Interview: Toke Kruse giver opskriften på at spice din virksomhed max op

TrendsOnline mødte 29-årige Toke Kruse i RocketSpace, San Francisco, hvor han sidder som stifter og CEO af Billy’s Biling, en virksomhed vi tidligere har talt med ham om. Denne gang gravede vi lidt dybere i hans bog ”Grandma’s Secret Recipe”, som netop er udkommet.

I én sætning handler bogen om, hvordan du differentierer din virksomhed i forhold til konkurrenterne. Inspirationen kom af at Kruse så en masse gode virksomheder, men hvor mange af dem i bund og grund ligner hinanden.

”Virksomhederne kæmper om de samme markedsandele og de samme kunder – det er jo helt forkert” tweet

Derfor har han brugt det sidste års tid på at skrive og redigere bogen med et ønske om at dele ud af de erfaringer, som han har gjort sig, og samtidig inspirere andre iværksættere. I modsætning til hans forrige bog ”Den geniale iværksætter” er bogen henvendt til iværksættere, som allerede er i gang med en virksomhed – hovedsagligt online-virksomheder. Kruse fortæller, at det var vigtigt for ham, at bogen er nem at læse og samtidig praktisk med tjeklister og inspirerende case stories.

”Man behøver ikke være CBSer eller ITUer for at læse bogen. Alle kan tage den ned fra hylden og have en bedre virksomhed ved slutningen” tweet

Positionér og kommunikér
Alle virksomheder har noget unikt at tilbyde, men det handler, ifølge Kruse, om at virksomheden gør det klart for omverdenen. Hvis du positionerer dig anderledes kan du konkurrere på for eksempel en bedre pris eller en højere værdi hos brugerne, dog ligger Kruse vægt på at pris for alt i verden blot er én ud af mange ting en virksomhed skal differentiere sig på. På den måde kan du tiltrække flere kunder. Det er netop også det, han har forsøgt med Billy’s Billing som i øjeblikket skal skubbes ud på det amerikanske marked.

”Jeg afslører selv nogle af de ting, jeg har gjort for at differentiere mig fra konkurrenterne. Det kan folk jo så bare kopiere, men så har de vist ikke helt fanget bogens budskab” tweet

Indtil videre har bogen fået god feedback og rosende ord med på vejen. Kruse delte nogle af hans hovedpointer i bogen med os:

  1. Vær anderledes, for det bedre
    Det er vigtigt at differentiere sig, men ikke bare for at være anderledes. Det skal være for at være bedre end konkurrenten. Søg efter hvor konkurrenten har mangler, eller hvor der er noget, som ikke giver mening og sæt ind der.
  2. Hop i brugernes sko
    Allerhelst har du startet en virksomhed, hvor du selv er bruger, for så er dine chancer for succes størst, men det er vigtigt, at du kan bygge noget som er simpelt, og som dine brugere vil elske. Hvis de elsker det, vil de også fortælle resten af verden om det.
  3. Kunden bestemmer ikke alt
    Det er naturligvis vigtigt at vide hvad dine brugere gerne vil have, men de har ingen idé om hvordan fremtiden ser ud. Det har du derimod, fordi du bruger 24 timer i døgnet på at tænke over hvor din virksomhed er på vej hen. For at bruge et citat fra bogen: Hvis Henry Ford havde spurgt folk hvad de ville have, havde de svaret ”hurtigere heste”.

Kruse indrømmer at nogle af hans pointer kan være kontroversielle…

”Det kan komme til at lyde mega arrogant, og det er nok også derfor folk ikke siger det, men det er altså bare sådan, at vi som virksomhedsejere sidder med det store overblik og kunderne ved ikke altid bedst. Det er dog ikke ensbetydende med, at du overhovedet ikke skal lytte til brugerne” tweet

Pas og plej din idé
Hvis man har fundet frem til den helt unikke idé, hvordan sikrer man sig så, at den forbliver unik? Kruse fortæller, at det ikke er nok at have én god idé. Hvis du ikke har en masse gode idéer, som du kan bygge på din virksomhed, har du intet.

”En idé forbliver kun unik, hvis du bliver ved med at passe og pleje den” tweet

Undrer du dig, ligesom os, over bogens titel og omslagets smækre cupcake? Svaret er såre simpelt:

 ”Det handler i bund og grund bare om at lave en bedre kage end de andre, og så bare lige sørge for at spice den max op” tweet

Bogen kan købes som e-bog for 9 USD og hardcopy for 99 USD på www.grandmas-secret-recipe.com

 

 

 

 

 

 

Toke Kruse er serieiværksætter med 10 virksomheder under bæltet, herunder Billy’s Billing. Han har oven i hatten skrevet 3 bøger med flere på vej. Han rykkede til USA for 6 måneder siden med et mål om at udbrede Billy’s Billing på det amerikanske marked. 

Top