Ny dansk startup Dressmodel “syr” tøjet online på din krop

Der findes i dag et kæmpe marked for onlinekøb af tøj og mode. Når DressModel kommer på markedet, er det meningen, at det skal optimere processen yderligt. Essensen af DressModel er, at brugere kan se sig selv i udvalgte tøjstykker og tilbehør, valgt af dem selv, som ”syes” på kroppen – alt i 3D.

Idéen med DressModel er ganske simpel. Man kan som bruger oprette sin egen personlige model online, hvilket foregår enten ved guidet opmåling eller webcam. Når modellen er oprettet, kan man klæde den på med tøj.

Det afgørende er, at DressModel skal optimere look&fit, og derigennem sænke brugernes barriere mod onlinekøb, fordi de ”kan se tøjet på”. Det er noget online retailers og producenter kan udnytte. Derudover vil det også minimere omkostninger ved varer der sendes retur, noget som af branchefolk anslås til at være 20-50% af varerne. Andre primære værdier af DressModel løsningen er fastholdelse af kunderne i webshops og muligheder for cross-channel.

En teknologi med muligheder
Det er en arbejdsgruppe på ca. 10 eksperter inkl. moderedaktør og kommerciel modebranchemand, som har arbejdet med projektet i 1.halvår 2012, og det har de gjort ud fra en bred tilgang. Det var efter sommerferien de kom frem til, at fokus skulle være på sikring af look&fit ved onlinekøb, og at det skulle forgå ved udvikling af processer og software, som sælges til onlineudbydere.

Men ved at anvende softwaren er der også mulighed for at implementere mere end styling og fit. På sigt kan shops og andre apps anvende teknologien i mange sammenhænge:

  • At bruge modellen også som ”Personlig Style Guide”
  • Hvordan ville jeg se ud som rødhåret?
  • Hvis jeg tabte 5 kg? Osv.
  • At bruge modellen til socialisering, underholdning og oplevelse
  • At skabe et bredt modeunivers med stil og tendenser og personlig rådgivning inkl. f.eks. nyhedsbreve hvor din model klædes på af kendte designere og brands
  • Gå i butikken og se dig selv på storskærm eller i 3D

Og med QR-koder er der også mulighed for at prøve og købe tøj fra reklamerne i metroen med telefonen.

DressModel undersøger i øjeblikket patentmuligheder omkring den omfattende software og metode, generelt tror Dressmodel dog først og fremmest på, at alliancer og hastig fremdrift skal sikre deres markedsposition, hos Trendsonline.dk glæder vi os til se, hvad fremtiden bringer for DressModel og hvordan de kommer fra første version til en fuld model der kører i butikker og webshops.

Skrevet af

Læs også

Top