TEDx Copenhagen: Stoler du på fremtidens forretningsmodeller?

Netop overståede TEDxCopenhagen bød på en række inspirerende talere med temaet ’Movement’. Den sidste i rækken af talere, Jerry Michalski, talte i hans oplæg “What if we trusted you?” om bevægelsen fra ”mistrust” til ”trust”, som bliver mere og mere synlig i samfundet, og som grundlaget for nye forretningsmodeller.

Michalski tog udgangspunkt i casen omkring børns indlæring, som en del af en ny bevægelse af alternativ skoling, der kræver tillid til at børnene selv lærer hvad de vil og når de vil. Med Michalskis egne ord kunne han have holdt den samme tale for hvilken som helst branche. De samme tendenser med tillid som omdrejningspunkt, gør sig også gældende indenfor finans, sundhed, medier, medicin, det offentlige, teknologi og mange andre.

Finanskrisen, energikrisen og alle de andre kriser, som vi befinder os i er, ifølge Michalski, en fantastisk tid fordi samfundet har brug for at blive ”fikset” som aldrig før, og der er derfor mulighed for, at genopfinde hvordan vores samfund skal fungere.

”Der er konsekvenser af krisen, men også muligheder – og måske ender vi faktisk med at genopfinde noget bedre” tweet

Forretningsmodeller skal baseres på tillid
Michalski argumenterer videre for at designet af vores nye samfundsnormer og forretningsmodeller ikke skal bygges på mistillid og bruger Wikipedia som et eksempel på en organisation, som er baseret på tillid til og imellem brugerne. Det fungerer – også selvom der er mulighed for at lave ballade:

”Har I set den der lille knap ’Edit page’? Enhver idiot kan jo komme og lave ændringer til vores leksikon” tweet

Michalski gav flere grunde til, hvorfor det fungerer:

  1. Folk elsker at lære fra sig og fortælle andre hvad de ved og hvad de synes
  2. Teknologien har gjort kommunikationen gratis
    -hvilket betyder, at du kan komme i kontakt med enhver når som helst og hvor som helst

The trust economy
En lang række danske og udenlandske virksomheder, som for eksempel Zaarly, Den Lille Tjeneste, Yelp, TrustPilot, Gidsy, AirBnB og Grub With Us har set lyset i at bygge deres model på brugernes tillid til hinanden, selvom de operer i vidt forskellige brancher og miljøer.

CEO for AirBnB, Brian Chesky, fortæller i et interview med BBC om ”the trust economy”, hvordan vi har udviklet en tillid til at store dele af vores liv foregår på nettet, og hvordan netop dét har gjort det muligt for virksomheden at få succes.

”Sikkerheden ligger i brugernes omdømme og med en fundamental tro på det bedste i folk” tweet

Ifølge Michalski handler vores fremtidige samfund og virksomheder om sammenhold, åbenhed og fællesskab. Den famøse sætning ”Trust no one” er for alvor blevet et levn fra 90’erne…

Oplæggene fra konferencen vil blive uploadet til TEDxCopenhagens website snart.

Genoplev stemningen via #TEDxCPH på Twitter

Læs også

Top