Appharbors konkurs og Trendsonline.dk’s håndtering af sagen

Efter vi i går havde læst Version2.dk der erklærede Appharbor konkurs, valgte vi at undersøge sagen. Vi syntes at det researcharbejde der var gjort, ikke kunne retfærdiggøre den overskrift der blev brugt: “Fremadstormende it-startup Appharbor konkurs”, puttede med alt tydelighed virksomheden i graven. Og efter vores indsigt i den danske startupscene kunne dette bare ikke passe.

Det var de ord vi reagerede på, og hvis jeg kigger i bagklogskabenslys, så skulle jeg bare have ladet historie været historie. Men der var noget der sagde, at dette kunne være første skridt mod en journalistisk stil, der minder om det man kender fra mange danske medier, hvor det bare handler om at få flest mulige nyheder ud- uden at undersøge sagen nærmere.

Efter en meget hurtig research kunne vi finde frem til, der var høj aktivitet på Twitter fra Appharbors stiftere- en aktivitet der tydeligt viste, at der stadig var fuld damp under kedlerne.

Vores artikel blev hurtig spredt i startupscenen herhjemme og skabte en del røre. Folk blev tydeligvis provokeret af artiklen. Dog var det tydelig at mange misforstod den, og fokuserede på brudstykker frem for at se på det store billede: Vi troede simpelthen ikke på, at det amerikanske selskab Appharbor var gået konkurs. Her skulle artiklen også være klarere formuleret.

At vi valgte og bruge et forbudt udtryk som “pivot”, er vi selvfølgelig kede af, og igen blev vi misforstået da læsere opfattede det som om, at vores holdning til at erklære en virksomhed konkurs var en pivot- og det er det selvfølgelig ikke.

Startupscenen begyndte at kommentere på artiklen og kritiserede vores opråb mod Version2.dk, der ikke var ment som et personangreb på journalisten. Det skulle ses som et opråb til danske journalister, der dækker den danske startupscene, om at skabe sin egen stil og ikke bare kopiere de trickerhappy journalister, der sidder hos andre medier i Danmark.

Vores tilgang og vores image har altid været, at vi elsker startups og det var også grunden til at vi reagerede som vi gjorde. Vi har altid haft et meget positivt syn på danske startups og denne glæde vil ikke stoppe. Om Nick Bruuns personificering af os som “en mastuberende fanboy” passer, skal det være op til andre at bedømme. Men personligt vil jeg hellere læse artikler fra journalister, som brænder for det de skriver om, frem for dem der bare vil sælge “forsider”

Vi vil godt tage afstand til den sidste del i Nick Bruuns blogpost, hvor han skriver at vi støtter op om denne form for ikollegial adfærd, og sender regningen inddirekte videre til alle andre danske startups. Dette er totalt misforstået og taget ud af en kontekst, for selvfølgelig vil vi aldrig nogensinde stå inde for dette.

Om dette så bliver tilfældet i ovennævnte sag, kan være svært at sige, for som Appharbor skriver i deres blogpost om sagen, så har alle ansatte fået nyt arbejde- og så får de normal løn og får ej heller dækning fra Lønmodtagernes garantifond.

Daniel Laursen
Founder – Trendsonline.dk

Skrevet af
Top