Fokus – Groupon, Google Offers og lokale tilbud # 1

Groupon, den største spiller indenfor lokale tilbud har fået eller får en konkurrent en af de nærmeste dage, Google Offers er på vej, er Groupon klar til at byde dem op til dans eller vil denne forholdsvis lille fisk blive spist af mastodonten? Er det Davids kamp mod Goliat? Hvordan er forretningsmodellen? Hør Trendsonline.dk bud på de mange spørgsmål.

Blueocean og opskriften på succes
De fleste læsere af denne blog har nok kendskab til blueocean strategier, se blueocean bogen her. Kort fortalt handler det om at positionere sig i et marked hvor ingen andre befinder sig eller har mulighed for at komme ind i. Blueocean findes i mange varianter, men indenfor webtjenester er det sjældent man ser et helt blueocean ret længe, men dette betyder ikke at man kan få succes. Hvis man får en markedsledende position og har en klar strategi til ekspansion så kan det være nok. Men de største udfordring for blueocean kan være flere ting, man skal agere isbryder i et marked der ikke findes, man skal lave et paradigme skift i folk / målgruppens købs/ brugermønstre. Groupon har bevist de kan gøre det i både i lille og stor skala, de har været firstmover og kun eksisteret i to år. På to år har Google budt omkring $6 milliarder, de har 2.800 ansatte og meget mere. De har været forgangsbillede, eller opskrift som mange tusinde lignende startups i Sydafrika, Bolivia, Canada, Italien, Tyskland og Danmark har brugt som inspiration (læs kopi) til at lave noget tilsvarende.

Opskriften på lokale tilbud
Hvem vil ikke gerne have et tilbud. Hvem vil ikke gerne fortælle andre om et tilbud. Hvem vil ikke gerne modtage en mail på et dagligt tilbud der er helt lokalt til din by eller måske endda til din gade. Lokale tilbud bygger på rigtig mange trends der er meget fokus på lige nu. Det lokale tilbud der kun er interessant for lige netop dig fordi du bor i en bestemt by eller gade. Filtrering, du får ikke en tilbudsavis med mange tilbud, et tilbud pr. dag, hvor du sparer helt op til 70 % af normalprisen. Og sidst men ikke mindst, det sociale aspekt. Det kræver minimum et bestemt antal før tilbuddet bliver aktiveret. Hvis ikke, kan man ikke selv få varen til denne fordelagtige pris, dette gør at folk der er meldt til en nyhedsmail eller webtjeneste med lokale tilbud bliver ambassadører. De vil gøre alt for at sprede det gennem sociale medier; Facebook, Twitter, E-mail, mobil, chat og meget mere. Forretningsmodellen kan ses i en artikel vi skrev tidligere på bloggen – Groupon forretningsmodel og hvis man vil have en meget detaljeret forklaring så kan man kigge på dette blog indlæg – http://www.evanmiller.org/golden-football.html

Hvad er proceduren for Groupon. De har en hær af sælgere der ringer ud til lokale virksomheder og fortæller om denne mulighed, læs mere om vores artikel i serien om de danske tilbuds sider og hør fra en virksomhed der der har brugt af denne mulighed. Forretningsmodellen er enkel og en win-win situation for brugere og virksomheden. Virksomheden er sikker på et hvis antal salg, så de er sikret en indkomst. Vi har lavet en fiktiv beregning og udfra denne kan man se det kæmpe potentiale denne type af tilbud kan have. Men det er også meget vigtigt som virksomhed at kigge på modellen, for hvis den bliver for succesfuld og der er for mange der benytter sig af tilbuddet så kan det betyde meget for virksomheden. Vi har lavet et fiktivt eksempel nedenfor med en restaurant, priserne er fiktive ligesom indtjeningsmodellen, men resultatet er vist rimelig realistisk.

Eksemplet med restauranten
Lad os sige en restaurant har en menu til kr. 1.200 med tre retter og vin. De tjener kr. 200 i dette eksempel, når de laver en menu, hvis der bliver lavet flere stiger overskudet og rammer 400 kr. ved over 20 menuer, ved 50 menuer er det kr. 500 og over 75 menuer er det kr. 600. En lokal tilbuds udbyder ringer til restauranten og tilbyder dem salg af min. 25 menuer, hvis ikke de når 25 salg, koster det ikke noget at være med. Den lokale tilbuds udbyder aftaler med restauranten en pris på kr. 500 og siger ja. Efter to uger er der bestilt 125 menuer á kr. 500. Dette giver en indtægt på kr. 62.250, de har udgifter for kr. 50.000 og et overskud på kr. 12.250 kr. ved 125 menuer. Dette giver et overskud pr. menu på kr. 98, herfra skal der gives ca. kr. 6.000 til den lokale tilbuds udbyder. Om det er en god forretning for restauranten, der er flere parametre, kommer nogle af gæsterne igen der benyttede sig af dette tilbud, vil de betale fuld pris, hvad med alt den marketing restauranten fik. Men for den lokale tilbuds udbyder så er det en rigtig god forretning.

Læs næste del i fokus serien om  her – Groupon, Google Offers og lokale tilbud

Skrevet af

Læs også

2 kommentar

  1. Pingback: Online trends | Fokus – Groupon, Google Offers og lokale tilbud # 2 | Trendsonline.dk

  2. nrmogensen@hotmail.com'Nikolaj Mogensen said:

    Hej Daniel

    Godt indlæg – Især reference til artiklen med en forklaring ved brug af mikroøkonomiske modeler og grafer. Perfekt til matematiske nørder som mig 8-)

    Synes du skal læse min evaluering af markedsføringen på Downtown:
    http://nikolajmogensen.dk/resultater-af-kampagne-paa-downtown-del-2/

    Og så er det super godt at du sætter et fiktivt eksempel op med restauranten – synes dog som oftes restauranter og andre tilbudsgivere ikke har et minimum køb på – eller i hvert fald et minimum, der er så lavt at det under alle omstændigheder nås. Tror derfor i stedet regnestykket skal regnes per kuvert, det er i hvert fald hvad jeg har gjort med gavekortene til webshoppen selvom det nok ikke kan sammenlignes ;-)

Top