Arkiver

Nyheder

Pengeoverførsler skal være lettere med ny app

En række danske banker har i samarbejde med Nordea valgt at introducere en ny og let måde at overføre penge på. Værktøjet har fået navnet Swipp, og Trendsonline har kigget nærmere på det nye overførselsværktøj, og undersøgt om den kan få en betydning for de danske startups.

“Jeg swipper dig lige 100 kroner.”

Det udtryk, håber en række danske banker, bliver normalt at høre i fremtiden. Til juni introducerer en række danske banker med Nordea i front en ny app kaldet Swipp, der skal gøre det lettere for bankkunder at overføre penge person til person. Dermed slipper man fremover for at skulle bruge NemID og indtaste lange snørklede kontonumre.

“Det kan eksempelvis være i forbindelse med, at man skal dele en café-regning eller betaling ved loppemarkeder,” forklarer Ken Adrian, der er leder af Privatkunde afdelingen i Nordea, der også kan løfte sløret for, hvordan det rent praktisk vil fungere.

“For at swippe skal man bruge sin mobilbank-app eller en selvstændig Swipp-app – det afhænger af pengeinstituttet. I Nordea vil vi udvikle en selvstændig Swipp-app. For at swippe tastes blot modtagerens mobilnummer, eller personen vælges direkte fra kontaktlisten på mobilen. Derefter tastes beløbet, og overførslen bekræftes. Derefter får man en kvittering og kan med en sms orientere modtageren om, at pengene er på vej.”

En del af en bølge

Foruden Nordea består gruppen af banker af Nykredit, Sydbank, Jyske Bank, Spar Nord Bank, Arbejdernes Landsbank og Lokale Pengeinstitutter. Deres kommende app-løsning kommer i forlængelse af en bølge, der gør pengeoverførelser og betaling mobile – som for eksempel Dwolla, Square, svenske iZettle, som Trendsonline tidligere har skrevet om i forbindelse med deres indtog i Danmark, og ikke mindst danske Zerved, der gør det muligt at betale for mad og drikke med ens smartphone. Også de danske teleselskaber og Nets, der blandt andet har rettighederne til Dankortet, er på vej med en mobilbetalingsløsning.

For danske startups kunne Swipp være interessant set som en ny betalingsform mellem kunde og virksomhed, men i følge Nordea skal man ikke umiddelbart forvente, at Swipp også bliver et værktøj for virksomheder.

“Når vi lancerer Swipp, er det udviklet og tænkt som en person til person-løsning. Hvad der skal ske i fremtiden, er der endnu ikke taget stilling til,” lyder det fra Ken Adrian.

Skriv et svar