Aarhusiansk udviklerhus bygger solide apps til virksomheder af alle størrelser

Nede på Lynfabrikken i Aarhus sidder en 2 år gammel virksomhed. Deres navn er Apptitude, og de i alt fem ansatte, arbejder til dagligt med at designe apps til både små og store virksomheder.

Vi møder Co-founder Thomas Scherning en fredag eftermiddag over en kop kaffe i Lynfabrikkens hyggelige lokaler i Aarhus C. Hér har virksomheden siddet til leje siden oktober 2010, hvor Apptitude så dagens lys. Virksomheden består i dag af de to founders Thomas Schering og Jeppe Vesterbæk (begge uddannet civilingeniører) samt Allan Merrild, med flere år i bagagen hos Danmarks største spilhus IO Interactive, og virksomhedens to studenterprogrammører André Schmidt og Mads Kleeman fra It på AU.

De tre fuldtidsansatte i virksomheden har alle en baggrund som udviklere – hos B&O. Men trangen til at starte selv, og udleve en kreativ drøm som iværksætter drev for et par års tid siden til, at Thomas og Jeppe sagde deres jobs op, og startede deres egent udviklerhus. Deres første kunde var Skanderborg Festival, hvor Apptitudes løsning ramte plet hos festivalgæsterne, og siden har det bare kørt derud af for drengene.

Størrelsen betyder ikke noget

Apptitude er en forholdsvis lille virksomhed, hvor alle ansatte stort set laver det samme. Apptitudes strategi har nemlig været at skabe et strækt netværk af grafikere, designere m.m. som virksomheden så kan række ud til og samarbejde med:

“Det giver os en stort kreativ frihed, at vi har et strækt netværk, som vi kan række ud til. På den måde kan vi udvælge lige præcis den grafiker, som vi tror passer bedst til det enkelte projekt. Desuden er der også en økonomisk fordel i denne model, fordi der altid er meget mere programmeringsarbejde end grafisk arbejde i at bygge en app fra bunden. Derfor giver det ikke mening for os endnu, at have designere siddende fast” fortæller Thomas. tweet

For konkurrencen betyder denne model også en hel del for Apptitude, som også kæmper mod store virksomheder, der kan udvikle alt in-house: “Hos større virksomheder får du et produkt, som er skabt af de folk, som nu engang sidder dér, mens vi forsøger gennem dialog med kunden at finde frem til hvad den rette løsning er for lige netop dem”.

Rådgivning er en vigtig del af succeseen for udviklere

Foruden at programmere selve løsningen til en kunde, går Apptitude også højt op i, at få deres kunder til at forstå hvilke muligheder en app giver, fortæller Thomas:

“Det er jo en helt anden måde at kommunikere på – et anden paradigme om man vil.. som kræver at man forstår muligheder og begrænsninger med denne platform. Et eksempel er platformen til Skanderborg Festival, hvor vi gjorde meget ud af at sætte os ind i det behov brugerne ville have- altså blandt andet sørge for at app’en også fungerer uden internet” (Måske logik for perlehøns, men faktum er bare, at der er mange apps hvor der ikke er tænkt over funktion og brug, men udelukkende æstetik)

“At bygge gode apps handler langt hen af vejen om at lave gode oplevelser – noget som beriger folk i deres hverdag” slutter Thomas smilende vores snak af.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Januars 5 friske fra indbakken - Trendsonline.dk

Top