Interview med SeptemberNet

Trendsonline.dk har fanget en spændende ny webentreprenør. Hør historien om det, man ikke kan kalde den typiske arketype på en webentreprenør. Hvordan hun kom på ideen til SeptemberNet og hvordan fremtiden ser ud for hende. Vi kommer vidt omkring i dette interview med Lotte Marschall, stifter af SeptemberNet. En portal for de modne danskere der vil have det fulde ud af livet.

“Jeg er stærkt på vej til de 45, har arbejdet som international chef i en international virksomhed med 60 medarbejdere”, siger Lotte. “Der var alt for mange arbejdstider, og alt for lidt tid til det sjove, jeg manglede at få det fulde ud af livet, jeg har altid selv brugt internettet som inspirationskanal”, fortsætter hun. “Jeg har været en del omkring også i udlandet hvor jeg har boet i New York. I dag bor jeg i Holte med en familie – med mand og to børn”

Hvad er September Net med dine ord? “Vi vil samle de guldkorn nettet byder på, September Net henvender sig til dem der bruger nettet dagligt, min primære målgruppe er modne danskere, og folk der søger et ordentligt sprog med tyngde i artiklerne, siger Lotte. “Indholdet skal ikke være overfladisk, som man kender fra andre sociale medier og sms”. Hun fortsætter: “Google har desuden en stor placering både på vores hjemmeside, men også hos vores målgruppe. Derfor signalerer vi også på vores forside, at det er en fremtidig startside med de vigtigste oplysninger samt Google søgemulighed. September Net skal være et samlingssted for indhold fra mange forskellige kilder, både magasiner som nyhedsmedier, vejret og meget mere”.

De fordyber sig, fatter pennen og skriver spændende artikler
Brugerinvolvering på SemtemberNet af en af styrkerne, det har været planen fra starten og gennem analyse af målgruppen fandt Lotte frem til, at det var denne type portal de søgte. De ville fordybe sig i længere artikler om spændende emner.
“Der er rigtig mange muligheder for at de kan dele deres artikler og tanker, efter en brugerundersøgelse fandt jeg frem til, de ikke er til de korte overfladiske sociale medier, men gerne vil fordybe sig og fatte pennen og skrive spændende artikler, og dele ud af deres erfaring blandt andre”, siger Lotte. “Vi kommer desuden snart med noget nyt på SeptemberNet, – et helt nyt tiltag som vi kalder grupper. Vi har lavet en artikelserie om bøger, her kan man hvis man interesserer sig for bøger være en del af denne gruppe og samtidig deltage i en bogcafe på September Net. Her er der muligt at stille spørgsmål , komme med forslag til andre bøger medlemmerne i gruppen skal læse. Om der senere også bliver fysiske møder er ikke helt på plads, men det er nogle af vores udvidelsesideer”.

Du er ikke den typiske webentreprenør, det synes vi bare er fedt hos Trendsonline.dk, men hvorfor web?
“Jeg ville aldrig kaste mig ud i at lave noget til 15-16 årige, men min målgruppe, dem har jeg et stort kendskab til. Jeg har meget erfaring fra tidligere i min karriere, hvor jeg arbejdede udfra en 360 graders indgangsvinkel til denne målgruppe”, siger hun. Lotte kommer fra forsikringsbranchen hvor hun arbejde med online værktøjer til de 40-60 årige, det var i denne fase af hendes liv hun blev inspireret til SeptemberNet.
“Vores fokus er på emner som rejser, underholdning, kultur, økonomi, sundhed, fritid, hobby og mode, det er vi både kommet frem til fra tidligere erfaringer men også gennem en omfattende undersøgelse af vores primære målgruppe modne danskere”.

Et skub i den rigtige retning
At springe ud som iværksætter har ikke været besværligt for Lotte, hun vidste fra mange år siden at det var det hun ville. Der skulle en sørgelig begivenhed til at give hende et det sidste skub i den rigtige retning.
“Jeg tror jeg har gået med tanker om at lave dette i mange år, og lysten til at lave noget til livsnydere har været stor. Det går helt tilbage til fra 5-6 år siden” udtaler Lotte. “Men jeg var ikke sikker på hvilken kanal jeg ville benytte. Jeg blev mere og mere hup på at lave en portal til onlinemediet de seneste to år, det der fik mig til at gøre det og skifte fra et vellønnet job til en lidt mere usikker tilværelse som iværksætter var, at jeg havde en rigtig god ven der desværre døde i 2009 som 41 årig og han levede udfra princippet om at få det fulde ud af livet. Min ambition er at inspirere andre til at leve i nuet og samtidig selv have en stor fleksibilitet i min hverdag og have tid til mine venner, familie og de interesser der siger mig noget”.

Hvornår blev SeptemberNet lanceret? “Vi gik på nettet og fjernede Google blokering den 24. november, det gjorde vi uden at det var blevet sagt til nogen. Herefter havde jeg nogle testpiloter der havde signet op, dem brugte jeg som fødselshjælpere, de hjalp med at skrive artikler og gøre en masse”, siger Lotte og fortsætter, de hjulpet meget og det har været en uvurdurlig måde at starte op på”.

SeptemberNet er fyldt med meget spændende indhold fra trykte medier om rejser, sundhed og meget mere. “Vi har lavet samarbejde med mange magasiner, der kun bruger deres indhold i det fysiske blad og ikke så meget på nettet, siger Lotte. “Eksempelvis er der et rejsemagasin der hedder Vagabond, de udgiver et fantastisk magasin med nogle super artikler, det er bare synd de kun findes i det trykte blad – dem har jeg fået lov til at bringe på SeptemberNet.

Hvordan er forretningsmodellen, du har snakket meget om en kundeklub og så kan jeg se der er annoncer, er der andre indtjeningskilder i modellen?
Ja det er rigtigt, vi har vores kundeklub og desuden har vi annoncer på siden, desuden kan der i fremtiden komme andre tilføjelser. Det vi tænker på er at lave fysiske konferencer hvor der er forskellige events og lign.

Lotte ved hvor vigtigt det er at lave onlinemarkedsføring, og planerne er lagt for en kampagne der skal sørge for mange brugere til SeptemberNet.
“Facebook annoncer og Google annoncering er en god mulighed, og det kan jeg godt håndtere økonomisk – det koster jo ikke en bondegård”, siger Lotte. “Hvis man kigger på personer over 60 år, så er 69 % af dem faktisk på Facebook. Derfor er der en rigtig god mulighed for at lave meget målrettet annoncering til dette segment”.

Fremtiden er struktureret
Som entreprenør er der hele tiden nogle der hiver fat i en, nogle bruger to-to liste, andre bruger nogle smarte systemer Getting Things Done, gennem Lottes erhvervskarriere har hun fået struktur dybt ind i hendes dagligdag.
“Jeg bruger en gammeldags to-do liste, jeg er projektleder som en del af min uddannelse, så jeg er meget struktureret. Men det handler også om at dedikere sig og virkelig give sig hen til at dyrke det og give det plads, for det du forsøger med Trendsonline.dk er jo også at køre et fastarbejde og Trendsonline.dk ved siden af, og for dig er det lykkedes, men for mange vil det være meget svært, siger Lotte.

Fremtiden ser lys ud for SeptemberNet, der helt sikkert har ramt et hul i markedet. Trendsonline.dk vurderer deres chancer for succes meget stor. Det kræver selvfølgelig held og flid som altid. Men hvordan vurdere Lotte selv chancerne for succes og hvad sker der efter Danmark?
“Vi satser på at få succes i i Danmark og herefter vil vi videre til andre markeder i nærliggende lande”,siger Lotte og fortsætter, “men det vigtigste for os er Danmark, så vi skal fokusere her på at udvikle SeptemberNet, og i dialog med vores brugere vil vi gøre hjemmesiden endnu bedre.

Portaler dukker op på nettet næsten dagligt, de fleste henvender sig de samme målgrupper, de unge. SeptemberNet har en helt anden målgruppe og derfor ser Trendsonline.dk også gode muligheder. Det bliver spændende at følge den videreudvikling på sitet, hvem ved om nogle år kan det være SeptemberNet er et ligeså stort brand for de modne, som Min Mave er for forældre.

www.septembernet.dk

Skrevet af

Læs også

Top