Pixel Jam vil finde nye mediekoncepter

I slutningen af denne måned afholder en række af danske organisationer endnu engang Pixel Jam, hvor folk med interesse for spil, film, tv, musik, mobil, web og nye medier skal samarbejde for at finde frem til en række transmedia koncepter.

Det bliver både hårdt arbejde, men også en weekend fuld af idéer, når Shareplay, New Danish Screen, SPOT, Interactive Denmark og Producentforeningen endnu engang afholder Pixel Jam fra den 27. til 30. november på Store Restrup Herregård (syd for Aalborg).

Målet med Pixel Jam 2013 er, at deltagerne skal udvikle en række originale transmedia-koncepter gennem et intensivt og forhåbentligt inspirerende hands-on forløb. Arrangementet henvender sig til personer, der har erfaring med spil, film, tv, musik, mobil, web og nye medier.

“Det digitale landskab ændrer sig markant i disse år, hvilket betyder et øget behov for at samarbejde og nytænke på tværs. Historiefortællere og indholdsproducenter har brug for hinanden på tværs af de kreative digitale brancher, og vi ønsker helt overordnet med Pixel Jam at føde flere tværfaglige samarbejder, som ellers ikke ville være opstået, samt at fostre flere kreative digitale ideer, som dækker et markedsbehov og kommer ud at leve et selvstændigt liv efter Pixel Jam,” siger netværkskoordinator i Shareplay Mette Marcussen. tweet

Til forskel fra tidligere års Pixel Jam skriver arrangørerne i år, at der vil være et øget fokus på slutbrugerne.

“Med kreative og kunstneriske projekter kan man let havne et sted, hvor man glemmer at have målgruppen in mente, når først de gode, vilde og nytænkende ideer vælter ud. Et øget fokus på slutbruger og reelle markedsbehov undervejs i den kreative proces er med til at sikre projekternes bæredygtighed, relevans og overlevelse efter Pixel Jam. Og det er noget, som vi meget gerne vil være med til at underbygge med Pixel Jam.” tweet

Denne udmelding fra arrangørene betyder dog ikke, at man ikke tidligere har haft projekter eller grupper, der har udviklet koncepter, der er blevet til noget sidenhen. Faktisk er der flere eksempler på dette, som Let’s Dance, der blev benyttet på SPOT Interactve tidligere på året, Èn kvinde, tre mænd, der er en spillefilm om dating samt 48 Hour Games – her mødte folkene bag hinanden på Pixel Jam 2011. Men spørgsmålet er så, hvad arrangørene ser som succeskriteriet for Pixel Jam 2013.

“I første omgang håber vi på at få en masse ansøgninger ind her op til deadline den 25. september, så vi ender ud med 25-30 super skarpe Pixel Jam deltagere med en bred faglighed i medielandskabet og en geografisk spredning, der dækker hele landet,” siger Mette Marcussen og fortsætter; tweet

“Succeskriteriet dernæst er, at disse 25-30 deltagere går fra Pixel Jam som bedre pitchere med nye kreative samarbejdspartnere, koncepter, forretningsmuligheder og indgange til, hvordan der kan tjenes penge på digitalt indhold, i bagagen. Ligeledes håber vi, at deltagerne efter Pixel jam i højrere grad går ud og udforsker de kreative muligheder i samspillet mellem flere medier, og så er det selvfølgelig et væsentligt succeskritirium, at flere af de kreative digitale ideer, som fødes på Pixel Jam, kommer ud at leve et selvstændigt liv efterfølgende.” tweet

Skrevet af

Læs også

Top