Arkiver

Nyheder

Iværksætterparadis på tid

Startup Weekends er ikke for dem, der skynder sig langsomt og har langt mellem tanke og handling. Der arbejdes i kapløb mod tiden, men til gengæld belønnes de deltagende iværksætter-entusiaster med en unik mulighed for at danne netværk og realisere en drøm.   

54 timer. Det er alt, hvad de omkring 120 deltagere på den kommende Startup Weekend Copenhagen Media, der løber af stablen den 12-14 april, får til at skabe en flyvefærdig idé.

Succeskriteriet er ikke nødvendigvis, at idéen efterfølgende udvikler sig til en fungerende virksomhed, men mere, at der gives plads til, at ligesindede kan eksperimentere og knytte bånd.

Det fortæller facilitator for Startup Weekend, Lasse Chor, som for fire år siden var med til afholde den første Startup Weekend i Aarhus, og siden da har været tilknyttet omkring 40 events rundt omkring i verden.

– Det er selvfølgelig fedt, når det sker, men det, der er det vigtige, er, at de her mennesker møder hinanden og får bygget uformelle relationer og netværks, som er uvurderlige for enhver iværksætter, når de fremover skal bygge deres forskellige startups.

Verdensomspændende organisation

Siden 2007 har organisationen Startup Weekend vokset sig til et globalt foretagende, hvor omkring 120.000 iværksætterspirer i knap 500 byer fordelt på mere end 100 lande har været igennem det intense forløb.

I år er målet at afholde 1300 events – 200 flere end sidste år.

Hver deltager har ud af egen lomme betalt 550 kroner for en billet til Startup Weekend Copenhagen, der for første gang i Danmark har mediebranchen som omdrejningspunkt.

60 sekunder er alt, hvad de fredag aften har til at overbevise dommerpanelet om, at lige netop deres idé er én af de 10, der i teams skal arbejdes videre på indtil søndag eftermiddag klokken 17, hvor slutfløjtet lyder.

 – Hvis man lige tænker over det, er det jo bindegale mennesker. De tager 54 ud af deres i forvejen travle hverdag, bruger en weekend, hvor de i stedet kunne have hygget sig med familie og venner og betaler oven i købet for at være med, siger Lasse Chor.

Han uddyber:

–  Men det er dét, der er så fedt, at man møder folk, der er så engagerede, at de har lyst til at gøre de her ting for at sætte nye projekter i verden.

Guf til vinderne

Vinderne belønnes med et tre måneder langt såkaldt “Proof of Concept”-program på CSE (Copenhagen School of Entrepreneurship), der skal hjælpe med at gøre idéen gangbar ude i den virkelige verden.

Startup Weekend Copenhagen Media afholdes på Center for Communications på Aalborg Universitet i København. Du kan læse mere om arrangementet på  http://cphmedia.startupweekend.org/

 

Skriv et svar