Til foredrag med Martin Thorborg: Dansk iværksætteri i udlandet

Som en del af Uge 46 arrangede Erhverv Silkeborg et foredrag med e-handels guruen Martin Thorborg. Et foredrag der tog udgangspunkt i Martins jordomrejse, hvor han mødte 32 danske iværksættere, der har startet deres virksomhed i udlandet.

Martins foredrag havde iværksætteriet i centrum, men tog udgangspunkt i hans jordomrejse, hvor han besøgte 32 danske iværksættere rundt omkring på kloden. Takket være hans rejseoplevelser, hvor han mødte nogle lidt skæve iværksættere, blev foredraget til andet tog mere end bare gode tips til at blive iværksætter, eller til at sælge flere produkter.

Eventet blev afholdt på handelsskolen i Silkeborg, og de mange tilhørende elever, lod sig rive med i en grad, man sjældent oplever på ungdomsuddannelserne. Det er da også svært at undgå, når serieiværksætteren først får talt sig varm, sætter gang i de store armbevægelser, og lader anekdoter, tips og kontroversielle holdninger komme i en lind strøm.

 

Den danske iværksætter er kendt for sin store armbevægelser. De blev også taget i brug, da han tirsdag gæstede Silkeborg. Foto: Sebastian Kjær

Den danske iværksætter er kendt for sin store armbevægelser. De blev også taget i brug, da han tirsdag gæstede Silkeborg. Foto: Sebastian Kjær

 

Innovation uden en opfinder

De kontroversielle holdninger er efterhånden blevet lidt af et varemærke for Martin Thorborg. En del kan nok husk da hans ”Fuck Holger”-video gik viralt, og satte en facebooknation, som var bekymret for en nordjysk, rødhåret dreng, i røre. Men som altid handlede videoen ikke bare om Holger, men havde en pointe for iværksættere.

Til foredraget kom der også holdninger på banen. En af dem var, at innovation ikke nødvendigvis er det samme som at være opfinder. Man behøver ikke opfinde et unikt produkt, for at være innovativ.

”Det sværeste man kan gøre er at opfinde noget helt nyt. Så skal man ikke bare opfinde, udvikle og markedsføre, man skal også ændre folk vaner. Og det er noget af det sværeste. Bare se på noget så simpelt som Øresundsbroen. Det tog 6 år før folk lærte at køre over den skide bro,” råbte Martin Thorborg fra scenen, for at understrege sin pointe. tweet

Pointen var, at innovation lige så godt kan være at finde en unik niche, eller at gøre en del af virksomheden på en speciel måde.

Pointen blev fulgt op af en af de mange rejseanekdoter, og her tog han et eksempel frem, fra en restaurant på Tasmanien. Her bestod innovationen i, at de ansatte blev trænet i service, som åbenbart er en mangelvare på øen. Derudover havde restauranten en gimmick der gik ud på, at man som gæst får sine to bøffer gratis, hvis man spiser op. To bøffer på 1100 gram hver vel og mærke.

”En ide vi har set 100 gange før, men det er altså den eneste restaurent på Tasmanien med det koncept,” som Martin Thorborg sagde. tweet

Drømmen om udlandsiværksætteri

Ind imellem de rene iværksætter tips, kom der også nogle mere personlige observationer og overvejelser. Den mest markante gik på, hvorfor iværksættere vælger at flytte til udlandet og starte deres virksomhed.

Mange af de besøgte iværksætteres årsager kom på banen. Én var gået konkurs efter at have satser på boligmarkedet inden det brast, én ønskede at prøve kræfter med en ny branche og for en tredje var det et spørgsmål om at kunne leve imens hun rejste rundt på 3. år.

Da Martin Thorborg selv forlod Danmark for 4 år siden og flyttede til Florida, lå der naturligvis også nogle tanker bag. For ham handlede det om at kombinere rejsedrømmen med iværksætterdrømmen. Og hvorfor så lige Florida? Fordi han var træt af det danske vejr, og vejret i Florida altid er varmt.

Udlev en drøm i udlandet

Skal man finde en fællesnævneren for de mange iværksættere der er flyttet udenlands, må det være friheden. Friheden til at rejse, til at starte på en frisk, til at prøve kræfter med noget helt nyt, eller bare at udleve en drøm de har.

Den frihed mener Martin Thorborg er blevet meget lettere at finde i vores moderne verden, hvor tid og sted, til en hvis grænse, er udhvisket. I hvert fald nok til, at Martin kunne side i USA og drive sit dansksprogede iværksætterforum i Danmark, imens hans programmørteam sad på Filippinerne og klarede den tekniske del af sagen.

Martin Thorborg brænder igennem på sin YouTube kanal, hvor han ikke er bleg for at råbe højt. Det er præcis den samme energi den erfarne serieiværksætter finder frem, når han står på scenen, og udfordrer sit publikum og deres fordomme. Derfor er et foredrag med epusheren uden tvivl gavnligt for de fleste – uanset om du er en erfaren businessman, eller en grøn iværksætterspire.

 

Martin Thorborg formåede som sædvanligt at holde publikum i sin hule hånd – denne gang med anekdoter fra hele verden. Foto: Sebastian Kjær.

 

Hvad synes publikum?
Jeg fik efter foredraget en kort snak med Steffen, som arbejder indenfor marketing og salg, men overvejer at starte egen virksomhed.

Hvad synes du om foredraget?
Jamen, det var jo fantastisk. Martin er jo en guru indenfor onlinesalg, og han er fantastisk til at motivere.

Hvorfor tog du til foredraget?
Det var for at få noget inspiration, og for at få noget udvikling. Jeg hørte ham for 3 år siden. Det giver bare noget motivation at høre på ham, og alt det han har lavet med Jubii, Amino og så videre…

Hvad kan du tage med herfra?
Drømmen om at få mit eget firma. Og så er Martin en stor personlighed, samtidig med at han er helt nede på jorden, selvom han er den her guru.

 

[styled_box title=”FAKTABOKS:” color=”white”]Martin havde fra sin rejse hevet 6 punkter frem, som han kalder en iværksætters DNA. Selve grundlaget for at have en god iværksætter.

Martins Pluser
1: Passion
2: Gavmildhed
3: Godt lederskab
4: Hæderlighed
5: Ærlighed
6: Vedholdenhed – det vigtigste!

Men han havde også fundet 3 punkter, som kan gøre, at du aldrig bliver en succesfuld iværksætter.

Martins Minuser
1: Jantelov
2: Pas på ”jeg starte imorgen”-fælden
3: Selvmedlidenhed[/styled_box]

Skrevet af

Læs også

Top