Top-rådgiver: Tænk nyt i forhold til markeder og konkurrenter

Top-rådgiver i U.S. Small Business Administration kommer her med tre vigtige strategiske overvejelser, som er gældende for alle Startups:

1. Identificér bølger i markedet
På samme måde som en talentfuld windsurfer har brug for en stor havbølge for at kunne vise omverdenen sine skills, så har den talentfulde iværksætter brug for en stor bølge i markedet at surfe på for at kunne opbygge en stor succesfuld virksomhed. Det påpeges af Tech-iværksætter og Top-rådgiver, Andrew Lee, som til daglig arbejder i U.S. Small Business Administration hvor han hjælper amerikanske Startups med at få succes.

”Great surfers need great waves” tweet

Lee mener, at Facebooks succes mest af alt skyldes, at virksomheden surfede (og stadig surfer) på en bølge af stigende e-mail kommunikation i markedet. Et marked, som Facebook har fået en stor del af ved at tilbyde alternativer til at sende beskeder via e-mail (muligheden i Facebook for at sende private beskeder og væg-beskeder).
YouTube havde på samme måde ikke fået så stor succes hvis ikke virksomheden havde kunnet surfe på en bølge af stigende internet-udbredelse i markedet.
Hvis man som iværksætter vil bygge en stor virksomhed er det derfor meget vigtigt, at identificere sin bølge og følge dens udvikling. Samtidig bør man overveje, hvordan den løsning man tilbyder markedet udvikler sig i forhold til bølgen.

2. Skab en unfair strategisk fordel

Lee anbefaler startups at undgå at friste sig til at tro, at de har vundet bare fordi de eksempelvis har skabt iPod’en. For bare fordi man har skabt ét innovativt produkt, betyder det ikke, at andre spillere ikke kan kravle op og kopiere dette. Man bør derfor fokusere på hvordan man vil vinde ”spillet” ved at tilbyde markedet noget unikt og noget som har en ”unfair strategisk fordel” i forhold til konkurrenterne.

”Think millions of markets, not market of millions” tweet

Lee sammenligner ”spillet” som iværksætter med strategiske underholdningsspil såsom Skak og Blizzard Entertainments (bl. a World of Warcraft) ”Starcraft 2”:

I spillet skal man bygge en base op, indsamle ressourcer, forsvare sig selv og indkapsle sit markedsområde. Den dygtige Starcraft 2-spiller producerer kampenheder med denne unfair strategiske fordel ved at analysere modspillerens kampenheder: Hvis modspilleren producerer nærkampssoldater, så producerer han kampfly som – på unfair vis – kan ramme disse uden selv at blive ramt etc.

Er dit produkt et kampfly eller en nærkampssoldat?

3. Brug dine konkurrenter

I forhold til konkurrenter bør man i stedet for at frygte dem, glæde sig over, at der er en anden ”karakter-klasse” som man kan fra værdifuld data fra.

”Competitors ? Wonderful!” tweet

Lee forklarer, at dine konkurrenter er ligeså interesserede i at snakke med dig, som du er i at snakke med dem, fordi de omvendt er interesserede i at få dine data. Derfor bør man tænke nyt i forhold til konkurrenter og kun være rigtig bekymret, hvis man slet ingen konkurrenter har.

Er du klar til at snakke med dine konkurrenter eller ser du det som farligt for din startup?

Skrevet af

Top