Interview med StartupDigest – Fra 24 til 75.000 modtagere

Hvordan får man et nyhedsbrev til at vokse fra 24 modtagere til 75.000 på 10 måneder. Hvordan får man nyhedsbrevet der kun startede med Silicon Valley til at vokse til 50 byer i samme periode. En unik idé, unikt indhold og en ungdommelig gejst og et gå-på-mod udover det sædvanlige. Vi har taget en snak med Chris McCan der er den ene stifter af StartupDigest nyhedsbrevet for startup events rundt i hele verden.


Trendsonline.dk: Hej Chris, tak for at du har tid til et interview med Trendsonline.dk. Hvad er din baggrund og hvordan er du kommet til hvor du er i dag?

Chris McCan: Hej Daniel, jeg er glad for at være med, det er en spændende blog. Jeg er 23 år og kommer fra California Polytechnic State University, hvor jeg blev færdig i juni 2009. Gennem årene på universitet og arbejde ved siden af havde jeg deltaget i mange Startup konkurrencer. Desuden skrev jeg meget om inkubation på universitetet. Efter jeg var færdig flyttede jeg til Silicon Valley. Mit første job var hos http://www.plugandplaytechcenter.com, der er et incubations miljø, hvor virksomheder får hjælp til deres startup og hvor de kan leje sig ind, få rådgivning osv.

Trendsonline.dk: Det er så spændende, man ser flere og flere unge mennesker der springer ud i det og bliver iværksættere, så jeg synes det er fedt at du bare springer ud i det. Men hvordan kom du på idéen til StartupDigest?

Chris McCan: Efter jeg var flyttet til Silicon Valley, der kendte jeg ikke så mange mennesker. Jeg ville gerne vide mere om inkubations miljøet og udvide mit netværk. Men hvis man ikke har været her før, så bliver man helt overvældet af de tilbud der er. Man kunne bruge hele uger 24 x 7 på at gå til møder og konferencer. Udbuddet er helt enormt! Jeg lærte på den hårde måde, nogle af arrangementerne var det rene tidsspilde, mens andre virkelig havde et godt udbytte. Herefter begyndte jeg at lave min egen liste over arrangementerne, så jeg kunne holde styr på dem den vej. Jeg noterede det hele ned i et dokument, som nogle af mine venner tilfældigvis så. Herefter spurgte de om jeg ikke kunne dele det med dem og hurtigt havde jeg 24 jeg delte dokumentet med. Listen blev mere grundig og flere og flere efterspurgte min Digest. Og lige pludselig tog det fart.

Trendsonline.dk: Men hvordan er den blevet mødt i startup-miljøet?

Chris McCan: Som sagt så havde jeg 24 som jeg delte min meget simple Digest med, den var lavet i gmail og ikke i noget fancy email program. I løbet af kort tid havde vi mange hundrede abonnenter, der hurtigt blev til mange tusinde. I dag har vi 75.000 abonnenter, fordelt i byer som Silicon Valley, Tokyo, København, London. Vi har i alt omkring 50 byer, hvor hver enkelt Digest er meget målrettet mod den enkelte by. Hvis man er en ny entreprenør, så kan man hurtigt få et overblik over hvor man kan tage hen for at få input omkring ens startup.

Trendsonline.dk: Det er virkelig vildt at I i løbet af et år har skabt et brand, eller som jeg vil kalde det, et medie omkring startup events, hvor du har 75.000 modtagere. Det er helt igennem fantastisk! Men hvorfor tror du det er vokset så hurtigt?

Chris McCan: Det er unikt indhold, det er meget svært at finde den slags indhold et sted. Selv om vi ikke bruger et avanceret emailsystem (red. Mailchimp og Wufoo), så er det indholdet der er det vigtigste. Folk deler det rigtig meget blandt venner og andre inden for scenen. Sidst men ikke mindst er der meget co-promotion gennem de forskellige byer. Når nogle har tilmeldt sig nyhedsbrevet til Tokyo og har venner i Silicon Valley giver det mange muligheder for at de forskellige events bliver promotet mange steder på en gang.

Trendsonline.dk: Hvad har været din største udfordring?

Chris McCan: Vi har udfordringer med de forskellige udgaver af Digest. Der er kæmpe forskel på en udgave i Afrika og en i Japan. Dette giver nogle store problemer og vi arbejder stadig med at finde en god måde at kunne genbruge modellen alle steder, men det har bare gået så stærkt at vi ikke helt har prioteret det. Derudover er vi stadig kun min medstifter Brendan og en pige der hjælper os meget og mig. Vi er en typisk startup. Vi har ikke helt fået styr på hvilke opgaver vi skal priotere og hvordan vi får sat dem i nogle faste rutiner. Vi hjælper hinanden pt., men vi er nødt til at få styr på disse processer, men igen det er simpelthen fordi der har været så meget fart på!

Trendsonline.dk: Hvordan tjener I penge?

Chris McCan: Ja, hvordan fanden laver vi penge! (Chris griner). Hvis man kigger på vores Silicon Valley udgaven, som er den mest representative, og den vi eksperimentere mest med. Her har vi en advitorial over vores events. Her kan virksomheder købe dette område, pt. har vi haft Amazon og flere andre store virksomheder. I højre side har sponsorer der betaler for at få deres budskab med. Men vi sørger hele tiden for at det er relevante budskaber der matcher den enkelte Digest. Desuden arbejder vi med at udvide forretningsmodellen med billetter til arrangementer og samarbejde med de enkelte arrangementer.

Trendsonline.dk: Har I fået investering?

Chris McCan: Helt tidligt i den første fase fik vi $25.000 og siden der har vi ikke modtaget flere penge. Men nogle gange så snakker vi om det kunne være rigtig godt for StartupDigest, hvis vi fandt nogle investorer, for så kunne vi sætte ekstra fart på.

Trendsonline.dk: Hvad er det næste i Startupdigest

Chris McCan: Vi skal udvide vores modtagere og have mange flere byer med, alle byer der har startup arrangementer skulle have en StartupDigest. Desuden skal vi få styr på vores organisation. Vi skal være klar når vi udvider med endnu flere udgaver af Startup digest. Samtidig skal vi finde nye måder, så vi kan bruge vores indhold bedre og distribuere det i flere udgaver på samme tidspunkt.

Trendsonline.dk: Vi vil gerne hjælpe andre startups og derfor vil jeg høre hvilke tre værktøjer du ikke kan leve foruden?

Chris McCan: For mig personligt er det, Basecamp fra 37signals, der har jeg styr på alle mine opgaver og hvad jeg skal lave. Dropbox bruger jeg også rigtig meget, jeg rejser rigtig meget, så på den måde har jeg altid mine filer med mig. Sidst men ikke mindst bruger jeg Simple notes der minder om Evernote, her skriver jeg alle mine notater og idéer ned, jeg får i løbet af dagen ned.

Trendsonline.dk: Jeg tror vi er færdige for denne gang og vil gerne takke dig for din tid.

Chris McCan: Jeg synes det har været spændende at være med, og håber snart vi ses til en StartupDigest event.

Trendsonline.dk takker af og sidder efter interviewet og kigger forskellige udgaver af StartupDigest igennem. Der er virkelig mange events i Silicon Valley og resten af verden. Det er bare at pakke kufferten og tage en Tour de Startup. Hvem er med?

www.startupdigest.com

Når nu vi skal på Tour De Startup kan vi bruge to andre webredskaber Trendsonline.dk har skrevet om:

Mygola.com guide til de enkelte byer
Costoflivingcomparison – Hvad er prisforskellen i de forskellige byer

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Startupdigest åbner i Aarhus ‹ Trendsonline.dk

Top