Danske serieiværksættere gør jagten på lejeboliger gratis

De to brødre og serieiværksættere, Daniel Juhl og Stefan Juhl, vil, med AkutBolig.dk, gøre det gratis at finde lejeboliger nettet. Et marked der er præget af større portaler, hvor forretningsmodellen er at tage betaling for at stille informationer til rådighed. 

“Navnet, AkutBolig.dk, blev valgt fordi det var det der var ledigt.” siger Daniel Juhl køligt. En eksekvering der tyder på at gennemsyre hele projektet omkring gratisportalen.
AkutBolig.dk er et forsøg på at lave et gratis alternativ, til de mange boligportaler der er i det danske online boligmarked. Et marked, Daniel mener, er blevet ødelagt af de store spillere der tager sig betalt for at stille information til rådighed, information der i forvejen ligger gratis på nettet og ikke mindst, at der gennem tiden har været problemer med mange falske annoncer på nogle portaler, hvilket jævnligt dækkes af de landsdækkende medier.

“Markedet fungere på den måde, at de store spillere hovedsageligt samler informationer fra de store professionelle udlejere, lister deres lejeboliger og efterfølgende tager sig betalt for at videregive den information.” siger Daniel og fortsætter. ”Lejeloven §6 forbyder faktisk det, at tage betaling for formidling af lejeboliger. Flere store spillere pakker det ind under andre services, fx at sende informationer så snart der kommer et nyt lejemål, der passer dine kriterier eller oprettelse af en “boligsøger” annoncer – Som sidegevinst får man så adgang til portalens database af lejemål.”

Daniel og hans bror Stefan har derfor skabt en platform, bygget op omkring en crawler, der dækker mange af de samme professionelle udlejere, som de store spillere, men som i stedet stiller listerne af lejemål gratis til rådighed på platformen.
Crawleren søger konstant efter lejemål på udvalgte professionelle udlejeres internetsider. Uden at trække for meget på udlejernes sider skaber crawleren et næsten realtime billede af de samme tilgængelig lejemål som de store kendte spillere har, her er det bare gratis.
Målet er at nye lejemål ligger online på platformen inden for et kvarter, fra de annonceres hos udlejeren.

En ny forretningsmodel
AkutBolig.dk er mere en platform end et egentlig website, og meningen er, at denne platform ikke skal være låst eller begrænset til blot at køre på ét enkelt site under et brand, men nærmere, at den skal kunne anvendes af andre, og vigtigst af alt, skal den kunne skaleres til udlandet.

De er dog ikke klar til at offentliggøre specifikke detaljer om forretningsmodellen, da de vil sikre sig et tilfredsstillende udbud af ledige lejemål først, både for brugerne, men også for at forhindre konkurrenterne i at få et muligt forspring. Vi er dog på redaktionen bekendt med forretningsmodellen, og kan garantere at den er markant anderledes end hvad der er på markedet nu. Forretningsmodellen er dog først rigtig interessant når AkutBolig.dk bliver en af de væsentligste spillere på markedet. Hvilket det dog tyder på godt kunne ske snart. AkutBolig.dk modtager allerede en del brugere fra bl.a. søgemaskiner og Facebook, og har den sidste uges tid set voldsomme forøgelser i besøgstal.

”Vi forventer at være blandt de tre største på udbud af lejemål i løbet af efteråret.” siger Daniel.

Founderne
I vores branche tager man som regel den slags udtalelser med et gran salt. Men de to brødres CV giver en vis respekt.

Daniel Juhl, 24 år, har startet en lang række virksomheder. Nok mest kendt for at Co-founde Pixel.tv hvor han har været aktiv i 4 år, i dag dog passiv medejer. Han har været iværksætter siden han var 15, og som 17 årig fik han igennem Statsamtet (i dag kaldet Statsforvaltningen, red.) lov til selv officielt at starte firma. Han har fungeret som usability konsulent på en lang række online- og mobile platforme, og bl.a. udviklet Blockbusters iPhone app.

Storebror, Stefan Juhl, 28 år, startede eget firma da han fyldte 18 år, hvor han arbejdede med SEO. Siden har han som selvstændig arbejdet bredt inden for online marketing med primær vægt på opbygning og drift af egne internetmedier samt performance marketing.

Planen herfra
”Lige nu arbejder vi på at få åbnet op for brugeroprettede annoncer for private, bl.a. for fremleje af lejeboliger eller leje af værelser i bofællesskaber. Det tager dog tid da det hele skal automatiseres og løsningen skal være sikker, så der ikke bliver oprettet diverse svindel annoncer.” forklarer Daniel.

Som nævnt tidligere er AkutBolig.dk ikke det primære produkt for de to iværksættere. Ud over at Danmark til dels er testmarked, og at platformen skal føres til udlandet inden for den nærmeste fremtid, så ignorerer de heller ikke, at man skal være hvor brugerne er, om det er mobiler, tablets eller tv apps.
”Pt. oplever vi at mere end 20% af vores trafik på websitet kommer fra mobile enheder, og tendensen er stigende.”

Så hvis du er lejeboligsøgende eller kender nogen der er, så gør dig selv eller dem en tjeneste og check Akutbolig.dk først – Det koster ikke noget.

 

Vi følger AkutBolig.dk og ser frem til hvad der sker i efteråret!

Top