Interview med Patrick Lund fra Graduateland

Patrick Lund er en de hårdtarbejdende stiftere bag portalen Graduateland, der har været online siden december 2010. Det er en international jobportal for nyuddannede, som har en ambition – At samle alle interessante jobmuligheder i Europa til lige netop denne målgruppe.



Motivationen var vores egen hovedpine. Det var rigtig svært at få et overblik over de udenlandske universiteter og om de lever op til de krav man har. På samme måde var det svært at få et overblik over de forskellige virksomheder, der tilbød internships. I november 2009 talte vi om at dette problem måtte vi kunne løse. Fremtidige studerende skulle ikke stå i samme situation, men have et redskab der kunne hjælpe dem på vej. Man starter ét sted og vi havde først en idé som vi kaldte ”Student headhunting” – hvor virksomheder ville kunne søge på studerende. Men den model lagde ikke op til, at de studerende selv var aktive. Så vi endte med en trekant med studerende, virksomheder og universiteter i Europa. På den måde kan alle finde hinanden. I januar 2010 kortlagde vi og manglede nogle IT kompetencer.
Jens og jeg har den oprindelige idé og tager os af business-delen. Vi har så teamet op med tre gutter der er rigtig skrappe til programmering og online markedsføring, så vi har hvert vores kompetenceområder. Det har fungeret ideelt det sidste års tid, hvor vi har siddet op af hinanden 15 timer i døgnet og programmeret og udviklet. To business, to programmører og en marketingmand.

Ned i de tekniske detaljer, hvordan får Graduateland fat i alle de forskellige jobs fra mange forskellige karrierehjemmesider
Vi bruger en crawler-engine til at samle alle jobs. Hver nat synkroniserer vi med op til 500 virksomheders karrierehjemmesider. Så når Google, Porsche, Novo Nordisk eller andre uploader deres nye job, så ryger det automatisk ind på vores hjemmeside. Så med vores over 50.000 stillinger, får man et super godt overblik over næsten samtlige karrieremuligheder. Det er sat op som en konventionel jobbørs, hvor alt er kategoriseret med fuldtid/deltid, jobtype, geografi, jobpostition osv. Det er også let at se hvor resultatet snævrer ind, mens man klikker de forskellige muligheder af. Vi adskiller os fra andre jobsøgning sider, for der skal virksomhederne aktivt ind og meddele om deres stillinger, hvor vi trækker de nye stillinger automatisk.

Crawler-enginen har været en stor udfordring, at suge data fra så mange forskelligt opbyggede sider, og vores løsning er at informationerne trækkes ind på én server, for derefter at ryge ind i en form for scanningsmaskine, der matcher jobs med de forskellige kategoriseringer – og så opdeler den også efter hvilken by virksomheden ligger i. Den kører hver nat og det har været et stort arbejde at komme dertil.

Som virksomhed har man også mulighed for, den anden vej, at søge kandidater. Siden er sat op som et socialt netværk, hvor virksomheder og jobsøgende har mulighed for at interagere. Har en virksomhed et job eller en event, som de gerne vil positionere overfor et særligt segment, så kan de også skrue på nogle forskellige kategorier – hvad jobsøger har studeret, hvor de bor mm. Når jobsøger lægger sit CV op i pdf form, så kan arbejdsgiver søge på de keywords som de opfatter som afgørende for deres kandidater. Det hedder optisk scanning. I øjeblikket har vi 30.000 studerende, så hvis virksomheden vælger Danmark, så snævrer resultatet sig ind derefter. På få minutter har virksomheden mulige kandidater, uden at de skal ikke sidde med os i røret.

“Et godt råd til folk der gerne vil i medierne, er at man ikke kommer nogen vegne med at sende en mail og sidde og vente på svar. Vores strategi var at følge med i de medier vi var interesserede i og holdt øje med skribenter der skrev om relaterede emner og så kontakte dem direkte via deres personlige mail tweet

Det er vigtigt at kigge i forretningsmodel, også for en startup som Graduateland, men hvordan vil de tjene penge?
Vi har valgt at lade virksomhedernes opslag ligge gratis. Der var et dilemma for os hvis vi tog betaling, for så skulle vi også fjerne en virksomheds jobopslag, hvis de ønskede at bryde samarbejdet og det ville jo potentielt ødelægge vores forretning. Derfor har vi valgt at det er helt gratis. Lidt inspireret af Google-forretningsmodellen, kan man som virksomhed købe sig til bedre eksponering sådan at en række job kan komme højere op i søgningen. Der er også e-mail kampagner, hvor de kan segmentere databasen og helt tredje er der sourcing, hvor man kan købe sig adgang til specifikke CV’s, hvilket giver en mere specifik søgning i forhold til søgning via keywords. Det er altså tre forretningsmodeller, der ikke begrænser den jobsøgende, selv om en bestemt virksomhed måske ikke er så hurtig til at komme med.


Graduateland er meget ung startup, men har allerede modtaget henvendelser fra både nationale og internationale venture firmaer, men de tror på at den rette strategi er at udvikle produkter færdigt inden de går videre med at finde investering.
Vi har faktisk ikke fået nogen investering endnu. Flere venture firmaer har henvendt sig, både nationale og internationale. Vi vil først have et færdigudviklet produkt, alt er udviklet inhouse af vores egne programmører og derfor har vi ikke haft de store udgifter. Det eneste problem er selvfølgelig at vi har udviklet i 14 måneder uden løn. Vores egentlige udgifter har været nogle få programmer til statistik, noget software og budgettet til Google Adswords. Vi har siddet og regnet på hvornår investering bliver relevant, men det næste halve års tid kan vi nok holde os oven vande og så skal vi nok kigge efter investering.

De vandt Venture Cup award og har allerede været i en del danske og skandinaviske medier
Vi vandt på baggrund af en præsentation som folk stemte på. Der fik vi lidt opmærksom af og det var ret fedt. Vi har også været i både ComOn og Computerworld. Der har vi selv været meget proaktive. Når man henvender sig til medierne, skal man vise at man er en historie værd. Et godt råd til folk der gerne vil i medierne, er at man ikke kommer nogen vegne med at sende en mail og sidde og vente på svar. Vores strategi var at følge med i de medier vi var interesserede i og holdt øje med skribenter der skrev om relaterede emner og så kontakte dem direkte via deres personlige mail. Få lavet et personligt pitch til netop de personer. Når først den første kontakt er lavet, så skal der følges op og følges op og følges op. Det lykkedes os til sidst fordi vi blev ved og fik overbevist dem om at det var en god historie.

ArcticStartup og Scandinavian Startup har skrevet artikler om os. Vi havde skrevet på deres Facebook væg, at vi havde en historie der var interessant. Vi har som international jobportal selvfølgelig også en ambition om at komme i TechCrunch og Mashable, men der ser det ud til at den eneste måde at henvende sig, er gennem deres tip-side. Èn kontaktede os fra TechCrunch, 2 minutter efter jeg havde sendt et tip til dem, med en mail. Og jeg prøvede at holde det hemmeligt for de andre gutter for pludseligt at smide dem et link med en artikel på TechCrunch, men desværre vendte TechCrunch aldrig tilbage igen.

Trendsonline.dk takker for snakken med Patrick der er den ene af stifterne bag Graduateland, og ser gode muligheder for dem. Trendsonline.dk glæder sig til at følge den næste proces og lave en opfølgende artikel om seks måneders tid.

Skrevet af

Læs også

Top