Kunsten at skabe liv I blogosfæren

Først kom blogging, så microblogging og nu nanobloggin. Men oddsene for, at det vil tage verden med storm er forsvindende små. Sørg derfor for at dine tekster rammer den rigtige gennemsnitlige længde, hvis du vil ses I blogosfæren.

Først kom blogging, som en måde at udtrykke sig på på internettet. Da det blev for langt kom twitter med microblogging, hvor man skal begrænse sig til 140 karakterer. Den næste naturlige udvikling måtte selvfølgelig blive: Nanoblogging – skriv ét enkelt ord.

Ideen lyder da fantastisk. Hvis du kun havde et ord at sige, hvad ville det være? Eller hvad ville dit sidste ord være? Men det lyder samtidig også for skørt til at nogen har lavet det, men nej, der findes faktisk et site som tilbyder lige præcis denne udtryksform: http://adocu.com/. 

Men er det så blevet en succes? Når man har signet op kan man få lov til at skrive sit ord, og man kan også se de seneste “ord” fra andre brugere. Disse “ord” har en tendens til at blive til links. Links til real-estate brokers, escort bureauer og alle mulige andre, som vil sælge noget. Søgefunktionen, hvor man kan filtrere, så man kun ser de sidste syv dag eller en måned, virker ikke. Sitet har også en nyhedssektion, hvor den seneste nyhed er dateret 26. juli 2008 og sitet gik i luften 27.maj. Så det er nok ikke fordi investorerne står i kø.

Faktisk får man sådan lidt en Tjernobyl-stemning af at kigge på sitet. Intet virker og man kan næsten høre de rustne skilte knirke i vinden. Det er kun robotter, som kommer der jævnligt for at tjekke om der sker noget. Men er det bare dårlig eksekvering, eller er der en dybere grund til det?

 

Liv i rummet

I eventyret om Guldlok og de tre bjørne kommer Guldlok ind i bjørnenes hus, fordi der lugter dejligt af grød. Hun smager først på far bjørns grød, men den er for varm. Så smager hun på mor bjørns grød, men den er for kold. Til sidst smager hun på lille bjørns skål. Her er temperaturen hverken for varm eller for kold og hun spiser den med stor glæde.

Denne historie har inspireret forskere, som leder efter liv I rummet. Det grundliggende spørgsmål er “hvad er sandsynligheden for, at der er liv på andre planeter”. Hvis vi starter med at kigge på vores eget solsystem, så kender vi ikke til liv andre steder end på jorden. Venus ligger for tæt på solen og er for varm, ligesom far bjørns grød. Mars, ligger for langt fra solen og er for kold, ligesom mor bjørns grød. Men jorden er ligesom lille bjørns grød hverken for varm eller for kold, så her kan livet opstå. Der er altså en zone i et solsystem, hvor det er sandsynligt, at liv kan opstå. Uden for denne er det usandsynligt. 

Men hvad med internettet. Er der også en “Guldlokzone” for blogosfæren, indenfor hvilken det er muligt for liv at opstå? Det så ud som om vores eksempel med nanobloggin faldt udenfor Guldlokzonen- ét ord er simpelthen for lidt. Men hvor mange ord er så nok og hvor mange for meget?

 

Kommunikationens Guldlokzone

Hvis vi kigger på blogs, så er der nogle forskellige undersøgelser over hvor lange disse er. En undersøgelse af de mest populære blogposts delt på twitter fandt, at de mest succesfulde blogs havde en længde på mellem 181 og 1470 ord afhængig af typen. Gadget og sladder nyheder havde den korteste gennemsnitlige længde imens, personlig udvikling og finans havde den længste.

En anden undersøgelse har set på de 100 mest populære blogs på Technorati. Her blev gennemsnittet af hver blog i top 100 regnet ud. Det højeste gennemsnit var 1449 og det laveste 77 ord. Den mest almindelige længde er 100 – 249 ord, indenfor hvilket ca. halvdelen af alle blogs i technoratis top 100 ligger.

Hvis vi dertil lægger microbloggin tjenester som Twitter har vi et eksempel på lavere antal ord. På Twitter kan man skrive 140 karakterer, men hvor mange ord er det? Ord på engelsk er i gennemsnit 5 karaktererer, hvilket vil sige at en Twitter-besked højest vil nå op omkring 70 ord.  

 

Skab liv i blogosfæren

Så hvorfor kom adocu.com aldrig fra jorden? Den var simpelthen ikke indenfor internettets guldlokzone. Ligesom Mars ligger for lang ude og det er for koldt for liv til at opstå, så er et ord for lidt til at liv kan opstå på sitet. Omvendt kan vi også forudse, at en macrobloggin tjeneste, hvor man minimum skal skrive minimum 2000 ord ville få det svært. Det er godt at holde sig for øje, at der altid er en zone indenfor hvilket det er muligt at blive populær, uanset, hvor god man er til alle de andre dele. Der er også forskel på emnet, hvor nogle emner ligger op til kortere blogs, mens andre passer bedre til længere blogs.

Denne blog er omkring 900 karakterer, hvilket gør at det ideelle emne er marketing. For undersøgelsen nævnt ovenfor viser, at blog posts om emnet marketing, er de mest populære posts gennemsnitligt på 1000 ord.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Guide: Hvilken bloggertype er du? | Trendsonline.dk

Top