Udfordr dine venner med Friendbet

Friendbet er en social betting-platform, hvor Facebook-venner kan udfordre hinanden i at forudsige udfaldet af fremtidige begivenheder indenfor sport, tv-shows og nyheder. Trendsonline.dk har interviewet founder Jonas Kierkegaard, der selv er lidt af en spillefugl.

Det var en kombination af flere ting, der ledte hen til idéen om Friendbet. Jonas Kierkegaard fortæller, at han altid selv har været lidt af en spillefugl, hvad enten det har handlet om sportbooks, kortspil eller væddemål mod venner, hvor man selv skal opnå noget som eks. at stoppe med at ryge, smide nogle kilo eller løbe x-antal kilomenter indenfor en bestemt periode.

”For mange år siden (læs før Facebook) udviklede jeg mit første online prediction-spil koncept, som jeg præsenterede for nogle store FMCG-brands, med henblik på at de kunne bruge mine spil som aktiveringsplatform for deres sponsorater af store sportsbegivenheder som eks. VM i fodbold. Jeg fik en fin respons på møderne, men i og med at hele spildynamikken gik på ”dig mod systemet” og dermed din placering på en global high score-liste, manglede der det ”friend-to-friend” aspekt, som nok kunne have lukket aftalerne dengang,” fortæller Jonas Kierkegaard tweet

Han fik igen fokus på social betting, da han for nogle år siden arbejdede på et digitalt bureau, hvor han og et par hans kollegaer havde en del rygestop og løbevæddemål kørende.

”En dag hvor vi står udenfor og gør hinandens skyld op, over en smøg, siger en kollega; ”Vi laver sgu en app, der kan holde styr på alle vores væddemål, og hvem der skylder hvem hvad. Vi lavede herefter en beta-app, hvor vi kunne indtaste og holde styr på vores egne væddemål. Efter en hurtig markedsundersøgelse fandt vi dog ud af, at det ville blive svært at tjene penge på en færdigudviklet app, eftersom der var mange gratis alternativer på markedet,” forklarer Jonas Kierkegaard og fortsætter: tweet

”En dag slår det mig, at jeg selvfølgelig skal bygge en platform, der kombinerer prædefinerede prediction-spil med friend-to-friend betting. En mere grundig analyse af social betting-markedet viste, at det virkelig ”mushroomer” i øjeblikket, og at mange at de etablerede bookmakere også har stort fokus på selv at udvikle social betting-platforme.” tweet

En social betting-platform
Da var grundstene for Friendbet lagt. Friendbet er mere konkret en social betting-platform, hvor Facebook-venner kan udfordre hinanden i at forudsige udfaldet af fremtidige begivenheder indenfor sport, tv-shows og nyheder.

”Når man udfordrer sine venner i et spil på Friendbet, kan man sætte mindre prædefinerede indsatser på højkant, såsom en middag, en runde øl, en tur på stadion osv. Samtidig spiller man automatisk mod alle andre spillere i de overordnede high score-lister, som kan give adgang til fede sponsorerede præmier. Alle spil er gratis for brugerne,” fortæller Jonas Kierkegaard tweet

Friendbet udbyder to overordnede typer af spil. Det ene kan betegnes som sæsonspil (eks. Premier League, Herrehåndboldligaen, Robinson, X-factor m.fl.) hvor du via en round-indicator selv bestemmer, hvor mange runder dit Friendbet skal løbe over. Den anden type er spil, der fokuserer på enkeltstående begivenheder som eksempelvis en landskamp.

”I denne type spil vil der typisk være et par bonusspørgmål tilknyttet hovedspørgsmålet, for at sikre en vinder i tilfælde af at vennerne i et Friendbet spiller på fx den samme vinder af kampen,” uddyber Jonas Kierkegaard tweet

Han forklarer endvidere, at indtjeningen i Friendbet i høj grad er baseret på aftaler med officielle liga- og eventsponsorer, som ønsker at aktivere deres eksisterende sponsorater via en digital gaming aktivitet, som udbyder spil, der drejer sig om netop den liga eller det event, som de sponsorer.

”Som nævnt har Arbejdernes LandsBank købt rettighederne til at være afsender på vores Superliga-spil grundet deres hovedsponsorat, og Carlsberg har købt rettighederne til vores Premier League-spil, da de har et stort sponsorat på denne liga,” fortæller Jonas Kierkegaard tweet

Den anden primære indtjeningskilde kommer fra en samarbejdsaftale, som de har indgået med bookmaker-selskabet Unibet.

”Når du har spillet et spil hos Friendbet, får du efterfølgende en kvitteringsside, hvorpå Unibet præsenterer de samme kampe inkl. et real-tids odds. Hvis en bruger ønsker at lave et bookmaker bet efter et Friendbet, kan det hurtigt gøres hos Unibet med et par klik. Vi har så en normal kommissionsaftale med Unibet, med henblik på de spillere, som vi henviser til dem,” uddyber Jonas Kierkegaard tweet

Klar til Superligaen
I april måned gav de i teamet hinanden håndslag på, at de skulle være live den 12. juli i år – på den måde kunne de udbyde spil fra sæsonstarten på Superligaen den 19. juli.

”Vi fik hurtigt en god og positiv presbal på vores aftalte go-live dato, da Arbejdernes Landsbank i maj måned købte rettighederne til vores Superliga-spil for efterårssæsonen 2013. Hvis vi ikke var live d. 12. juli, kunne vi vinke farvel til sponsoraftalen med Arbejdernes LandsBank, så vores udviklere arbejdede i lange perioder solen sort for at nå denne meget vigtige milepæl,” fortæller Jonas Kierkegaard tweet

Teamet bag Friendbet har generelt haft et stort fokus på salg og partnerskaber lang tid før, de gik live, hvilket har været en stor gevinst for dem.

”Det har bl.a. sikret os en pæn pose penge til markedsføring samt muligheden for et par nyansættelser, så vi hurtigt og kontinuerligt kan udbygge vores platform,” forklarer Jonas Kierkegaard tweet

De vil skabe vækst ved at give deres brugere en så positiv spilleoplevelse som muligt, hvilket de håber, vil medføre positiv feedback fra brugerne.

”Det vil så igen forhåbentligt betyde, at vores internationale spilsponsorer også kan se en værdi i at aktivere deres sponsorater i udlandet,” fortæller Jonas Kierkegaard. tweet

Til slut indviede Jonas Kierkegaard os i Friendbets fremtidsplaner det næste halve år.

”Vi har et stort fokus på udvikling af native app’s, da Facebook desværre har nogle naturlige begrænsninger, i forhold til at kunne invitere vennerne til et spil via vores mobile website. På den kommercielle side satser vi på at få indgået aftale med et internationalt brand, som ønsker at blive afsender på et spil i flere lande fra den 1. jan 2014. Her har vi allerede flere interessante dialoger i gang på nuværende tidspunkt,” afslutter Jonas Kierkegaard tweet

Hos Trendsonline.dk ønsker vi Jonas Kierkegaard og resten af Friendbet-teamet held og lykke – vi glæder os til at se, hvilket internationalt brand de får en aftale i hus med.

Skrevet af

Top