Arkiver

Nyheder

Fokus – Startupweekend i Århus

Man samler 60 personer under samme tag med samme mindset, de er indstillet på at bruge hele weekenden uden meget søvn. Alle vil frem i verden, de har et gen, et iværksættergen. De er til muligheder og ved hvis de gør det godt og rigtigt så kan de blive den næste store vækstvirksomhed, ja hvem ved den næste Skype. Vi er til en event i Århus denne weekend, der vækster også i Danmark, Startupweekend.


Foto: Rasmus Gylling

Dette er første del af en fokusserie omkring Startupweekend og de projekter der kom ud af det.
Læs mere de nærmeste dage med Contempo, liveResults og selvfølgelig Shogoo

Det startede i USA
Startupweekend startede i Boulder, USA, stifteren Andrew Hyde holdte nogle events sammen med venner og bekendte uden den helt store succes. I juni 2009 solgte han det Clint Nelsen og Mark Nager, og derfra har de ikke kigget sig tilbage. De har de sidste to år haft 280 startupweekends, der har været i 38 lande, 27.000 deltagere har været igennem forløbet. De mest prominente startups der er kommet ud er webtjenesten Foodspotting, der senere modtog $750.000 i investering. Men endnu mere interessant kan nævnes danske Memolane der kom ud af den første danske startupweekend, de har sidenhen fået en investering i Silicon Valley på omkring $2 mill.

Alex Farcet der har været i Danmark de sidste ti år med bl.a. en karriere indenfor DHL har bragt Startupweekend til Danmark og dette er weekend nr. tre i Danmark.
“Værdien ved startup weekend er ikke de virksomheder der bliver startet , det er netværket med ligesindende, der investerer en weekend til at arbejde med mennesker de ikke kender, ideer de heller ikke har kendskab til. De betaler penge for at være med. Så det er virkelig nogle specielle mennesker vi snakker om her, de er top motiveret til at netværke og iværksætte”.

Kunsten i at pitche
Håbefulde iværksættere rejser sig op til stor applaus, de præsentere deres ideer, det er nu de skal bevise de har det der skal til for at overbevise de andre deltagende om at deres idé er den rigtige. Det handler om at sælge og virkelig brænde igennem så det kan mærkes på bagerste række. Der var mange der klarede sig rigtig godt og nogle kunne godt bruge lidt ekstra træning i kunsten at pitche, men weekenden kan også bruges til at forbedre denne egenskab.
Bliv bedre til din pitch

Eventen i Århus er international og de deltagende kommer fra Köln, Mexico og USA. De amerikanske deltagere er udvekslings studerende fra Århus Business School og har hørt fra de danske medstuderende om Startupweekend.

Fra Silicon Valley til lille Århus
Man befinder sig i verdens centrum for Tech virksomheder, man er desuden i land of opportunities. Man kan besøge en café hvor guruen og manden bag Apple kommer forbi, ved siden af ligger den berømte café, hvor iPhone 4 tilfældigvis blev efterladt. Det er et mekka for alle der er lidt techsavvy. Hvorfor pakker man kufferten og sætter sig ind i en flyver, væk fra sunny California til kolde og våde Danmark. “Min study advisor anbefalede Danmark, og jeg begyndte at researche og blev mere og mere interesseret. Jeg tog beslutningen og den har været den rigtige, fortæller Hobart Owen.

USA kan lære noget af Danmark
“Selv om jeg lever i det største tech network i verden, så er Danmark gode til sociale network og sociale tiltag for iværksætteri. I USA er det meget det individuelle, men i Danmark er der meget mere fokus på fællesskabet og samarbejde mellem virksomheder og mennesker. USA kunne virkelig lære noget af Danmark

Microsoft hjælper startups
Annette Nørgaard arbejder i Microsoft, hun kommer fra Miracle hvor hun var i 10 år. Hun har selv haft mange udfordringer og mener med hendes erfaring og baggrundsviden hun kan hjælpe fremtidens startups.

“Intentionen om vækst er fremtiden, derfor støtter man op omkring startups, og mange store virksomheder støtter om omkring det. Microsfoft har flere programmer der hjælper startups
Anette fortsætter
“Jeg synes det er død interessant, jeg har altid hjulpet med forretningsideer. Derfor er denne weekend super spændende både for mig og for iværksætteri generelt i Danmark”

Finalen og vinderen
Tiden er kommet, juryen er klar ligesom er alle de enkelte teams, der er en intens stemning og nogle enkelte teams har i sidste øjeblik problemer med deres udstyr. Minutterne flyver afsted, det er nu der skal præsteres, anden gang denne weekend. Der er spænding til det sidste, og man kan virkelig se at denne mulighed er noget alle vil udnytte til det fulde, men der kan kun kåres en vinder af den endelige konkurrence. Her er favoritten i weekenden den dygtigste og sejrer med en meget professionel pitch der begejstrer både juryen og alle tilhørerne.


Foto: Rasmus Gylling

Shogoo en webtjeneste og applikation til smartphonen der skal gøre det nemmere at finde varer i supermarkeder og storcentre er vinderen. Bag idéen står Kevin Donavan der overbeviste seks andre om at de skulle deltage på hans team i fredags. Lotte Mygind, Jørgen B. Gude, Sussi Bianco, Lars Adolfsen, Jarne W. Beutnagel og Kenneth Kammersgaard er de seks andre deltagere, der nu bliver en del af denne nye startup, der skal forsøge at blive til en rigtig virksomhed de næste mange måneder.
“Jeg giver det min. seks måneder fuld tid, det handler om at komme ordentligt igang og jeg har aftalt med Tommy fra Geekhouse jeg kan sætte mig derned og blive en del af det miljø dernede. Vi er et team med meget forskellige kompetencer og supplerer hinanden rigtig godt, så fremtiden ser spændende ud for os”
“Ja, det handler desuden meget om netværk og denne event har været med til at skabe dette. Desuden skal vi kigge på fødevarebranchen og vil gerne have en blåstempling fra dem” siger Lotte Mygind. Kenneth afbryder. “Ja, Arla de ønsker virkelig dette system, så det kan være et godt sted at starte med dem”.

Potentialet findes
Startupweekend har endnu engang været en succes. Shogoo er ikke den eneste vinder denne weekend, den bedste pitch blev leveret af Cast.li og den mest innovative idé var LiveAssist. Alle deltagere går hjem med et nyt boost og mange går hjem med et meget større netværk de kan bruge til noget i fremtiden og når de skal videre med deres startup. Det bliver spændende at følge de enkelte idéer og se om det bliver til bæredygtige forretninger.
Vi kan kun glæde os og der er ikke lang tid til, om ca. 14 dage er der Startupweekend igen. Det kan kun blive endnu en succes, for der er næsten allerede udsolgt til denne event i København.

[mappress mapid=”1″]
Arrangementet blev afholdt i Incuba Science Park, Århus