Original idé gør brugertest hurtigere og billigere

Thore Fogh Johansen er manden bag ideen om brugertest.nu og har sammen med iværksætteren Jonas Alexandersson skabt en nyskabende brugertestside, der lader brugeren teste hjemmefra og kunden få sin service hurtigere og billigere. Thore gav Trendsonline.dk en gennemgang af hvad brugertest.nu er for en størrelse og hvordan projektet adskiller sig fra andre usabilityvirksomheder.

 

Thore er uddannet Cand.mag i Informationsvidenskab fra Aarhus Universitet og har de sidste 2 år været selvstændig konsulent med speciale i online marketing og optimering af websites. I december 2010 lancerede han usability test servicen brugertest.nu.

Ideen opstod ud fra Thores eget behov og han besluttede sig for selv at gå i gang med at specificere og designe det der skulle blive brugertest.nu, som et fritidsprojekt. ”Jeg begyndte også at tweete og blogge lidt om processen, hvorigennem jeg kom i kontakt med Jonas Alexandersson. Jonas er ligeledes iværksætter med stort I, og han havde haft nogle lignende tanker ift. en testservice, og han var desuden i gang med at få udviklet en skærmoptager software, hvilket passede perfekt.” De to iværksættere fandt sammen via en blog og mødtes derefter nogle gange før de gik sammen i et partnerskab. Efter kun 6 måneder var brugertest.nu en realitet.

Konceptet og visionen bag brugertest.nu
Brugertest.nu konceptet er helt simpelt, at det skal være nemt at brugerteste hjemmesider og webapplikationer på danske brugere. Som kunde 1) indtaster du din hjemmesideadresse, 2) hvad du vil have testet og 3) vælger et antal testere, så leverer brugertest.nu en brugertestvideo for hver tester til din indbakke inden 48 timer. Konkret er en brugertestvideo 20-30 min. og indeholder en skærmoptagelse med billede og lyd, hvor en bruger gennemgår et scenarie på den givne hjemmeside.

Visionen bag konceptet beskriver Thore, ”Det handler i bund og grund om at skabe merværdi ved at teste og optimere hjemmesider. At få indsigt i den reelle brug af en hjemmeside har enorm værdi, og giver masser af indsigt og inspiration til at optimere – og det er penge værd på bundlinjen. Herudover skal være nemt at komme i gang.”

Sitet har en testskare på 200 testere i alle aldre og størrelser, som er både studerende og Hr. & Fru Danmark, som har lidt ekstra tid og lyst til at lave en lille brugertest på 20 minutter og samtidig tjene 100kr. ”Det bedste for testerne er, at de kan teste hjemmefra, når det passer dem og det endda i deres pyjamas, hvis det skulle være.” Så hvis du sidder og læser artiklen nu og tænker, at du godt kunne teste en side i gang imellem, derhjemmefra i din pyjamas, så søger brugertest.nu altid nye testere. ”De eneste krav er, at man taler dansk, og er indstillet på at gennemgå en kort prøvetest, hvor vi tjekker, at du som tester forstår at formidle din brugsoplevelse, og at lyd og billedekvalitet er i orden.” Du kan skrive dig op her.

Brugertest er ikke kun ekstra service
Brugertest.nu har skabt en mere fleksibel form, der gør det nemmere at brugerteste, ja, men også meget billigere. ”En af de ressourcetunge ting ved brugertest er at finde testere, indkalde dem og afholde testen. Alt det har vi automatiseret.” På den måde fungerer Brugertest.nu som en formidler mellem kunder og testere. Brugertest.nu adskiller sig fra andre usabilityvirksomheder der udfører inhouse tests, ved at tilbyde en online service, i forhold til den modererede inhouse service. Det er netop denne innovative form, der gør det muligt at være hurtigere og billigere. Hos brugertest.nu opnår man måske en helt ny værdi i den autentiske brugertest man får leveret, en faktor vi på Trendsonline.dk ville overveje at vælge fremfor en modereret brugertest.

Det er let at få øje på både de økonomiske fordele for kunden og fleksibiliteten for brugertesteren, som Thore og Jonas service leverer, men hvorfor er brugertest vigtigt? ”Som optimeringskonsulent har jeg oplevet hvor værdifuldt brugertest er, men også hvordan test ofte bliver nedprioriteret på grund af tidsmangel, og/eller fordi kunderne misforstår brugervenlighed som noget ekstra man kan gøre for sine brugere – frem for noget der skaber værdi på forretningens bundlinje.” Brugertest.nu kan efter launch i december 2010 melde om ”fantastiske tilbagemeldinger både fra vores kommunekunder, større sites som Dating.dk, Travelmarket.dk og også de mindre hjemmesideejere. De fleste er overraskede over hvor høj værdi brugertest bringer til veje.”

What’s next for brugertest.nu?
Der har været stor efterspørgsel på segmentering gennem brugertest.nu. ”Vi er på vej med segmentering, så man kan vælge helt præcist hvilke testere man måtte ønske, og så går vi da også med lidt drømme om en udlandstur. Særligt vores mange sommerhuskunder er ret interesserede i fx det tyske marked, hvor der ikke eksisterer en lignende service endnu.” Så store planer og gode anmeldelser af deres innovative projekt og Thore selv er også kun endnu mere motiveret nu. ”Ja, man får blod på tanden, når man først har været igennem en succesfuld lancering. Jeg leger blandt andet lidt med en social shopping portal: swapspot.dk, som jeg tror det også kunne være interessant for mange at følge lidt med i.” Og det vil vi helt sikkert gøre her på Trendsonline.dk.

Skrevet af
Top