Arkiver

Nyheder

Yaneeda – forbinder rejsekunder og lokale rejsearrangører

Yaneeda er en platform, der forbinder rejsekunder og lokale rejsearrangører. På sitet kan man som kunde anmode om samt købe direkte fra de samme selskaber, som rejsebureauerne normalt selv køber fra. Det betyder, at man kan få tips og foreslåede rejseruter fra personer, der befinder sig på destinationen og på samme tid få alle de fordele, som et normalt rejsebureau kan give.

Trendsonline.dk har interviewet Hasse Hunskjær, ejer og CEO i Yaneeda. Han fortæller, at han praktisk talt er født ind i rejsebranchen, og at han siden starten af sin professionelle karriere har beskæftiget sig med branchen i tæt samarbejde med sin far, Henning Hunskjær, der også er medstifter af Yaneeda.

”Han og jeg har tidligere leget og arbejdet med tanken om at finde en “ny” måde at gøre tingene på; nemlig ved at udnytte internettets muligheder og sælge rejser på den mest hensigtsmæssige måde. Det åbenlyse svar er en online portal, hvor rejsearrangørerne selv lægger produkter op, og kunderne så kan forespørge på produkterne direkte hos dem.” Siger Hasse.

Hasse fortæller, at Yaneeda blev startet over middagsbordet:

”Jeg havde længe gået og tænkt over, hvordan man kan gribe rejsemarkedet helt rigtigt an, og ved et besøg hos mine forældre kom jeg til at drøfte det med min far, som med sit eget firma, Unique North, selv er en af de lokale rejsearrangører, Yaneeda handler med.” Siger Hasse og fortsætter:

”Vi så hurtigt, at vi havde fat i noget af det rigtige, og kort tid efter var vi på udkig efter rådgivere ud i projektledelse. De kunne knapt vente med at komme med om bord, da vi præsenterede vores nogle af vores vilde ideer for dem, for at høre, om det kunne lade sig gøre. Ugen efter var Yaneeda stiftet og vi var i gang.”

Yaneeda er en platform, der forbinder rejsekunderne og de lokale rejsearrangører (som normalt kun sælger til rejsebureauer). De tilbyder rundrejser på destinationer over hele verden og tager sig af alt, hvad der skal ske på destinationen – fra folk lander til de skal flyve hjem igen. De sælger dog ikke fly og charter.

Hasse forklarer, at finanskrisen har haft en positiv effekt for dem:

”Under finanskrisen har vi set, hvordan danskerne fortsat ønsker at rejse, men ikke har haft det samme budget. Med vores platform er det den lokale rejsearrangør, der sætter deres egne rejser til salg på portalen, og selv svarer på forespørgsler. Fordi vi ikke skal bruge tid på betjening og produktion, kan vi sælge turene uden at lægge de samme avancer oveni, som de traditionelle rejsebureauer vil gøre.”

På den måde kan Yaneeda tilbyde de samme rejser fra de samme leverandører, men til væsentligt bedre priser:

”Da vi bruger samme leverandører som de traditionelle rejsebureauer og samtidig er medlem af Rejsegarantifonden, har vi skabt en platform, hvor vores kunder får de samme rejser, som de ellers ville kunne købe med de samme lokale guider og arrangører og den samme sikkerhed, som de ellers ville få, men til en mærkbart reduceret pris.” Fortæller Hasse.

Han forklarer, at netop fordi Yaneedaer medlem af Rejsegarantifonden er kunderne dækket af dansk lov, og de får den samme sikkerhed, som rejsebureauerne tilbyder. Men der er flere fordele ved Yaneeda:

”Fordi vi ikke begrænser, hvor mange rejser de lokale arrangører må lægge ud, og ikke begrænser hvor mange arrangører, der kan være på en destination, vil man som kunde tilmed opleve at man kan finde mange flere forskellige og mere specialiserede produkter. Endelig tilbyder vores system “dynamic packaging”, som giver kunderne mulighed for, via drag & drop af forskellige udflugter og aktiviteter, nemt og hurtigt at sætte deres helt eget præg på deres rejse, uden at skulle tænke over, om det nu praktisk kan lade sig gøre.”

De uundgåelige udfordringer

”Vi har haft rigtig mange udfordringer med Yaneeda: Man vender ikke bundet i vejret på en hel forsyningskæde uden at rende ind i nogle ting, der kræver tilpasninger.”

En af udfordringer har bl.a. været at få de lokale rejsearrangører til at lære, hvordan de selv uploader ting på Yaneeda, hvilket er afgørende for at holde priserne lave.

”Det handlede altså om at starte helt forfra og udvikle en komplet e-handelsløsning til disse, hvor de selv kan styre produkter, lagre kundedetaljer, svare på henvendelser, uploade rejsedokumenter osv. til os i administrationen.” Siger Hasse og fortsætter:

”Hvis man samtidig tænker på, at mange af disse lokale rejsearrangører sidder i lande, hvor udviklingen inden for IT ikke er gået så hurtigt som i vores del af verden, må dette system ikke stille for store krav til internetforbindelse eller hardware. Resultatet er dog blevet fantastisk, og vi får enormt meget positivt feedback fra vores leverandører, som bruger vore system over hele verden.”

Strategiske alliancer

Yaneeda er utroligt skalerbar, hvilket er nyttigt i forhold til at vækste. De vil først udbrede konceptet i Danmark og i fremtiden føre det ud i resten af Europa og Verden:

”Vi planlægger at indgå strategiske alliancer, når konceptet skal udbredes, sådan at vi ikke skal sætte en hel administrativ enhed op, hver gang vi ønsker at udvide. Den afledte trafik kommer i sidste ende til at betyde, at vi får endnu flere produkter til endnu flere destinationer. Det vil bevæge os ud i rejsebranchens “long tail”, og vi vil dermed også kunne betjene flere og flere nicher.”

De næste seks måneder ser spændende ud for Yaneeda, som allerede er begyndt at måle og teste performance, sikre et større produktudbud og at planlægge version 2 af deres system.

”De kunder, der allerede har fundet Yaneeda, har virkelig adopteret siden og kommer med gode forslag til, hvad vi kan tilføje af funktioner eller rette på af eksisterende funktionalitet. I starten af marts skal vi til en af verdens største rejsemesser, ITB i Berlin, hvor vi skal sikre endnu flere leverandører til systemet og se, om vi ikke kan få fat i nogle af de destinationer, der står på vores ønskeliste.” Siger Hasse og afslutter:

”Vi har mange forskellige distributionsmuligheder vi arbejder på nu, og mon ikke der også kommer en lille systemmæssig overraskelse i løbet af de næste 6 mdr.”

Hos Trendsonline.dk glæder vi os til at se, hvad det er for en lille overraskelse!