Arkiver

Nyheder

Sådan laver du en Kickstarter-kampagne

Som noget nyt vil du på Trendsonline.dk også kunne læse blogpost fra forskellige startup-founders og andre fra startup-miljøet. Dette blogindlæg er skrevet af Thomas Poppenbøll Helms fra Vaavud – en introduktion til ham følger nedenfor:

Tidligere McKinsey-konsulent, big corp.VP og CFO i Endomondo, gået all-in på iværksætteri. Opfinder af The Boot Strap – en low-tech transport strap for biler, der nu er på hylderne i byggemarkeder over hele Danmark og Sverige. Co-founder og CEO for Vaavud – en high-tech startup, der laver vindmålere til smartphones baseret på en patent pending teknologi.

Crowdfunding er blevet udbredt blandt såvel startups som etablerede virksomheder, og crowdfunding sites skyder op overalt. Kickstarter er dog i mange folks opfattelse stadig den sejeste dreng i klassen, så da vi skulle beslutte, hvor vi ville køre vores kampagne for Vaavud – en vindmåler for smartphones – var Kickstarter vores første valg. Men først måtte vi finde ud af, hvordan vi skulle overvinde en “teknisk forhindring”: kravet om at en amerikansk/britisk person skal bekræfte dit projekt, og at du er nødt til at have en amerikansk/britiske bankkonto. Da vi er en dansk virksomhed, havde vi ingen af ​​delene, men her er en beskrivelse af, hvordan vi fik løst det (vi satte det op i England, men de samme principper gælder for etablering i USA):

1) Få en britisk person om bord for at verificere projektet
Det skal være en person med en britisk bopælsadresse og et britisk statsudstedt ID, hvilket betyder, at selvom du kender en person, der er flyttet til England for at bo og arbejde, så kan vedkommende ikke hjælpe, hvis de ikke har officielle id-kort. Så det diskvalificerede vores danske venner bosiddende i London.

Men hvis du kender en britisk statsborger, vil det i princippet være tilstrækkeligt. Den britiske person må have eller åbne en bankkonto, som skal modtage midlerne fra kampagnen (se trin 3). Dette kan dog have skattemæssige konsekvenser, for din britiske stråmand, så du bør søge kvalificeret rådgivning om det, før du sætter det op på denne måde.

I stedet oprettede vi et britisk selskab (se trin 2), der så vil være modtager af midlerne. Og vi fandt en britisk revisor, som vi betaler for at hjælpe os med vores konti, regulerende arkivering af årsrapport mv. for det britiske selskab, og han har derefter verificeret projektet på Kickstarter for os.

2) Opret et britisk selskab
Dette er faktisk meget nemmere end det lyder. I Storbritannien kan du oprette et selskab med 1 DKK i aktiekapitalen, og registreringsprocessen foregår gnidningsfrit og kan gøres online på omkring en time. Og du modtager dine registreringspapirer elektronisk inden for 1-2 dage. Vi satte det op som et datterselskab til vores danske selskab, men du kan også bare sætte det op med dig selv som aktionær. Vi satte det op gennem ukplc og valgte “E-ssential”-pakken, som koster 25 GBP. De var meget serviceminded og lydhøre både på telefon og e-mail, men hvis du ønsker at shoppe rundt, er der flere andre sites, der tilbyder stort set det samme. (Nej, det er ikke et affiliate link …)

Vores britiske revisor er ’Company Secretary’ (i Storbritannien er dette en person, der er bemyndiget til at handle på vegne af virksomheden i visse anliggender, og som modtager officielle breve på vegne af virksomheden). Vores britiske selskab har også dets folkeregisteradresse på vores revisors kontoradresse. Alternativt kunne du indsætte din britiske ven som direktør i det britiske selskab og registrere selskabet til hans/hendes adresse. (I forhold til hvad jeg ved, så har dette ingen skattemæssige konsekvenser mv. for dem). Disse oplysninger kan udfyldes under registreringsprocessen, så du kun behøver at beskæftige dig med papirarbejdet én gang.

Vær opmærksom på, at det er nødvendigt, at du udfylder lidt personlige oplysninger om den britiske person som en del af registreringsprocessen, så det er en god idé at have mulighed for ringe til dem, når du kommer til det trin.

3) Opret en britisk bankkonto
At åbne en konto i en britisk bank er svært fra udlandet, men du kan muligvis få den britiske person til at gøre dette for dig. Vi gjorde det dog gennem Danske Bank, som vi bruger som bank for vores danske virksomhed, fordi de har en London filial. Enhver større bank bør være i stand til at hjælpe dig med dette – hvis din nuværende bank ikke er i stand til at gøre det, er det nok på tide at overveje et skifte.

Dette skridt var ikke gnidningsfrit for os! Det tog 2 uger at få den britiske konto åbnet, og der er en masse papirarbejde, der skal gøres for at overholde regler for hvidvaskning af penge osv. Det kan være, at det bare er Danske Bank, eller det kan være os, der ligner crack dealers skræmmende meget eller noget. Men mit råd er, at du planlægger forud for dette skridt. Det endte med at udskyde vores Kickstarter Launch.

4) Kom igennem Kickstarter-verifikationsprocessen
Sideløbende med trin 1 til 3 kan du arbejde på din kampagnevideo, historie, billeder, belønninger osv., så bureaukratiet bør ikke standse din kreativitet!

Når du har ovenstående på plads, kan du udfylde detaljerne i “konto”-trinene i Kickstarter-forberedelsesfaserne. Her skal du udfylde dit britiske selskab nummer, britisk bankkontonummer samt navn og adresse på den britiske person. Trinnet tager i sig selv kun et par minutter, men du skal have den britiske person på telefonen, mens du gør det (eller give ham/hende din kickstarter log-in og lad dem udfylde det). Kickstarter verifikationsspørgsmålene er lavet på sådan en smart måde, at den næste kun vises, når den tidligere er blevet besvaret, og de genereres dynamisk, så du kan bare ikke kan få en liste fra personen på forhånd.

Når alt dette er gjort, og du har din historie osv. på plads, kan du sende dit projekt til vurdering af Kickstarter (du behøver ikke at have din endelige video uploadet eller overhovedet have en video faktisk). I vores tilfælde tog evalueringsprocessen 2 dage, men det kan tage op til 4 dage afhængigt af, hvor travlt de har. Når du har godkendelsen du kan starte, når du vil. Go for it!

Selvfølgelig er der meget andet, der er vigtigt for at kunne køre en succesfuld crowdfunding-kampagne end at komme over de tekniske. Imod alle odds nåede vi vores finansieringmål for Vaavud (i gennemsnit lykkedes kun 44% af Kickstarter-projekterne), men der er masser af ting, som vi kunne have gjort bedre – dem vil jeg dække i et separat blogindlæg. I mellemtiden kan du google “how to run a kickstarter campaign “. Det burde give dig en masse læsning til at pege dig i den rigtige retning.

Skriv et svar