Arkiver

E-handelNyheder

Det er kun dumme kunder der køber sand i Sahara

Strøget, gågaden, hovedgaden, sidegaden og centret. Geografiske placeringer er der nok af, men de fysiske butikker drejer nøgler om på stribe, og forlader det offentlige rum til fordel for drømmen om e-commerce. Men de fleste aner ikke hvordan man skal bære sig ad, hvor de finder den rigtige opskrift på succes eller i hvilke mængdemål de skal benytte de teknologiske muligheder.

Vanvittige procentbesparelser, alt for éns pris og halvtomme butikslokaler med gule bånd og sørgelige skilte med ordlyden ”vi har tabt”. De små butikker forsvinder i takt med nye og konstante webshoplanceringer, men forbrugeren vil have det hele i én og samme mundfuld.

Videnscentret Innovation Lab publicerede i starten af oktober et blogindlæg, hvor problematikken om god E-commerce centraliseres og behandles.
Mads Thimmer, Co-founder af Innovation Lab og forfatter til blogindlægget ”Butiksdød. Dansk e-handel skal ikke grine for tidligt”, stiller skarpt på de teknologiske virkemidler, når talen falder på virksom E-commerce, og hvordan dette gøres fremgangsrigt. I samme ombæring tysses butiksdød-scenariet lidt ned, når de tilbageværende fysiske butikkers eksistens sidestilles med de mange fallerede webshops og disses manglende evne til at tænke ud af boksen.

”Nethandelens ultimative krav om transparens, netforas lavpris-detektiver og søgemaskinedemokratiets nye krav til brands æder sig ind på fortjenesten, og det er svært at differentiere sig på andet end stram logistik og omkostningskontrol eller på et helt unikt varesortiment.” – Mads Thimmer, ”Butiksdød. Dansk e-handel skal ikke grine for tidligt”

Tag din identitet med online
I en tid hvor forbrugeren har større indflydelse på handel end virksomhederne efterhånden selv har, synes det åbenlyst at man som webshop tænker omkring og længere end basal produktsalg og økologisk indpakningspapir. Det er ikke nok at betale dyre domme og jetjæger-spidser til en dygtig grafiker, som kan få din webshop til at ligne noget fra Monaco.

I dag kan alt og alle se godt ud hvis der er penge nok i banken, så det handler om at bruge den teknologiske udvikling med rette, men samtidig have den megetsigende forbruger inkluderet i alle processer. Det handler om at skabe den samme velkendte indkøbsoplevelse i webshoppen, som kunden kan finde i de fysiske butikker, som til stadighed ligger rundt om på de danske byers centrale gader og stræder. Det handler om at definere virksomhedens identitet, ikke for hvem de gerne VIL være, men for hvem de ER, og derved finde frem til hvilke unikaer virksomheden kan differentiere sig på. Hvem har i virkeligheden brug for sand, når man befinder sig i Sahara.

”Der er to rigtigt uholdbare måder at etablere sin egen succes på. Den ene er at sætte sin lid til en quick win og så tro, man kan ride på forspringet i al evighed. Den anden er at sætte sin lid til konkurrenternes inkompetence.” – Mads Thimmer, ”Butiksdød. Dansk e-handel skal ikke grine for tidligt”

Nogle gange må man tage bestikket i den anden hånd, og ændre på de strategiske opskrifter. Det kan være svært ikke at skæve til sine konkurrenter og lade sig inspirere, og inspiration er altid kærkomment når vandet bliver lidt dybere. Men ved at kopiere store dele af konkurrenternes fremgangsmåder og udarbejdede processer, risikerer den kopierende virksomhed at falde fladt og ikke komme udover scenen og ud til det købelystne publikum. Det er altså differentieringsgraden der afgøre om du, som brand og produktvirksomhed, har hvad der skal til for at skabe den rette platform, som både formår at erstatte den fysiske gågadebutik og bliver fast etablissement i det Monaco-lignende HTML-univers.

”Når dansk e-handel er holdt op med at slå sig på lårene over butiksdøden, skal man nok brainstorme lidt over en fremtid hinsides de hurtige sejre og konkurrencens snorkelyde.” – Mads Thimmer, ”Butiksdød. Dansk e-handel skal ikke grine for tidligt”

Nytænk din forretning
Den sunde fornuft skal tilbage i strategernes mødelokaler, og man må nogen gange ned i knæ for at se forbrugeren i øjnene. Forbrugeren har i dag i forvejen svært ved at se webshopjunglen for bar lianer og tropetåger, og det skal virksomheder være klar over.

Men først skal de utællelige webshops og E-commerce foretagender ned fra deres højtragende, selvopsatte piedestaler, og ned på et niveau hvor der arbejdes på forbedringer og hvor der nytænkes, i stedet for at kopiere fra konkurrenten. Virksomhederne skal undlade at spejle sig i de andres succeshistorier, men bør hellere fokusere på at skabe deres egen.

De kunne prøve at sælge vand i Sahara.

Skriv et svar