Fem myter om Lean Startups

Instagram gjorde det. Dropbox gør det. Harvard Business School underviser i det. Ja, Lean Startup teorien har i sandhed indtaget iværksætteren scenen. Teorien og begreberne bag Lean Startup er dog stadig omgærdet af myter og forestillinger, som holder nogle iværksættere fra at kaste sig ud i universet af MVP’er og pivots. Jeg prøver her, at kigge på fem myter, der dukker op, når man snakker med kommende danske iværksættere.

“Minimum Viable Product” (MVP), Innovation accounting, Build-Measure-Learn og Pivots er alle buzzwords, som flittigt bliver slynget rundt foran diverse whiteboards på de danske væksthuse og business schools. Dette til trods er Lean Startup bevægelsen stadig plaget af mange misforståelser og myter. I dette blog indlæg vil jeg gerne være med til at dementere nogle af dem.

1) Lean Startups har ingen ryggrad
Mange har hørt historierne fra diverse accelerator programmer. Startups, der erklærer sig for “Lean Startups”, skifter koncept, fem gange inden den første fundingrunde er forhandlet på plads. Mange tror derfor, at det at være en lean startup betyder, at det er i orden at forlade sine hypoteser og visioner for at søge andre græsgange uden at have givet sin oprindelige ide et ordentligt forsøg.

Selvom om mange venture fonde nok vil mene, at denne myte til tider har afspejlet sandheden, så er det ikke intentionen med teorien at skabe et vattæppe af undskyldninger, som tillader, at man kan forlade sine grundlæggende visioner og hypoteser i læringens navn. Eric Ries, som er forfatter til bogen “The Lean Startup”, der ligger til grund for bevægelsen, mener netop, at det er afgørende, at Lean Startups ledes af folk med en stærk vision, som de så forfølger med en ildhu i deres tests, ind til de til sidst knækker nøden og skaber et match mellem produkt og marked kendt som “product-market fit”.

 2)  Drop business planen
Mange tror fejlagtigt, at arbejdet med at udvikle en business plan bliver erstattet af den analytiske tilgang til forretningsudvikling i Lean Startup teorien. Dette er dog en klar misforståelse. Lean Startup er alt det, som kommer før business planen.

Med Lean Startup får man en struktur til at identificere og teste den grundlæggende forretningside og dennes skalerbarhed, før konceptet kan rulles ud via en business plan. På den måde er teorien med til at skabe et grundlag for den senere udarbejdelse af business planen.

3) Det kræver oceaner af data at være et Lean Startup
Det at arbejde analytisk med at skaffe sig viden om sine kunder, jvf. Lean Startup principperne, kræver et større fokus på at indsamle og forstå resultaterne af sine tests. Man skal dog huske at være pragmatisk og rationel omkring data opsamlingen, da det ikke altid kræver masser af data at træffe en beslutning.

En af de danske virksomheder, der har haft størst succes med at arbejde målrettet med Lean Startup principperne, er www.tradeshift.com. De har udviklet en gratis invoicing platform, hvor de forsøger at samle al interaktion mellem virksomheder med udgangspunkt i betaling og fakturering. Hos Tradeshift sidder Anders Nickelsen som quality assurance ingeniør og medansvarlig for Tradeshifts Lean Startup aktiviteter.
Anders Nickelsen understreger vigtigheden af nogle af de elementer, som udgør en god Lean Startup test, nemlig formål, størrelse og udførelse.

“Det er svært at svare på generelt (hvornår man har nok data) – jeg tror, det kommer an på, hvilken fase man er i. Er man i “problem/solution fit”, “product/market fit” eller i “scaling” fasen, så vil behovet være forskelligt. Vi (Tradeshift.com) har brugt mest krudt på at validere og iterere over product/market fit og scaling/growth – og har følt, at vi skulle bruge “meget” data – 100/1000-vis af data punkter per eksperiment – fordi vi arbejder med statistiske modeller. Jeg tror, hvis man er i problem/solution fasen, så kan “mindre” data sagtens være nok. Det handler om, hvad “handlingen” er – hvis du skal ringe til dem for at lære/validere din hypotese, er ti bedre end 1000, men hvis du skal sende en survey ud, er 1000 bedre end ti,” siger Anders Nickelsen. tweet

4) Lean betyder billigt!
Lean startup handler grundlæggende om at arbejde dedikeret med at teste ens hypoteser på en analytisk måde, så man opnår en mere valid og brugbar viden. Derfor er det en misforståelse at tro, at Lean Startup teorien fokuserer på at nedsætte omkostningerne relateret til udviklingen af ens virksomhed.

”The Lean Startup method is not about cost, it is about speed!” – Eric Ries tweet

Lean Startups er blot mere opmærksomme på outputtet af de penge, der benyttes, og i hvilken del af virksomhedens livscyklus pengene bør bruges. Alle startups er vel grundlæggende set i en løbende bevægelse på vej væk fra at være en startup, hvilket på vejen mod vedvarende succes vil kræve mange penge og ressourcer.

5) Lean Startup er kun små internet virksomheder
Lean Startup er en teori målrettet en særlig gruppe af internet virksomheder. Måske er denne overbevisning affødt af navnet “lean” startup, eller måske skyldes det, den enorme adoption teorien har fået blandt web 2.0 virksomheder? Ifølge Eric Ries er det dog en udpræget misforståelse.

”The Lean Startup methodology applies to all companies that face uncertainty about what costumers will want!” – Eric Ries tweet

Han mener, at Lean Startup er en teori til alle de virksomheder, hvor der stadig hersker usikkerhed om, hvad kunden vil have. Dette hvad enten det drejer sig om et nyt produkt i en etableret virksomhed eller opbyggelsen af en startup.

Et eksempel på en produktionsvirksomhed, der udnytter Lean Startup principperne, er engelske Fabsie.com. De har haft stor succes med, at applikere principperne på deres bud på fremtidens møbelkæde.

Vidensdeling er en del af succesen med teorien
Mange iværksættere har haft tendensen til at fralægge sig teoretisk lærdom, da den anses for værende rigid og generaliserende.

Styrken ved en god teori, som eksempelvis Lean Startup, er dog ikke udelukkende de teoretiske gevinster, teorien tilbyder. Der er nemlig ingen garantier for succes ved korrekt forståelse af teorien. Derimod giver teorien adgang til et internationalt fællesskab, som kan være guld værd for iværksættere.

Teorier som Lean Startup udstyrer nemlig iværksættere overalt i verden med et tankesæt, et sprog og nogle begreber, som kan samle mennesker på tværs af forskelligheder og få dem til at dele deres viden. Eksempler, på hvordan teorier som Lean Startup samler folk, er mange. Overalt i verden dukker der eksempelvis blogs, meetups og arrangementer op, hvor folk mødes og snakker om teorier som Business model canvas, Product-Market fit og Lean startup.

Dette sikrer en højere udveksling af ideer, viden og erfaringer, som kan hjælpe til at løfte iværksættere hurtigere videre på deres vej mod succes.

Skrevet af

Læs også

Top