Fokus – Startupweekend – Udsigten til en stjerne på IT-himlen

Man skal næsten op på øverste sal, hele vejen bliver man opfordret, at der kun er en etage tilbage. Om dette er en måde at holde IT-iværksættere i form kan være et godt spørgsmål. Men endelig, man møder en grå dør og træder ind. Trendsonline.dk er på besøg hos Startupweekend i København og folk ser koncentrerede ud, der er også kun et lille døgn tilbage så skal de aflevere og pitche deres projekt.



Der ånder af iværksætteri, de enkelte teams / projekter sidder blandt hinanden på stole kun få meter fra hinanden. De er konkurrenter, alle vil til tops, men de kan stadig sidde få meter fra hinanden. Kunne man forestille sig etablerede virksomheders udviklingsafdelinger ville sidde i samme rum og udvikle idéer, næppe. Men de kunne virkelig lære noget af det. Romstant er et af projekterne og her snakker Trendsonline.dk med Niels Busch.
“For mig er netværket det vigtigste, og det er noget jeg har fundet ud af ved denne event. Jeg tror ikke jeg kommer til at arbejde videre med projektet, så skal det ende rigtig godt. Det er ikke det der er et succeskriterie for mig, jeg vil bare netværke og møde nogle med business tilgang, siger Niels Busch

Nede i maskinrummet hos Everplaces
Trendsonline.dk har sneget sig ned på 1. sal, vi har aftalt et interview med Tine Thygesen der til daglig er CEO hos 23company.com, en videotjeneste. Vi er helt inde i kernen af Startupweekend og noget andre virksomheder kunne lære noget af. Vi snakker om en uovertruffen professionalisme. Tine tager styrepinden og her snakker vi om seriøsitet, der er ingen slinger i valsen, hvis man har været med til et “business møde” så er der alle lighedstegn, man kan faktisk sige det her er mere seriøst. Det er vildt, vi snakker om en weekend, folk kendte næsten ikke hinanden i fredags. Det er tydeligt, at se hun er inspirator, har en glød og en gejst der smitter.

Hun har en plan for hvordan de kan stå som vindere på søndag, hun sidder med en checkliste der kan virke.
“Vi skal have 100 fans på vores Facebook side, hvordan får vi det”, der kommer den ene idé efter den anden. De vil have 100 fans og de får garanteret mange flere.

De enkelte projektansvarlige deler sig ud til de forskellige borde og informationerne fra mødet bliver givet videre. Men hvad er Everplaces, en applikation der nemt skal sørge for, at du kan huske de steder, hvor du har været. Et slags bookmark i den rigtige verden. Da Trendsonline.dk går derfra føler vi de sidder med noget rigtigt og måske en vinderchance, men på vej op af trappen, de seks etager, ja der er langt. Bliver ideen mere og mere skrøbelig, og hvis de skal vinde, så er de nødt til at holde fokus og ikke bevæge sig ned af Foursquare og Facebook Places vejen.

Pitchen sidder i skabet hos nogen
Det bliver søndag og holdene kæmper det bedste de har lært, de vil være færdige til tiden, som altid ved en “eksamen” så driller teknikken. Juryen indtager pladserne og er klar. Som en Caesar i Colosseum kan de vende tommelfingeren op eller ned. Hvis den kommer op er de tættere på en plads i IT-himlen blandt de andre stjerner, hvis den vender ned… Der er hurtigt tydelig forskel på niveau og flere gange piller juryen konceptet fra hinanden, de håbefulde entreprenører prøver det bedste de har lært og kommer med modargumenter, men de fleste gange er modstanden for hård.

Men så kommer vi til outsideren, Kickio, en webtjeneste der skal gøre det muligt at sammensætte sin egen nyhedsstrøm, som et personlig radioudsendelse.

“Vi vil revolutionere den måde man tænker radio på i dag. De fleste der lytter til radio lytter slet ikke. Vi vil lave en webtjeneste der kan sammensætte din personlige radioudsendelse”

Det er tydeligt at se at de har fat i noget rigtigt, der kommer anerkendende nik fra juryen og folk sidder og lytter meget opmærksomt. Pitchen sidder lige i skabet og efterfølgende kommer der en live demo af selve webtjenesten. Outsideren bevæger sig tættere og tættere på favoritten.

“Vi arbejder med en to sidet forretningsmodel, hvor brugeren skal betale et par cent for at høre hele udsendelsen samt reklame indtægter fra Medie virksomhederne. Desuden kigger vi på samarbejde med Spodify, Pandora mv.”, siger Jens Sørensen fra Finland

Så er vi nået til de sidste pitch, en lille favorit hos Trendsonline.dk. De er det helt klart største team omkring 18 mand og har derfor også lavet website, Facebook og en App der virker. Præsentationen går ok, men der er stadig meget stor forskel i forhold til Kickio og det vi er vidne til her. Det halter lidt, den sidder ikke lige i skabet. Øv, på deres vegne, men det er ikke det værste. For som forudsagt af Trendsonline.dk så begynder juryen at dykke ned i funktionaliteten, de flår konceptet fra hinanden og ser ikke meget forskel på Foursquare, Facebook Places etc.

Vinderen kåres
Juryen vender tilbage og spændingen udløses, outsideren har gået hele vejen. Juryen har denne gang valgt noget med meget store ambitioner frem for en idé der kan være op and running i morgen.

Trendsonline.dk sørger for et interview med vinderen af København Kickio og vinderen fra Aarhus Shoogo. Her vil vil dykke ned i deres forventninger, hvad der er sket siden sidst og meget meget mere.

Skrevet af

Læs også

Top