Makercraft: Vær ikke bange for at bede om hjælp

Corissa McClay var allerede en del af startup miljøet, da hun fik idéen til et stykke software hvor kunder kan designe deres egne smykker. Derfor føltes det naturligt at forfølge ideen, og deltage i et accelerator-program. Vi tog en snak med CEO for MakerCraft, om hvordan tidlig brugerinddragelse hjalp holdet til at prioritere deres softwares nøglefunktioner.


Beskriv MakerCraft?
MakerCraft gør det lettere at købe nøjagtigt, hvad du ønsker, hurtigt og nemt. Vi laver et program (kun til iPhone til at starte med), der lader folk udtrykke deres personlige stil, ved at designe deres egne smykker, nøjagtigt som de ønsker det. De kan derefter bestille det færdigsamlet eller som et saml-selv kit.

Hvordan har bruger-tests og fokusgrupper påvirket jeres produkt?
Vi har fundet brugertests utroligt hjælpsomme. Hver gang vi tester med en ny bruger, lærer vi noget nyt. Feedback fra fokusgrupper, har hjulpet os til at afgøre hvilke funktioner vi skulle implementere i app’en først. Vi erfarede, at folk ville anvende MakerCraft til gaveindkøb, så vi arbejder på at hjælpe folk med det. Vi hører fra en masse mennesker, som er glade, og tanken om at de er derude, får os til at arbejde endnu hårdere.

Hvor hørte du om Alphalab?
Et af de første firmaer jeg arbejdede for, var en startup her i Pittsburgh området. Ejeren besøgte AlphaLab i den periode hvor jeg arbejdede for ham. Min mand og jeg arbejdede begge i startups som freelancere, og vi kender flere mennesker, der har ansøgt om at deltage i AlphaLab før os.

Hvordan er din oplevelse af, at være en del af Alphalab programmet?
De har været hjælpsomme og inspirerende. Vi får en masse støtte, ikke bare fra AlphaLab og Innovation Works, men også fra hele startup miljøet.
Virksomhederne fra tidligere års forløb er meget åbne og altid villige til at hjælpe de nyere startups. Vi har fået en masse gode anbefalinger og feedback fra firmaer som iTwixie, CloudFab og ShowClix. Da alle seks selskaber i denne cyklus arbejder i samme rum, sparrer vi med hinanden i løbet af dagen.

Har i brugt de andre startup-teams kompetencer?
Vi har lært en masse fra nogle af de virksomheder fra tidligere forløb, og vi arbejder på at indgå  samarbejde med en eller to af dem. Virksomhederne i denne cyklus er dog så forskellige, at vi ikke kan overføre deres kompetencer, direkte til vores felt, men vi bruger en masse tid sammen og støtter hinanden.

Hvilken vigtig lektie tager i med fra jeres tid i Alphalab?
Vi har lært en masse fra en række forskellige mennesker. Det mest værdifulde er dog nok at møde kunderne så hurtigt som muligt. Det hjalp os videre i processen at få folk i test hurtigt, og derudover ikke at være bange for at teste en meget indskrænket version af vores produkt i en tidlig fase. Vi har lært en masse af brugere, og jeg ved ikke, om vi ville have spurgt dem så tidligt, hvis vi ikke havde fået rådgivning.

Hvad er dit råd til folk, der overvejer at deltage i Alphalab eller lignende accelerator programmer?
Mit råd til folk der vil optages i et acceleratorprogram er, at de skal have noget at vise. Jeg tror virkelig det var vores prototype der gav os adgang til Alphalab. En prototype indikerer, at du er fast besluttet på, at føre din idé ud i livet, på den ene eller anden måde, at det ikke bare er noget du har sat dig i hovedet. Så byg noget, selv om det er noget, du ville være flov over at vise et par måneder senere.

Mit råd til deltagere i accelerator-forløb er: Få det bedste ud af alt der tilbydes. Det betyder, at deltage i hver eneste begivenhed, og tale med alle, der kommer gennem døren. Bed om introduktioner, rådgivning, mentorer, retning, feedback. Pres på, for at være sikker på at du får det hele med, da accelerator-programmer kan være en kæmpe hjælp, hvis du selv arbejder for det.

Har du noget andet at tilføje?
Jeg ønsker at styrke idéen om ”at spørge efter det du ønsker”. Især vi kvinder, er opdraget til at lade være, og selvom mange ignorerer det, er der mange der stadig ikke spørger. Men jeg har aldrig oplevet, at folk ikke ville hjælpe mig, når jeg har spurgt. Det værste der kan ske er, at nogen siger, de ikke kan hjælpe dig. Så vær ikke bange for at bede om, hvad du har brug for.

For det andet, og i samme ånd som det første punkt, tjek vores service! Vi indsender den til App Store snart, og launcher kort tid efter. Hvis nogen er interesserede i ideen, skal i følge os på Twitter (@ makercraft) og Facebook (MakerCraft Fan Page). Vores Facebook fans får særlige tilbud og varslinger om opdateringer. Vi har også hjemmesiden MakerCraft.com, som vi er også er på udkig efter feedback på.

 

Skrevet af

Læs også

Top