Startup Weekend skal puste nyt liv i kriseramt mediebranche

Holdet bag Startup Weekend Copenhagen Media håber, at 54 timers intensiv medieudvikling kan hjælpe en hårdt presset mediebranche til at tænke nyt.

Mediebranchen er i krise. Eller retter sagt den journalistiske del af mediebranchen er i krise. De etablerede mediehuse kæmper med faldende oplags- og læsertal og flere mediehuse har været ude i store fratrædelses- og fyringsrunder.

Men nu har en lille gruppe af erfarne folk fra medie- og iværksættermiljøet sat sig for at puste nyt liv i mediebranchen. Det er i hvert fald en af grundene til, at de har arrangeret den kommende weekends Startup Weekend i København, som har fokus på udvikling af nye medier.

Se videointerview med Signe Damgaard Jepsen, som er en af arrangørerne.

Mediehuse er sakket bagud

Johan Winbladh er en af arrangørerne bag Startup Weekenden, og efter at have arbejdet med digitale medier i 12 år kender han alt for godt til mediebranchens udfordringer.

Han mener, at der er sket et stort paradigmeskifte i branchen på en anden måde, end man tidligere har set. Ændringerne påvirker medier over hele verden og alt berøres helt ned i mediehusenes grundlæggende forretningsmodeller.

”Mediehusene har snakket en masse om problemerne, alt imens de er sakket længere og længere bagud. Der skal blus under kedlen for at være med, men en del mediehuse har svært ved at forstå, hvad der foregår”, fortæller han. tweet

Han suppleres af sin medarrangør Nikolaj Opstrup, som også gerne ser, at der bliver pustet nyt liv i mediebranchen.

”Jeg synes, den danske mediebranche er gået i selvsving med at genopfinde sig selv på den samme måde igen og igen. Det er meget sjældent, at der sker noget rigtigt nyt”, siger han. tweet

Uudnyttet teknologi

Selvom der blandt alle arrangørerne af Startup Weekenden er bred enighed om, at mediebranchen har brug for at få pustet nyt liv ind i sig, er det dog langt fra alle, som mener, at der decideret er noget galt med branchen. For dem er det mere et spørgsmål om, at der er uudnyttet potentiale i de mange nye teknologier, der er blevet opfundet.

“Der er så mange muligheder for at lave værdifuldt indhold med de nye teknologier, der er kommet til. Det er lige meget om det er gamle eller nye medier. Det vigtigste er at få udnyttet potentialet”, siger Claus Blicher. tweet

Og han suppleres af Signe Damgaard Jepsen:

“Der er et potentiale i mediebranchen, som langt fra er udnyttet endnu. Vi har i den journalistiske del af branchen ikke nogen stor tradition for at omfavne teknologien, så i virkeligheden ved vi ikke, hvad de to ting kan sammen, men jeg er sikker på, at de kan rigtig meget”. tweet

Vil bryde murene ned mellem faggrupperne

Uanset om årsagen til at afholde weekenden er at redde en branche i krise eller udnytte uudnyttet teknologi, så er alle arrangørerne enige om, hvorfor Startup Weekenden er en god idé.

For hvor man ude i de fleste mediehuse har klare opdelinger mellem de forskellige afdelinger, så tvinges deltagerne på Startup Weekenden til at arbejde sammen på tværs af faggrupper.

“Det er en meget tættere måde at arbejde sammen på, og det kommer der noget godt ud af. Det er jeg ikke i tvivl om”, lyder det fra Johan Winbladh. tweet

Han var selv med på Startup Weekenden i København tilbage i November sidste år, og har lige siden ærgret sig over, at han ikke fik gjort det tidligere i sin karriere.

“Jeg har været på et hav af konferencer om mediernes udvikling, hvor jeg nok er blevet en smule klogere, men der skete aldrig noget efterfølgende, og jeg kan ikke rigtig huske dem, der holdt foredragene. Men her var det helt anderledes. Jeg fik en ny måde at tænke på, og jeg kan tydeligt huske mentorerne, der kom rundt til os”, forklarer han. tweet

Og Johan Winbladhs entusiasme deles af kollegerne.

“Jeg har fået meget ud af at deltage på tidligere Startup Weekends – ikke mindst en forståelse, der er bredere end den økonomiske baggrund, jeg selv kommer med – og jeg vil gerne give muligheden videre til andre”, lyder det fra Claus Blicher. tweet

Og han suppleres af Nikolaj Opstrup.

“Hele kernen i Startup Weekenden er, at folk får øjnene op for, hvor meget der kan lade sig gøre på kort tid, hvis man er engageret og villig til at satse. Hele det drive, man kan mønstre på sådan en weekend, håber jeg, folk fra branchen ser og tager med hjem til deres organisationer. Det ville være fantastisk”, siger han. tweet

Arrangørerne har brugt lidt over fem måneder på at arrangere Startup Weekenden i København.
Læs mere om holdet bag weekenden: Det startede med et tweet

Skrevet af

Læs også

2 kommentar

  1. Pingback: Innovation i praksis – et kig bagom swCPHmedia – del 1Crossmedia og strategisk forretningsudvikling | Crossmedia og strategisk forretningsudvikling

Top