Reflektioner over SWBorgen13: Mere fokus på brugerinddragelse næste år, tak!

Trendsonline skrev i sidste uge om, hvordan Startup Weekend Borgen blev afholdt med succes. I dette indlæg reflekterer Mikkel Sørensen, deltager og Trendsonline-skribent, over arrangementets succeskriterier. Læs om Mikkels observationer fra eventet og om du er enig eller uenig i hans kritik af arrangementet, for ikke at facilitere et kerneelement indenfor innovation og iværksætteri: Get out of the Building.

Scenariet for SWborgen13 vs. min oplevelse af eventet

”100 iværksættere-in-spe samles på Christiansborg, hvor de over en weekend får stillet eksperter, coaches, politikere, mad og udstyr (fx 3D-printer) til rådighed, for at teamene bedre kan nå frem til innovative forretningsidéer til Danmark.” tweet

Umiddelbart tænker jeg, at der er tale om et succes-scenarie, når jeg hører ovenstående scenarie. Men hvor er brugerne henne? Uden brugerne, er vi måske mere ovre i dette scenarie:

“100 iværksættere-in-spe er låst inde på en borg i en weekend, sammen med eksperter, coaches, politikere, mad og udstyr (fx 3D-printer), hvor de på baggrund af spekulationer og antagelser skal fabrikere forretningskoncepter, som de forestiller sig, at brugere uden for borgen vil købe.” tweet

Nu sætter jeg tingene på spidsen, for at få min pointe klart igennem (flere coaches og arrangører anbefalede faktisk deltagere, at interagere med brugere over weekenden, og mange teams fik også talt med kunder og samarbejdspartnere), men overordnet set, var der et bekymrende lille fokus på brugerinddragelse. Rammerne for co-creation var der simpelthen ikke. Borgen er ikke et sted man lige hopper ind og ud af og det er ikke alle kunder der er lette at få kontakt med i weekenden frem for i hverdagene. Borgen rammer for brugerinddragelse er heller ikke oplagte, og det er en konsekvens af at være på en ellers interessant lokation, men de lidt låste rammer for arrangementet var heller ikke  forsøgt undgået og resultatet var at SWBorgen på sin vis blev låst inde på Borgen.

Antagelser og tunnel-syn

Antagelse: Teamene vil komme frem til magiske produkter og forretningideer, hvis bare de har de rigtige, supplerende kompetencer. Opskriften på succes var et team bestående af én med forretningsforståelse, én med IT-forståelse og én med design-forståelse, og at teamet i øvrigt blev passet og plejet med praktiske redskaber, råd og vejledning. Denne opskrift kunne så resultere i innovativ magi.

Men et team med supplerende kompetencer, eksperter og coaches, er ikke alvidende magikere eller orakler, der på forhånd ved hvilke produkter, som andre mennesker gerne vil have. Teams må arbejde på at søge frem til, hvilke produkter andre mennesker gerne vil have. Jeg kunne således godt have ønsket mig, at arrangementets coaches have taget fløjlshandskerne af og havde anlagt en mere praktisk attitude i løbet af weekenden.

”Du har en forretningsidé eller en design-skitse? Fint. Er det valideret? Nej? Ok, så kom tilbage, når du har været ude og har samlet feedback fra markedet. Først da, har vi noget at lære af, arbejde med og tage videre beslutninger på baggrund af.” tweet

 

Get out of the building

For at opsummere: et nyligt-afholdt-højt-profileret-iværksætterarrangement sammensatte forskellige iværksættere på en borg, som kunderne ikke havde adgang til. Min opfattelse af var, at det var et hyggeligt arrangement, med fede typer, masser af reel opbakning, adgang til kyndige menneskers viden og nye muligheder. Og det er et koncept, som jeg gerne ser udvikle sig og vokse – især i ambitionsniveau.

SWborgen havde faktisk forholdsvis mange ressourcer til rådighed, og var en mulighed for at være en base, som også erhvervslivet, politikere og medier, kan tage seriøst og udvikle konkrete resultater derfra. Startup Weekend som koncept bør derfor også gribe muligheden og tage sig selv mere seriøst – gå videnskabeligt til værks ved at validere og skabe bedre beslutningsgrundlag. I Lean Startup metodologien hedder det Build-Measure-Learn feedback loopet, hvor man konstant tester sin idé, eksperimenterer og lærer i sin interaktionen med brugere. På SWborgen så jeg ideer blive pitchet fredag, og den samme idé pitchet igen søndag eftermiddag. Og det handler nok mindre om, hvad de forskellige teams gjorde, men om hvad der var lagt op til og var forventet af deltagerne.

Det kunne have været en weekend med endnu mere interessante overvejelser, mere læring og mere valide resultater, hvis idéerne der blev produceret, havdeværet mere ude af borgen i løbet af weekenden, var blevet testet af og udviklet videre på.

Get out of the building!”, som Eric Ries bag bogen ”The Lean Startup” siger.

Er du enig eller uenig i pointerne, eller har du andre kommentarer – så del dem meget gerne med mig i nedenstående kommentarfelt!

Skrevet af

Læs også

Top