Interview med Barometret – Peter Hohnen

”Er du tilfreds med servicen?” Det simple ja-nej-spørgsmål kommer fra Barometret, der med et hurtigt tryk på en knap, kan give forretninger kontant besked om kundens købsoplevelse. I en tid hvor kundetilfredsheden er i fokus, er det et koncept, der kan få stor succes både herhjemme og i udlandet.

   
Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside

Idémanden til Barometret er Peter Hohnen, der ene mand har opstartet og driver virksomheden i dag. Han er autodidakt og har startet flere virksomheder gennem tiden, og en dag i 2008 opstod idéen til konceptet bag Barometret.

”Jeg har altid haft stor interesse for kundetilfredshed, men blev frustreret over, at man stiller 27 spørgsmål i en undersøgelse, som der går flere måneder med at få resultatet fra. Et resultat, som oftest er i form af en stor rapport, som man ikke ved, hvad man skal stille op med. Så i stedet fik jeg den idé at spørge kunderne til den service, de får lige med det samme, så man får et hurtigt svar, der kan bruges til noget”, fortæller Peter Hohnen.

Så han gik ned i en tøjbutik og i stedet for at have en stor forretningsplan med, byggede han en prototype af nogle standardkomponenter og satte op ved kassen.

”Ejeren blev meget hurtigt begejstret for konceptet. For eksempel fandt han ud af, at kunderne var betydeligt mere tilfredse nogle bestemte dage end andre dage, og på de gode dage viste det sig, at der var nogle fra ledelsen tilstede i butikken”, fortæller Peter Hohnen og fortsætter:

”Selv kunne jeg se, at omkring 25 % godt gad trykke på barometret, fordi den kun stiller ét spørgsmål – nemlig om man er tilfreds eller ej. Ofte prøver man at bestikke folk med præmier for at få dem til at svare på lange spørgeskemaer, men det behøves jeg ikke gøre, for jeg beder blot om folks mavefornemmelse.”

Ud over tilfredshedsbarometret, der består af en simpel kasse med få knapper, så har Peter Hohnen også udviklet en persontæller, ”FootCount” , der kan tælle hvor mange, der går ind i butikken.

Har selv rejst kapital og udviklet software
Til at udvikle softwaren i Barometret har Peter Hohnen udviklet det meste selv, og i stedet for at give sin producent en tyk manual, har han blot givet dem prototypen, så de kan se, hvordan det skal virke.

Han har også selv rejst kapitalen, men er begyndt at kigge efter en investor, så han kan komme længere ud internationalt end i dag, hvor han både har kunder i Danmark, Sverige og Tyskland.

Største udfordring er at sælge en ny måde at tænke på
Peter Hohnens største udfordring ligger klart på salg, da hans produkt ikke er set før.

”Jeg skal ikke sælge en nytænkning af noget gammelt, men et paradigmeskifte. Jeg har måtte ud med budskabet om, at de skal fokusere på kundetilfredsheden her og nu i stedet for de store, tunge undersøgelser”, siger Peter Hohnen.

En af metoderne til at overbevise sine kunder har været at fremhæve, at Barometret ved sin fysiske tilstedeværelse sender et stærkt signal til medarbejderne og kunderne om, at de går op i kundeservice på stedet. Derudover kan den også meget nemt sammenligne målinger fra tidligere år eller mellem kædeforretninger.

Stor succes med kantineoperatører
Lige nu ser fremtiden umiddelbart god ud for Barometret, og Peter Hohnen arbejder da også allerede på række nye produkter.

”Det har overraskende været lidt trægt at komme i gang i forhold til butikkerne, men jeg har haft stor succes hos de største kantineoperatører i både Danmark og Sverige, hvor vi spørger til folks madoplevelse. Fordelen hos dem er også, at de i forvejen arbejder internationalt og det skaber et godt kundenetværk”, fortæller han.

Bizspark er et superflot program
Startup’en har brugt Bizspark i et begrænset omfang, da han allerede havde udviklet sin software i den tidlige udviklingsfase, men han har kun gode ord til overs for konceptet.

”Det er et superflot program og mange kan få gavn af det. Jeg kunne også godt forestille mig at bruge Bizspark samarbejdspartnere til de næste projekter, jeg har i støbeskeen”, siger Peter Hohnen.

Godt råd: test markedet først
Peter Hohnen har et godt råd til nye startup’s, som har han selv har arbejdet efter.

”Man skal teste markedet først, så man kan se, om der behov for den idé du har. Så gå ud og spørg kunderne, om de har brugt for det, og så se, hvad der sker. Det er altafgørende, at produktet kan have en værdi for dem.”

Trendsonline takker Barometret for interviewet. Det er altid interessant at høre historien fra en iværksætter, der formår at realisere en god idé på en smart og effektiv måde. Vi ønsker Barometret held og lykke fremover!

   
Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside

Læs også

Top