Interview – E-tasker en webshop i det blå ocean

Du kigger ud over det blikstille ocean. Du kan ikke se en eneste båd i miles omkreds. Det er sikkert. Du er i blueocean. Hvis man har læst bogen af W. Chan Kim and Renée Mauborgne, så ved man hvad det betyder. Jesper fra E-tasker havde læst bogen og fandt i 2008 et blueocean – en hurtig analyse af markedet gav ham indsigt i en mulighed han ville forfølge, for der var ikke nogle konkurrenter der gjorde det godt. Det var her E-tasker, Danmarks største taske og kuffert webshop startede. Læs hele Jespers historie og hvordan han i dag benytter sig af online chatværktøjer og andre smarte webtjenester for at sikre den bedste konvertering og oplevelse for de besøgende.

Trendsonline.dk: Hej Jesper, kan du ikke kort introducere dig og E-tasker til vores læsere

E-tasker.dk: Jeg hedder Jesper Kjerumgaard og har E-tasker.dk, der er den største butik på nettet der handler med tasker og kufferter. Jeg lavede den udfra den anskuelse at der manglede sådan en butik på nettet. Derefter satte jeg mig ned og flettede sådan en webbutik sammen. Jesper fortsætter. Det er to år siden nu og vi har lige lanceret en lille butik i Slagelse for at vi er mere velset hos de store brands.

Trendsonline.dk: Ok, så du siger du flettede den sammen, er du udvikler?

E-tasker.dk: Nej, nej, jeg er bare nørd. Hvis man har en lyst til at få viden så kan man altid få det. Det er det der er det herlige ved internettet, der er så mange tjenester og portaler hvor man kan få denne viden, f.eks. som Lynda.com, så er det bare at pløje nogle programmer igennnem så har man lært PHP.

Trendsonline.dk: Ok, det er sgu flot. Jeg skulle ikke gå igang med at lave en shop fra bunden af, den ville aldrig komme til at fungere. Hvis jeg skulle igang med sådan et projekt så ville jeg starte med basen WordPress og måske finde nogle eksperter der kunne bygge ovenpå denne.

Trendsonline.dk: Hvordan var det at få den første ordre?

E-tasker.dk: Det var virkelig fedt, det er det altid. Jeg glæder mig igen, når vi får vores første ordre i vores fysiske butik, det bliver rigtig godt. Men at have en webshop er ligesom et computerspil, det minder faktisk en hel del om SimCity, hvor man bygger og bygger og når der er penge til det udvider man med nye funktioner og den vej får man flere kunder og nye penge osv.

Trendsonline.dk: Bruger du dropshipping eller har du et lager?

E-tasker.dk: I starten brugte vi dropshipping, det var en hurtig måde at komme igang. I dag har vi alt på lager for det er meget svært at styre hvordan indpakningen ser ud. Så sender samarbejdspartnerne grimme papkasser, og hvis man tror at det er en vigtig faktor for din webshop, så er det ikke vejen frem.

Trendsonline.dk: Du er nomineret til Ivækstprisen, hvordan er det?

E-tasker.dk: Jeg blev ringet op af en journalist der fortalte at jeg var blevet nomineret. Det giver rigtig meget både personligt, men selvfølgelig også for E-tasker. Hvis man gør det på den rigtige møde kan man få rigtig meget presse, og hvis jeg vinder har Ivækst lovet mig rigtig meget presseomtale.

Trendsonline.dk: Ja, presse er lig med besøg, så det er jo bare super godt for jer. Er det dig der står bag E-tasker, jeg tænker du kan vel ikke både have lært at kode, forretningsudvikling og kende til tasketrends og moden.

E-tasker.dk: Jeg har heldigvis en kæreste Benedicte som er med inde over, hun står mest for at vælge modeller og står for den daglige drift, det klarer hun til UG. I mellemtiden kan jeg stå for de store sjove tanker og udvikling af siden og selve forretningsudviklingen.

Trendsonline.dk: Spændende, men hvordan kom du på tasker, var det kærestens idé?
Nej det var ikke kæresten. Jeg startede med at læse Blue Ocean Strategy (red. Trendsonline.dk anbefaler at man læser den) Herefter kiggede jeg på brancher offline og hvad der eksisterede online. Her fandt jeg hurtigt frem til at tasker virkede som et blueocean. Der var selvfølgelig en del aktører, men jeg var overbevist om at jeg kunne gøre det bedre og i dag er det et tydligt tegn på at jeg havde ret.

Trendsonline.dk: Hvordan er I positioneret i forhold til jeres konkurrenter?

E-tasker.dk: Jeg ved at ikke hvordan jeg er ift. konkurrenterne med markedsandele, men jeg ved at jeg ligger bedst i Google. Og det er det vigtigste parameter for os. Hvis folk søger på kuffert så ligger vi nr. et. Men konkurrencen bliver større og større og ligenu ser det ud til at de helt store brands som Neye og lign. kommer ind på markedet, men det er bare endnu en udfordring vi nok skal klare, og her gælder det om at være forberedt og klar med nogle spændende muligheder.

Trendsonline.dk: Nu hvor du siger spændende muligheder, så kan jeg se i benytter jer af et chatværktøj fra Zopim. Hvad er din erfaring med dette værktøj?

E-tasker.dk: Det er rigtigt jeg har en konto hos Zopim. Det er enten mig eller min kæreste Benedicte der sidder og overvåger vores besøgende, det er vigtigt for mig at folk ikke føler at det er et irriterende element på shoppen. Det er jo også en sjov måde at sælge på, for du kommer til at sælge, der er kæmpe stor chance for at konvertere. Der er mange muligheder med systemet for at give dem rabatkuponer eller lignende når man sidder med dem. Zopim kan skyde en velkomsthilsen ud til alle besøgende, men der er mine erfaringer ikke særligt gode. Man skal lade dem være, ellers forsvinder de besøgende hurtigt.

Trendsonline.dk: Bruger du ellers andre værktøjer i dag?

E-tasker.dk: Ja, jeg bruger meget tid på Google Website Optimizer og A/B split test. En af de sjove opdagelser jeg havde med A/B splittest var at vi testede om der var forskel på at have brands ikoner på forsiden eller ej. Og meget overraskende endte det faktisk ud med at versionen uden ikoner virkede meget bedre. Før testen ville jeg aldrig have troet at det var tilfældet. Så det betyder i dag at vi altid tester alt inden vi laver en endelig ændring.

Trendsonline.dk: Hvordan bruger du de sociale medier i dag?

E-tasker.dk: Vi bruger dem, men vi kan sagtens blive bedre. Det er en rigtig god måde at skabe en distance og positionere os hvis der kommer nogle giganter. Vi er ikke super gode på det endnu, og det tror jeg der er mange webshops der ikke er. I gamle dage var det nyhedsbreve der kickede ass, men i dag er det det Facebook – det er viden der skal samles omkring hvordan man gør det. Men det handler om at give noget til brugerne, og en konkurrence kan helt klart være med til at skabe grundlag for mange fans. I dag har vi næsten 150, og alle der læser dette skal selvfølgelig trykke på “Like” og blive fan af vores side.

Trendsonline.dk: Nu kommer vi til noget af det vi elsker hos Trendsonline.dk, vi vil gerne give tilbage til vores læsere. Og vil derfor høre hvilke tre webtjenester du bruger i dagligdagen

E-tasker.dk: Dem jeg kan nævne er følgende:

1. Google Aps,
2. Things,
3. Evernote,
4. Delicious,
5. Zopim

Vi takker Jesper for hans tid og tror rigtig meget på E-tasker. Han har vind i sejlene og det går derudaf, om han stadig befinder sig i blueocean når vi kommer lidt længere frem i tiden er svært at sige. Men Jesper er klar til det og skibet er bygget til selv det mest oprørte redocean man kan komme ud for.

Har du selv et koncept der er blueocean eller andre spændende historier du vil dele med Trendsonline.dk læsere så skriv en besked nedenfor og vi aftaler interview med dig.

www.e-tasker.dk

Skrevet af

Læs også

Top