Arkiver

DebatNyheder

Døde søgemaskineoptimering som vi kender den i dag?

Er søgemaskineoptimering som vi kender den død i dag. At være placeret i toppen af søgemaskinen har været målet for alle. At være placeret i toppen var lig med mange besøgende på hjemmesiden. Nu skriver vi var, det er det stadigvæk, men der er kommet helt nye spilleregler for virksomheder der arbejder med søgemaskineoptimering. Hvis man før havde en teknisk indsigt og vidste hvordan man kunne manipulere søgemaskinerne, kunne man “forholdsvis enkelt” opnå en top placering. Men spillets regler er ændret og Google har gjort det meget sværere.

Hvad er det nye
Når man første gang bruger Google Instant føles det næsten som en helt anden søgemaskine, på en måde sidder man og tænker hvorfor har det ikke været sådan altid, og på en anden måde sidder man og tænker, det er godt nok irriterende. Før hvor der kun kom ti resultater efter en søgning, kommer der nu mange flere resultater når man søger, så man bliver præsenteret for 50-100 resultater i stedet for ti som der gør i dag. Det hele foregår streamet, når man indtaster et bogstav så foreslår Google et søgeresultat med 10 resultater, når næste bogstav indtastes kommer der et nyt, og sådan foregår det indtil man har indtastet den ønskede søgning. Hvordan det kommer til at påvirke folks søgeadfærd er svært at sige, men det er helt sikkert at folk vil ændre adfærd.

Google Adwords sejrer
Som vi skrev i går så bliver der brugt rigtig mange penge på Google Adwords, og det vil med sikkerhed stige markant efter denne nye lancering fra Google. Instant betyder flere resultater vises når man søger. Trendsonline.dk tror at dette vil give flere visninger af Google Adwords annoncer. Flere visninger giver dyrere priser og gør man samtidig skal købe endnu flere ord for at være dækket ordentligt ind. Men Google udtaler, dette er gjort for brugerens skyld, så de nemmere kommer frem til et brugbart resultat. Om det er helt sandt er selvfølgelig svært at sige, men hvis man kender lidt til den indtjening, som Google Adwords i dag står med, og man kan gange den med to eller tre, så er Google Instant måske ikke kun for brugerne.

Hvordan kommer det til at påvirke søgemaskineoptimering
Det er selvfølgelig svært at sige, men efter selv at have prøvet det bliver vi hurtigt eksponeret for 50-100 resultater mens Trendsonline.dk indtaster en søgning. Her er der stadig top resultater men de skifter lige så hurtigt som jeg taster. Trendsonline.dk tror rigtig meget på at dette kan være med til at gøre den søgemaskineoptimering vi kender i dag, ja næsten værdiløs. Det er nogle helt andre parametre man skal til at arbejde med og her bliver det spændende at se hvilke start-ups der bygger på Google Instant og de informationer de kan trække ud af dette.

Kattens leg med musen, men hvem er katten og hvem er musen
Google Instant er langsomt ved at blive lanceret på mange lokale sites, men hvis man er nysgerrig kan det ses på www.google.com. Det bliver spændende at se om søgemaskineoptimerings virksomhederne får styr på, hvordan de kan manipulere denne nye søgemåde. Hvis man skal tro nogle af de førende SEO eksperter så bliver dette bare en ny udfordring hvor de skal tilpasse sig til denne nye måde resultaterne bliver vist på. Det er den sædvanlige leg hvor katten er ved at fange musen, men hvem er katten og hvem der er musen?


En video der viser hvordan Google Instant virker, slå lyden fra hvis det er for meget!

Skriv et svar