Cloud musik – hvem vinder fremtiden

Er musikbranchen ved at blive revolutioneret, igen. Vi siger Y… vi siger E, vi siger P, hvad siger det… Yep! De sidste par år har der været mange startups, der har forsøgt sig med Cloud music, og de seneste par måneder er kampen blevet intensiveret yderligere. Som vi skrev om i et blogindlæg tilbage i september 2010, så var det helt sikkert at vi ville se en kamp mellem Apple på den ene side og Google på den anden side.


Amazon kom de to i forkøbet og lancerede i slutningen af marts en cloudbaseret musiktjenste til at opbevare musik i. Amazon havde dog fra starten af ikke helt styr på rettigheder og flere var ikke helt tilfredse med de lancerede uden først at have fået aftalerne på plads. Hvorfor kan man undre sig over, eller hvis man tænker lidt, så kunne det være de havde hørt lidt rygter fra nogle af Googles ansatte og ja, hvem ved også Apple. Man kan næste se den ansvarlige stå med pisken over de stakkels programmøre og tvinge dem til at kode endnu hurtigere for at komme i mål før Google og Apple. Om det er klogt er svært at vurdere på nuværende tidspunkt og godt to måneder inde i Amazon Musics levetid, men et er sikkert de har taget kampen op og det kan man kun nikke anerkendende til.

Google Music i uendelig beta?
Google vil også lege med og så bliver det jo endnu mere interessant, det har man vist længe man hvad de præcis ville komme med var svært at vide. Men nu er de her med Music Beta, kun for udvalgte invite only (er der nogle der sagde Wave) og uden aftaler med nogle pladeselskaber og det er her at konkurrenten fra Apple er mange skridt foran i kampen som de kronede musik cloud konge. Music Beta er faktisk ligesom Amazon en tjeneste hvor du kan opbevare din musik og herefter streame den til diverse platforme. Helt lav praktisk betyder det, at det kun er den musik man selv har liggende på sin computer, ikke noget med at streame fra skyen som Spotify. Google har fra starten af håbet at de kunne blive færdig med forhandlingerne med pladeselskaberne inden de skulle lancere deres tjeneste. Men med det pres der er blevet lagt med Amazons lancering og Apple der står klar, så var de nødt til at lancere før de var helt klar. Lad os se om Google denne gang får succes med noget andet end deres annoncering og søgemotor, vi tvivler.

“Et godt råd til Google kunne være at Tweete til @spotify og komme med et tilbud de ikke kan sige nej til” tweet

Apple ligner vinderen, men…
Apple er også ved at være på plads med deres service og der gættes i øjeblikket om den ikke bliver offentliggjort på Apples store Worldwide developers conference 2011. Efter deres opkøb af LaLa, en musik cloud tjeneste og konstruktion af deres store datacenter i North Carolina, der kan indeholde alle brugernes musik så ligger det lidt i kortene. Hvad den præcis kommer til at indeholde, ja vi kan komme med et par bud. En service der synkronisere med din iPad, iPhone, AppleTV og alle andre Apple produkter. En service hvor du betaler et fast månedligt beløb for at kunne streame alt musik fra de pladeselskaber som er i tæt samarbejde med Apple (pt. skulle der være skrevet aftaler med 3-4 store pladeselskaber). Rigtig mange tror at servicen kommer til at hedde iCloud, det tror Trendsonline.dk ikke på. iCloud er købt til noget andet, men ikke deres musiktjeneste. Hvorfor ikke kigge på deres succes iTunes og sætte et lille stream bagved.

Man kan kun vente spændt på denne revolution som svenske Spotify har startet og alle større tech firmaer ønsker at få del af. Lige nu er det Amazon der har føretrøjen på og prøver at positionere sig, men de har begynder vanskeligheder. Google og Apple ligger klar til at overtage denne position og når Apple først sætter alle sejl ind så bliver de svære at have med at gøre. Et godt råd til Google kunne være at Tweete til @spotify og komme med et tilbud de ikke kan sige nej til, men det kommer nok ikke til at ske. Men for alle nævnte parter skal de holde øje med en anden spiller, der hurtigt kan vise sig at blive en massiv konkurrent, Facebook, hvad kan de ikke gøre med deres sociale netværk med godt 600 millioner brugere og et opkøb af Spotify

Skrevet af

Læs også

2 kommentar

  1. rasmusdk@gmail.com'R said:

    Mht til opkøb af mere eller mindre succesfulde streaming tjenester som Rdio, Spotify, Wimp og Pandora er der bare en enkelt hage.

    Deres aftaler med pladeselskaber og rettighedshavere har en opkøbsklausul. Hvis Facebook eller Google køber eksempelvis Spotify vil disse aftaler ophøre. Så har man reelt kun købt en masse talent samt viden, men du kan ikke udbyde musikken med det samme. Det betyder, at de ikke er nær så interessante opkøbsmål. Jeg gætter personligt på, at disse opkøb allerede var sket hvis disse klausuler ikke fandtes.

  2. mortenkrarupkristensen@gmail.com'Morten Krarup Kristensen said:

    Jeg vidste ikk’ engang der var sådan en klausul, giver dog god mening..

    Det er bare en endnu bedre grund til at lave partner aftaler med virksomheder som Spotify, Grooveshark osv. Bliver spændende at se om Facebook faktisk arbejder på en aftale med Spotify eller om det bare er de sædvanlige rygter..

Top