Interview med Swapamok der swapper gammelt tøj til nyt

Din kæreste har det ene klædeskab efter det andet fyldt med tøj hun kun har brugt få gange, hun brokker sig tit over at det ikke er det rigtige, det matcher ikke skoene. Hvad gør du, du kan købe et klædeskab mere, sætte det hele til salg på DBA eller Trendsales, eller du kan bruge den nye danske startup Swapamok tjeneste og bytte alt det gamle tøj ud med andet og bedre.


“Jeg er uddannet jurist, det er ved at være mange år siden jeg blev færdig, men jeg nåede aldrig at bruge min uddannelse for jeg kom ud i en stor arbejdsløshed. Efter et par år åbnede jeg et galleri, jeg sprng bare ud i det uden at kigge mig tilbage, men det er også min personlighed bare at springe ud i det”, siger Heidi Krabbe og fortsætter

“Efter 10 år med galleriet valgte jeg af flere årsager at lukke det, jeg havde længe gået med ideén Swapamok, for som børnefamilie køber og køber man tøj, for hvis man har børn så ved man at børnene vokser meget hurtigt. Hvorfor ikke lave en byttebørs, hvor man kan smide det hele op i en pulje og hvis man er tilstrækkelige mange kan det godt lade sig gøre at bytte. Eks. så kan du hvis du er pige og har en kjole, kan du ligge den op på Swapamok og herefter i det øjeblik Swapamok har vurderet kjolen, finde frem til andet tøj der er interessant for dig”.

Swapamok er de første af sin slags, der har været andre forsøg men det er ikke lykkedes for dem, så Heidi Krabbe håber på at det er hendes idé der vil blive taget imod af forbrugerne og blive en naturlig del ligesom det har været at bruge Trendsales de sidste mange mange år.

“Vi kigger på tøjet og produktet, udfra tøjets nypris, stand og købsdato. Udfra disse parametrer beregner vi et pointantal og det er det der kan bruges til at bytte sig  til andet tøj”.

“Når vi først har bevist at modellen virker i Danmark er vi klar til at angribe det store udland, vi har allerede en plan der ligger klar til hvilke markeder vi tager i næste skridt” tweet

Swapamok er lavet i Vietnam via et dansk firma, det har været en udfordring for Swapamok, der var et halvt år forsinket med den endelige model der er online nu. Det er bygges i Drupal, med en masse extentions. Heidi er meget tilfreds med produktet selv om det endte som de fleste outsourcing oplevelser, med forsinkelser og en masse rettelser inden de var i mål med første version

Navnet hjalp datteren til med
“Vi ville gerne have et andet navn fra starten af, men de fleste gode navne var taget. Jeg havde arbejdet intens på at finde på et navn og en dag hvor jeg går med min datter på strøget siger hun til mig: Det er ligesom den der butik der hedder Shopamok, der vidste jeg bare navnet var der, og efter lidt finpudsninger blev navnet til Swapamok. Det var meget vigtigt at finde et navn der kunne bruges i Danmark og i resten af verden og det har vi fået med dette navn. Selvfølgelig er den engelske version stavet på den engelske måde”, siger stifteren bag Swapamok

“Når vi først har bevist at modellen virker i Danmark er vi klar til at angribe det store udland, vi har allerede en plan der ligger klar til hvilke markeder vi tager i næste skridt. Vi har snakket med mentorer, der har hjulpet os med at have den rigtige plan klar. Konceptet ligger fantastisk til andre markeder, for der er mange lande der har denne loppemarked kultur og bytte kultur som Swapamok bygger rundt om, så hvis det ikke fungerer i Danmark, så er vi klar til at teste det af i et andet land”.

Swapamok gik live 15 juni og Trendsonline.dk er så heldige og dygtige at vi er de første der skriver om denne nye webtjeneste. De kommer også i augustudgivelsen “Mine forældre” og regner den vej, selvfølgelig sammen med Trendsonline.dk, at det kan være med til at sætte fart over Swapamok. De har en god balast og gennem netværk har de også en plan klar til hvordan de skal bruge de sociale medier til at udbrede Swapamok endnu mere.

Timingen kunne være bedre
“Timingen er ikke perfekt pga. vores forsinkelse og vi har desværre ramt sommerferien og sommerudsalg, så det betyder at vores fremgang ikke har været som vi håbede på. Men når vi kommer på den anden side af sommerferie går vi i gang med Google og Facebook, men det primære bliver Google. Vi overvejer desuden også at gøre brug af affiliate gennem nyhedsbreve for at komme bredt ud”.

Der er lidt børnesygdomme og små ting der skal rettes til, men hvilken startup har ikke det. Trendsonline.dk støtter op om Swapamok og håber at de kan være med til at positionere den danske startup scene endnu engang. Godt nok er fokus først på Danmark, men de har allerede modellen klar til at komme videre ud i verden, Trendsonline.dk håber og tror på det nok skal lykkedes.

Skrevet af

Læs også

Top