Arkiver

Nyheder

Læsning bliver socialt i Memits univers

Memit.comMemit.com

Det danske startup Memit vil give deres brugere en mulighed for at blive klogere i fællesskab med deres netværk. Og ved at fokusere på social reading tilbyder startuppet samtidig de danske mediehuse en betalt fremtid.

Memit.com, der har to år på bagen, vil være det vidensbaserede sociale netværk, der ligger sig i spændet mellem Twitter, der giver et indblik i hvad der sker her og nu, og Evernote, der er stedet hvor man gemmer sine filer. Det skal give brugerne en mulighed for at inspirere og lade sig inspirere af hinanden. Idéen blev født ud af frustration over manglen på et tilbud, der kunne lidt af begge dele og dermed gøre det lettere at navigere rundt i havet af forskelligt indhold på internettet.

“Nettet ved at flyde over med indhold, og der kommer endnu mere. Det, vi rigtig meget tror på, er, at vi kan hjælpe med, er et system, som gør det let for dig at få fat i det rigtige indhold og viden. Det har vi lavet to versioner af. Den første er det, der fungerer på nettet, hvor man laver en kopi til ens egen platform. Den anden del af teknologien, som ikke er blevet implementeret endnu, er, at du tager et billede af en fysisk artikel, og så kan vi mappe dit billede med et digitalt indhold. Og hvis så den provider eller avis har uploadet en pdf-version i vores system, så laver vi en OCR-genkendelse og giver dem en kopi tilbage af den fysiske artikel, de har læst,” forklarer founder og CEO Jan Futtrup Kjær.

Løser copy-right problematikken

Som bruger på Memit kan man gemme det indhold og de artikler, man forestiller sig, at man kan få brug for i fremtiden ét sted. Andre sociale netværks sites, der også deler viden mellem brugerne, har naturligvis også mulighed for at linke og gemme links fra diverse medier, men så snart der kopieres indhold, der bliver gemt på sitet, kan der opstå en konflikt med copy right lovgivningen. Her frygter Memit dog ikke, at de etablerede medier kommer farende med store krav om erstatninger. Man vælger nemlig at se sig selv som venner af medierne i stedet for at se dem som konkurrenter. Og indtil videre er der allerede en række danske mediehuse, som ser på Memit med positive øjne.

“Det er svært for en industri at disrupte sig selv. Det har man set fra andre industrier, og det samme gælder medieindustrien. Her er der ofte brug for, at en udestående spiller kommer ind og disrupter industrien. Det så man eksempelvis med Spotify. Lidt det samme håber vi at kunne gøre,” siger Jan Futtrup Kjær.

Ideen er blandt andet, at eksempelvis de danske medier kan samle deres gemmefunktion, således at deres brugere har alt deres indhold samlet et sted fremfor på hvert enkelt medies site. Derudover kan brugerne se, hvad deres netværk har gemt af artikler fra eksempelvis Politiken, delt af artikler på Facebook og Twitter, eller hvilke artikler de har valgt at kommentere på og dermed potentielt give medierne mere trafik uden at omgås de nye paywalls.

“Jeg ved ikke, om vi kan redde industrien, men vi er et kæmpe value-add til deres læsere og en central løsning af paywall vs. social reading problematikken.”

Ikke bange for konkurrencen

At bygge et socialt netværk op i en tid, der er domineret af spillere som Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter samt en masse andre mindre netværk, er ikke noget, der får Memit-teamet til at ryste i bukserne. Jan Futtrup indrømmer dog gerne, at man bevæger sig i et felt, hvor der er mange spillere, hvoraf flere har væsentligt flere muskler at spille med end Memit-teamet.

 “Men man kan se det som fodbold. På et eller andet tidspunkt står man forhåbentligt blandt de fire sidste i semifinalen. Selvfølgelig kan man vælge at bukke under og ikke tro på, at man kan vinde, men man kan jo også vælge at sige; fuck det – vi vinder,” siger Jan Futtrup Kjær og fortsætter:
“Jeg tror dog ikke, at der er nogen, der vinder, og at der kun bliver en spiller på markedet. Jeg tror, der bliver mange forskellige spillere, og at vi bliver en del af de spillere.”

Jan Futtrup Kjær og resten af Memit teamet ser også en fordel i, at Memit som platform ikke er afhængig af besøgende på sitet. Tværtimod kan platformen sagtens fungere som en motor og database for andre medier, der i samarbejde med teamet kan bygge deres egne løsninger op omkring Memits teknologi. Det er også en af grundene til, at Jan Futtrup Kjær er fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden. Og netop den nærmeste fremtid, de kommende seks måneder, har han en klar idé om, hvordan bliver.

“Om seks måneder er vores platform “færdig”. Selvfølgelig bliver det aldrig færdigt, men så er vi der, hvor vi vil være. Så fortsætter vores bruger tilvækst forhåbentligt, og så har vi aftaler med de fleste danske mediehuse,” siger han.

Om Memit når sine mål vil tiden vise, men her på Trendsonline vil vi følge teamets udvikling med stor interesse.

2 kommentarer

Skriv et svar