Arkiver

Nyheder

Modetrends på nettet 5: Godt nyt for designer-startups

Nu bliver store designerbrands som D & G, Chanel og Gucci udfordret online: Med Garmz kan du som upcoming designer nemlig få gratis hjælp til at skabe synlighed, producere og markedsføre af dine designs.


Det kan være rigtig svært at begå sig i modeverdenen som designer – selvom du har talentet, er der mange om buddet, og de store brands er næsten umulige at slå. Men i følge www.garmz.com kommer modetrends ofte fra designere, som endnu ikke er kendte, design-studerende og pigen på gaden.

I det femte indlæg i serien ”Modetrends på nettet” vil vi sætte fokus på netop garmz.com, hvordan du som designer-startup kan få glæde af sitet, og hvordan du som mode-elsker kan få lov at være med til at få indflydelse på design og mode.

Ideen bag garmz.com er, at designere kan uploade deres designs, og på den måde både markedsføre enkelte produkter men også deres brands. Brugere kan derefter rate og kommentere det, og de designs, som har succes på Garmz, bliver produceret på Garmz’ regning. Via Garmz webshoppen kan designerne efterfølgende sælge deres tøj, hvor fortjenesten bliver delt mellem Garmz og designeren – dog kun med 5 % til designeren.

Designeren er med i processen og bliver kontaktet, hvis hans eller hendes design bliver valgt ud til produktion. Derefter bliver en prototype skabt og lagt på websitet, hvor man kan forudbestille den udvalgte kjole, top, eller hvad det nu måtte være. Tøjet bliver produceret baseret på antal af ordrer, lagt på websitet – og solgt via Garmz.com.

Garmz lover, at designerne selv beholder copyright til deres produkter, men de designs, som Garmz udvælger og producerer, må ikke sælges andre steder.

Sitet er i beta, og hele ideen er meget ny. Dog er det første design produceret – det er et par shorts skabt af Simon Winkelmüller fra Wien, Østrig, som har skabt brandnavnet W.ink. Se dem her

I følge Simon dækker Garmz en niche. “Det er rigtig godt for folk at få anerkendelse for deres arbejde. Her i Østrig er der ingen lokal tradition i modebranchen, som appellerer til unge. Så man må prøve at nå ud til folk andre steder.” Læs hele interviewet her

Hos Trendsonline.dk kan vi rigtig godt lide ideen – dog skal man som designer være opmærksom på, at fortjenesten pr. solgt design kun er på 5 %. På den anden side får man gratis markedsføring, spændende indblik i brugernes smag og foreslag, gratis produktion og salg. Så måske er det en helt okay deal, når alt kommer til alt?

www.garmz.com

Skriv et svar