Fokus – Groupon, Google Offers og lokale tilbud # 2

Ryster de i bukserne hos Groupon? bliver det Davids kamp mod Googliat. Kampen om lokale tilbud er i gang i hele verden. Alle vil have en bid af kagen for markedet er uoverskuelig stort. Mange kloge blogskribenter, større og mindre har kaldt dette for vores tids svar på de gulesider.

Trendsonlie.dk prøver i denne fokusserie, at dække det område, og se på de muligheder og faldgruber der kan være. Dette indlæg er det andet i vores fokusserie, hvis du ikke har læst det første der introducerede dig til Groupon, forretningsmodellen og et eksempel på hvordan regnskabet kan se ud for en forretning, så kan det læses her, groupon

Groupon er klar
De fik et bud fra Google på $6 milliarder, de vurderede det og sagde nej. De ryster nok ikke i bukserne hos Groupon i Chicago. De har en plan, det er sikkert, de har en strategi, det er også sikkert, om det bliver en succes er selvfølgelig svært at spå om, men vi vil stadig prøve. Deres nej tyder på de har noget spændende i støbeskeen og dette har Google ikke kendskab til. De har helt styr på markedet for lokale tilbud og har bygget en forretningsmodel der kan skalere og en forretning der er meget attraktiv for andre investorer. I øjeblikket går der rygter om de vil lave en IPO på $15 milliarder, ja og de er kun to år gamle. Man kan ikke ligefrem sige at Google har haft meget succes med andet end deres søgemaskine og deres annoncesystem, alle andre satsninger er løbet ud i sandet, se artiklen tidligere på Trendsonline.dk om Googles fejlsatsning. Google vil være med til at åbne dette marked endnu mere og dette kan sagtens være en strategi fra Groupons side og sidst men ikke mindst de har en virkelig dygtig og succesrig CEO bag roret og et advisory / investornetværk der er klar til kamp.

Slår den lille den store
Det der taler i mod Groupon kan være at Google kan bruge synergien fra Adwords. Google planlægger og tester i øjeblikket at ringe ud til smv og sælge Adwords og andre ydelser. Google har et brand der er meget større end Groupon. Men Trendsonline.dk satser pengene på Groupon, og en parallel kan ses i forhold ti, hvor Facebook var i 2007 og hvilke kræfter Google havde på det tidspunkt. De satsede alt på deres sociale medie der skulle udkonkurrere Facebook, men uden held, på det tidspunkt var det også Davids kamp mod Goliat, ja og se hvem der vandt. Og ikke nok med det, vinderen er ved at få fat i mange andre områder, der tidligere var Googles herredømme. Men man kan godt forstå Google – for dem der får fat i smv lokalevirksomheder ville stå med en markedsposition som ikke hidtil er set. Denne gruppe har en værdi som er helt ugennemskuelig, og hvis man kigger på verdensherredømme på dette marked snakker vi om nogle tal der er så store at dem der vinder kampen, kan stå som en vinder på mange andre områder også.

Hvor er Facebook i hele dette spil
Mere interessant bliver det at følge denne duel, for der kan komme en tredje part, der med sine markedskræfter kan blive meget dominerende på det lokale marked. Foursquare og Gowalla var firstmover på checkin bølgen, de giver stadig brugeren mulighed for at få lokaletilbud, dog kræver det at man er fysisk tilstede for at modtage dem. Facebook lancerede sidste år Places og er langsomt ved at vinde ind på de to markedsledende, men vi skal ikke helt glemme Foursquare, læs mere om det i del to af denne artikelserie om fokus på lokale tilbud. Facebook har været gode til at lade sig inspirere af en webtjeneste og herefter implementere det i deres eget brugerunivers med omkring 600 millioner brugere. Hvorfor ikke lokale tlbud, det ville næsten være for dumt ikke at satse på dette område, så hos Trendsonline sætter vi vores penge på at Facebook kommer ind i det her marked i løbet af 2011. startup der fokusere på det lokale og som vinder frem

Læs næste del i fokus serien om “Groupon, Google Offers og lokale tilbud” snart på Trendsonline.dk

Skrevet af

Læs også

2 kommentar

  1. Pingback: Online trends | Fokus – Groupon, Google Offers og lokale tilbud # 1 | Trendsonline.dk

Top