Interview med Trustpilot – Peter Holten Mühlmann

Du skal bruge et rejseselskab eller nyt elektronik, men hvem er egentlig bedst? Junglen af forhandlere er stor, men heldigvis er der hjælp at hente hos Trustpilot, som har udviklet en online platform, hvor forbrugere kan skrive anmeldelser om deres købsoplevelse. Et koncept som rigtig mange har taget til sig og på rekordtid har gjort Trustpilot til en af Europas hurtigst voksende startup’s.

   
Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside

Historien om Trustpilot starter i 2007, hvor CEO Peter Holten Mühlmann fik idéen til sin virksomhed. Siden er det gået stærkt. Allerede dagen efter lanceringen af sitet trustpilot.dk kom de på forsiden af MetroXpres, og i 2008 fik de så deres første investering fra SEED Capital, der betød at de kunne have deres første prototype klar året efter.

”I dag er vi ude i de alle store europæiske lande, så det går støt opad, og vi oplever faktisk større vækst og efterspørgsel på vores produkt i udlandet end herhjemme”, siger Peter Holten Mühlmann, der sidste år flyttede til København fra Aarhus for nemmere at kunne tiltrække internationale talenter til den 60-mands store virksomhed.

Trustpilot brugte i opstartsfasen Bizspark, hvor de var glade for at kunne få gratis software og serverplads fra Microsoft. Siden er tingene gået stærkt og i dag er Trustpilot på vej over i et nyt Microsoft Bizspark-program kaldet Microsoft BizSpark Graduation Partners.

Forbrugeranmeldelser hjælper kunder og virksomheder

Kernen i Trustpilots koncept er forbrugernes anmeldelser og bedømmelser af alle typer virksomheder. Det skal hjælpe andre forbrugere til at træffe en bedre beslutning før de handler i en butik eller online.

Behovet for en online anmeldelsesplatform opdagede Peter Holten Mühlmann, fordi han selv var blevet træt af altid blot at tjekke de øverste googleresultater ud.

”På Trustpilot.dk kan alle registrere sig gratis og skrive en bedømmelse, som er offentligt tilgængelig. Pengene kommer fra virksomhederne, der på deres hjemmeside kan få deres kunder til at bruge Trustpilot til at anmelde deres køb”, forklarer Peter Holten Mühlmann.

Trustpilot bruger SQL Server og Visual Studio til at udvikle i, men er også vilde med Net og MVC framework til udvikling af webløsninger og IIS’ webservere, men det meste af deres løsning kører de på Windows servere.

Ny investoraftale med Northzone

I 2011 fik Trustpilot endnu en investoraftale på 30 ½ millioner kroner i hus med CEED Capital samt Northzone, der også er investor for musiktjenesten Spotify.

”Vi søgte en ny investering, for når du begynder at blive professionel og vil til udlandet og slå konkurrenterne, så kan du ikke blive ved med at fiske i andedammen,” siger Peter Holten Mühlmann, der gjorde sig flere overvejelser i forbindelse med at finde og vælge investorer.

Den første overvejelse var, hvordan de kunne vise overfor investorerne, at Trustpilot er en attraktiv case med potentiale.

”For at rejse penge skal man være markedsledende, for reglen på markedet er ”the winner takes it all”. Derfor gælder det om at blive til noget stort,” forklarer Peter Holten Mühlmann.

Så Trustpilot gik i gang med at lave en investeringscase og det lykkedes dem at rejse 5½ millioner kroner til at køre en forretning i England. Bagefter rejste de yderligere 25 millioner kroner for at kunne nå ud i Europa. Missionen gav pote, og da de præsenterede deres case for Northzone var de overbevist.

”Vi havde flere møder med fonde og investorer, som alle var interesseret, men vi valgte Northzone, fordi de imødekom to gode ting. For det første fik vi en god aftale, som vi kunne blive enige om. For det andet kunne hjælpe os med at komme længere ud i verden. De demonstrerede god forståelse af vores case og har et stort internationalt netværk med mange indflydelsesrige personer og udenlandske fonde. Og det er i høj grad gennem netværk, penge og viden, at man accelererer sit marked”, fortæller Peter Holten Mühlmann.

Vækst skaber nye arbejdsgange

Selvom Trustpilot kun har oplevet vækst siden starten i 2007, så betyder ikke, at hverdagen er problemfri. I kølvandet på en øget vækst opstår der nye udfordringer i forhold til arbejdsgange og procedurer.

”For os der var med fra starten har det hele næsten udviklet sig hurtigere end vi kan følge med til, og det som var det rigtige adfærdsmønster tidligere, er lige pludselig ikke det rigtige mere. Så jeg har i høj grad måtte lægge min tankegang om”, siger Peter Holten Mühlmann og fortsætter:

”For eksempel skal jeg ikke længere tænke på, om vi kan spare 12.500 kroner ved at ansætte en supporter på halv tid. I stedet skal jeg tænke i megaskallering og ansætte en supportchef og bede ham om at ansætte sine egne supportere.”

Målet er at nå hele verden

Den nærmeste fremtid er derfor også helligt til at bygge den organisation op, der skal til for at opnå det, Trustpilot gerne vil.

”Vores ypperste mål er, at vi skal ud i hele verden, og jeg ser ikke nogen grunde til, at det ikke skulle være muligt”, siger Peter Holten Mühlmann og uddyber:

”Vi oplever det som en enorm stærk trend over hele kloden, at forbrugere skriver deres mening om en virksomhed eller et produkt, som andre så læser for at kunne træffe en god beslutning. Samtidig kan virksomhederne bruge Trustpilot til at signalere deres kunders tilfredshed, så det har en selvforstærkende virkning.”

Lige nu går Trustpilots mission dog på Europa, men de kigger også på mulighederne længere væk.

”Det gælder om at kunne balancere, men vi har helt sikkert ambitionen, og det kunne være forfriskende, hvis det var en europæisk virksomhed, der kom til USA og ikke omvendt”, siger Peter Holten Mühlmann.

Et stærkt team er vigtigere end idéen

Som CEO for en af Europas hurtigst voksende virksomheder har Peter Holten Mühlmann også et godt råd til andre, der gerne vil gøre succesen efter.

”Alle folk får gode idéer, men det er sjældent, at nogle får en perfekt ide til at begynde med.  Derfor er det, der adskiller en succesfuld virksomhed fra en ikke-succesfuld det, at man ud over et marked har stærkt team, der leverer et stykke godt arbejde hver dag. Vi startede selv med en middelmådig idé, men da markedet blev stærkt kunne vi opgradere teamet og derigennem blev idéen udviklet og styrket.”

 Trendsonline siger mange tak for dette interview med en af Danmarks førende startsups, som uden tvivl er til stor inspiration for andre. Vi ønsker held og lykke fremover og håber, at den nye kapital vil betyder en endnu større vækst globalt.

   
Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside

Læs også

Top