Cargomatch: et webbaseret IT system der registrerer ledig godskapacitet

Benjamin Egeskjold gik ind i projekt Cargomatch med liv og sjæl. For at realisere sin drøm solgte han huset og flyttede hjem til sine forældre, hvor han boede under virksomhedens opbygningsfase. Dette gav ham mulighed for at gå ind i projektet på fuld tid.

Benjamin præsenterede idéen til Morten Bjørnstrøm, Industribasen, der med det samme viste stor begejstring for idéen, og efter kort tid valgte at indgå som en del af virksomheden. Via Morten kom Hamoun Ashournia, Thomas Daniel Klixbull Thybo og Jesper Gade Nissen ind i billedet i nævnte rækkefølge.

Benjamin har syv års erfaring som kørselsleder ved en af nordens største transport/kurer virksomheder, og det er her igennem, at han blevet opmærksom på en række tilbagevendende problemstillinger:

  • Mangel på biler
  • Biler der kørte tomme/ineffektive retur
  • En dårlig miljøorienteret virksomhedsstruktur
  • En konstant, prismæssigt underbudt branche

Det er netop disse problemstillinger, som Cargomatch tager højde for:

”CargoMatch er et web baseret IT system, hvori transportører kan registrere deres ledige biler og ledige godskapacitet. I samme system kan transportkøberne se transportørernes registreringer, og på den måde udnytte de synergier der opstår, når en transportør har en ledig bil, der skal køre tom retur og en transportkøber, der har en opgave, der skal udføres. Transportøren får returgods med på sin bil, som en indtjening, der lander direkte på bundlinjen, samtidigt med, at transportkøberen kan få udført sin opgave væsentligt billigere; på den måde har begge parter et attraktivt udbytte af, at benytte systemet.” tweet

Udover effektivisering og prismæssige aspekter, fokuserer Cargomatch også på at skåne miljøet:

”CargoMatch er klassificeret som “Miljøeffektiviserende Teknologi”, som er den type ”opfindelse”, der kan gavne miljøet. I vores tilfælde er det reduceringen af Co2 udledningen i transportbranchen.”
Benjamin fortæller, at idéen er blevet solgt som varmt brød, og at de stadig får tilbud fra investorer, der ønsker at købe sig ind i idéen. tweet

Der er derfor tænkt over, hvordan Cargomatch skal vækste yderligt:

”Vi udbyder systemet i hele Europa, men lancerer systemet i et land ad gangen. Når systemet er kørt op i Danmark, og vi har gjort nogle betydningsfulde erfaringer, vil vi gå ind i Tyskland, Sverige og Norge. Herefter griber vi fat i Finland, Holland, Polen og Belgien, som er lande med store transportbrancher.” tweet

Til sidste spurgte vi Benjamin om, hvordan fremtiden ser ud for virksomheden de næste seks måneder:

”Lige nu er vi i fuld gang med selve indkøringsperioden. Den kommer til at strække sig over to måneder, før vi har bygget en attraktiv og relevant volumen op af transportører og transportkøbere. Herefter skal vi afgøre om det er nødvendigt at øge kundetilgangen yderligere ved hjælp af gode prisaftaler og test-virksomheds-aftaler. Efter 6 måneder er vores omsætning budgetteret til, at fire mand kan beskæftige sig fuldtids med virksomheden.” tweet

Hos Trendsonline.dk ser vi frem til at følge Cargomatch!

Skrevet af

Læs også

Top