Arkiver

Nyheder

Edify vandt Startup Weekend Copenhagen Media

Startup Weekend Copenhagen Media nærmer sig afslutningen. På 54 timer er 40 idéer blevet kogt ned til 13 idéer, som engagerede hold har arbejdet på, så de kunne være klar til den store præsentation søndag aften. Hvert hold fik fire minutter til at præsentere deres idé for resten af deltagerne og et dommerpanel bestående af erfarne folk fra mediebranchen og startup-miljøet.

Førstepræmien, der uddeles af Microsoft BizSpark og Copenhagen School of Entrepreneurship, gik til Edify

Edify vil lave en tjeneste, hvor studerende kan tjene penge på at undervise yngre studerende. Tjenesten er tænkt meget specifikt på kurser. Et onlineunivers, hvor der er mulighed for at rate “undervisere” og klasser. Thomas Madsen-Mygdal udtrykte bekymring, fordi han har set den samme idé to gange tidligere på andre Startup Weekends. Holdet stolede dog på, at de har, hvad det kræver for at  få løftet idéen op.

Anden præmien, der uddeles af Microsoft BizSpark, gik til GoKoKo

GoKoKo vil lave ny lokaljournalistik, der er baseret på geografiske placeringer.

– Vi ved, hvor vi er. Vores mobiler ved, hvor vi er. Men dinosauerne ved ikke, hvor vi er, og med dinosaurer mener vi aviserne og især lokalaviser, lød det fra holdet bag GoKoKo, der gerne ser sig selv som kannibaler i forhold til den eksisterende avisbranche.

Lokalmedier er ifølge gruppen fyldt med for mange annoncer, og de er dårligt sat op digitalt. Holdet vil gøre det anderledes, og de uddelte skærme til dommerne, så de kunne se, at tjenesten kan bruges på forskellige platforme. Holdet vil få det journalistiske indhold fra dem, der gerne vil samarbejde, og indhente resten af indholdet automatisk fra eksisterende sider, der ikke gemmer det bag en betalingsmur. Idéen får store klapsalver og latter fra publikum, men dommerne er lidt bekymrede for, at ikke alle ting i idéen er lige lovlige. Men det er holdet ligeglade med.

Tredje præmien, der uddeles af Microsoft BizSpark, gik til Feedeat

Feedeat præsenterede  en app, der kan vise indhold ud fra forskellige kategorier og personlige indstillinger. Tanken er, at der er for meget indhold på nettet, og brugerne har kun mulighed for at følge med toppen af isbjerget af det indhold, der findes. Holdet gjorde meget ud af præsentationen med musik og video. Dommer Thomas Madsen-Mygdal var næsten klar til at skrive en check til holdet.

Prisen for bedst pitch, der bliver uddelt af ETEQ, og som består af mindst en halv dags udvikling med konsulenter, gik til Hiveeo 

Hiveeo præsenterede idéen om en nemmere og mere overskuelig app og website, der kan hjælpe folk, der leder efter en lejlighed. Bedste evne til at fortælle idéens historie, fortalte dommerne, men de var bekymrede for, at eksisterende sider hurtigt kan tilføje de få anderledes funktioner. Holdet var dog sikker på, at de kan levere noget unikt.

En ekstra pris fra dommerne gik til Dribbler – de fem dommere vil købe de første 25 bolde, når/hvis bolden kommer på kickstarter-siden.

Dribbler viste deres intelligente bold, der kan tælle, når den rammer en flade. En trådløs sensor i bolden spiller sammen med en app, så den registrerer data fra bolden. Idéen kan bruges til træning af fodboldspillere og i idræts- og fysikundervisning. En af dommerne var ikke sikker på, at idéen havde noget med medier at gøre.

Den specielle præmie fra Socialsquare, der har ledt efter et godt team, som der kunne arbejdes sammen med, gik til Newsfix.

Newsfix præsenterede idéen om Spotify for medier, hvor mediehuses betalingsindhold præsenteres på en fælles digital platform. Holdet ser ikke idéen som en form for kannibalisering af de eksisterende bladhuse, da tjenesten ikke skal henvende sig til de traditionelle avislæsere. Dommerne var vilde med idéen, selvom en dog ikke troede på, at avishusene vil være med på idéen. Dommer Martin Thorborg ønskede at have tjenesten med det samme.

Og her er de hold, der ikke vandt nogen præmier:

Crowd Play præsenterede idéen om sociale spiloplevelse i biograferne, hvor mobiltelefonen skal bruges som spilkonsol. Når børnene keder sig i biografen, skal de kunne spille spil. Holdet viste et demospil, hvor man kan tegne på mobilen og gætte tegningen på storskærmen. Holdet tror på en omsætning på 61 millioner dollars på det amerikanske marked, og der er tale om et fleksibelt marked med mulighed for ekspansion i supermarkeder, sommerlande, lufthavne m.m..

Ledig.co vil give arbejdsløse oversigt over rabatmuligheder og invitationer for arbejdsløse. Tanken er, forklarede gruppen, at der skal være en gratis tjeneste og en betalingsudgave med flere funktioner. Holdet har fået meget positive tilbagemeldinger på idéen, siger de. Og den største udfordring er at tjekke, om personer faktisk er arbejdsløse, men det kan kontrolleres, forsikrer holdet. Tjenesten skal spredes via samarbejde med fagforbund og A-kasser m.m.

QRATE præsenterede idéen om en tjeneste, der gør det muligt for udgivere af blogs og websites at vælge og fravælge de reklamer, der skal vises på siden. Onlinemedierne er forurenede af alt  for mange dårlige bannerreklamer, som brugerne ikke stoler nok på, forklarede gruppen.

SiMi blev kun præsenteret af én mand, men han har til gengæld arbejdet på idéen siden januar. En simulatorfunktion, der gør, at folk kan køre på en motionscykel, mens de bliver præsenteret for video fra tre sider i et rum. Et godt produkt til lufthave og motionscentre, forklarede idémanden Alex Dobre. Idéen kan bruges af folk, der gerne vil opleve andre byer eller fiktive universer. Det vil koste 1000 euro at leje en simulator, forklarede han.

Newser vil lave et digitalt produkt i samarbejde med eksisterende mediehuse, som skal lancere politiske og samfundsrelevante nyheder til unge. Holdet vil hente færre nyheder ind på deres tjeneste, fordi mange unge har svært ved at følge med i nyhedsstrømmen, forklarede holdet. Derfor skal der kun være omkring 1o centrale historier om ugen. De vil ikke lave en tjeneste, der markedsfører sig som specifikt til de unge, da unge blot vil sige nej til et sådan en tjeneste. Dommerne synes, det er fedt, at holdet vil forsøge at komme i kontakt med unge, men forretningsmodellen er usikker, lyder det. Thomas Madsen-Mygdal synes ikke, de skal arbejde sammen med et eksisterende mediehus. Han synes ikke, de skal være leverandører af digital løsning til den eksisterende mediebranche.

Insight er lavet af to udviklere, der bruger deres tid på at laver seje ting med teknologi, der får en til at sige wow, som de selv forklarede det ved deres præsentation. De har arbejdet på en teknik, så falde reklameplakater kan laves om til  3D-interaktive præsentationer, der ændrer sig i forhold til beskueren. De brugte tiden foran dommerne til at få deltagerne til at sige wow i stedet for at snakke om forretningsmodel, men dommerne lod sig ikke narre, så makkerparret måtte alligevel ind på forretningsplanen, da de bliver spurgt ind til den. Teknologien findes allerede, afslørede makkerparret, men det er stadig dyrt, så de vil vinde på at være billige end konkurrenterne.

18 kommentarer

Skriv et svar