Arkiver

BusinessNyheder

WriteReader skiller sig ud og udvider sit marked

Trendsonline tog en snak med Babar Baig fra WriteReader-teamet og fik en spændende opdatering siden deres launch af app’en Skriv og Læs i februar i år (læs den sidste artikel her). Vi taler om både pris, downloads, skalering samt udvidelse til både flere lande og på tværs af devices.

App’en Skriv og Læs er en leg med billeder og ord, men først og fremmest et læringsredskab for børn, der skal lære at læse. I september blev WriteReader anerkendt af InnovationSTORM, der støtter danske startups, som på hver sin vis forsøger at løse forskellige samfundsudfordringer, og samtidigt skaber vækst og jobs. WriteReader blev nomineret i hovedkategorien årets innovation 2013 (vi skrev om det her).

Skriv og Læs skiller sig ud, fordi app’en er baseret på forskning. Siden deres launch i februar er der solgt over 10.000 apps i Danmark alene, hvilket gør app’en til den mest solgte uddannelsesapp i den danske iPad App Store i 2013. På andre nye markeder som Sverige, England og USA har app’en allerede flere tusinde downloads. På samtlige markeder er der til dags dato blevet lavet over 100.000 bøger via app’en.

”Børnene er vilde med at lave digitale bøger, og lige nu bliver der lavet over 1500 bøger om dagen.”

Det er netop skabertrangen, som app’en tapper ind på. Børnene motiveres ved at kunne skabe deres egne resultater og interagere med app’en.

”Vi gør børn ned til tre-års-alderen til forfattere. Der skal være mulighed for, at børn kan lave indhold, der giver mening i forhold til dem og deres dagligdag.”

En app i uddannelseskategorien

Det giver WriteReader en række muligheder, at de laver en forskningsbaseret uddannelses-app, og ikke en decideret spil-app, som børnene selv opdager og downloader. App’en henvender sig til forældre, pædagoger og lærere, og den forskningsbaserede tilgang giver mulighed for at markedsføre en high-end-app til 45 kr.

I uddannelseskategorien er der i større grad en opfattelse af, at kvalitet og pris går hånd i hånd. Det er forældre, der downloader app’en, og forældrene der skal bruge app’en sammen med deres børn. WriteReader vil gerne skille sig ud ved at henvende sig til forældrene, der i større grad efterspørg kvalitet i produkterne end børnene gør det.

WriteReader er kommet godt fra start med Skriv og Læs, der til stadighed downloades og bruges aktivt, af dem, der downloader den. Babar fortæller:

“Vores omsætning faldt i juli måned, hvor alle skolerne holder sommerferie, men nu ser vi, at selv i weekenderne er der mange downloads, og B2B-segmentet er begyndt at tage til. Vi bruger ikke penge på marketing, men holder os stadig på toppen i App Store.”

Deling på tværs af devices og et community for børnene

Lige nu bootstrapper de alt, hvad de kan. Alle penge går til videre investering, fordi der er så meget, de gerne vil. Det næste skridt for WriteReader er deres iPhone-lancering af app’en Skriv og Læs, som forventes i starten af november 2013.

De billeder, som forældre og børn tager sammen, når de er ude, men altid har deres iPhone i lommen, dem kan de dele med deres iPad gennem forskellige cloud-services. Og det næste WriteReader-teamet arbejder med er et mere viralt skridt. De bøger, man skaber i app’en, kan i øjeblikket deles på Facebook, men her er det naturligvis forældrene, der deler.

”Efter iPhone-lanceringen er det næste, det vi kalder Authors Nest. Det er igen på linje med de forskningsbaserede resultater, hvor barnet motiveres af at skabe og interagere.”

De bøger som børnene har lavet i app’en Skriv og Læs kan publiceres på nettet i to forskellige former: en fuldt offentlig eller en privat. Vælger man privat, så kan man vælge, om og med hvem, man deler sine bøger. I den offentlige version bliver bogen en del af et community, hvor de bedste bøger ligger i toppen. I et sådant community vil børnene ikke kun have skabt en bog, men kan publicere den offentligt og i den forstand blive forfattere af deres egne fortællinger.

Der udvikles ligeledes på en idé om en tredje feature, hvor det vil være muligt at købe et trykt eksemplar a la Vista Print, så man eksempelvis kan sende sin bog til bedsteforældrene i julegave. Ovenstående features (undtagen trykning) vil blive lanceret inden årets udgang.

Udvidelser både ude og hjemme

Der har været en stor interesse fra kommunernes side. Odense kommune har hentet app’en ned på samtlige iPads i deres 150 børnehuse.

“Vi er blevet tilskudsberettigede, så vi nu er med i den digitale it-pulje. Det vil sige, at når en skole downloader vores app, kan de få 50 % af beløbet refunderet fra Undervisningsministeriets it-pulje.”

Også i USA bliver der åbnet døre. 46 stater er gået sammen om en fælles standard for skolesystemet, noget de kalder ”Common core state standards” k-12”, altså kindergarten til 12. klassetrin, og WriteReader har tilknyttet en konsulent derovre, som aligner deres app med de amerikanske standard bestemmelser.

Lige nu findes Skriv og Læs på fire sprog. App’en har en solid base i Danmark og ligger også i top fem i uddannnelseskategorien i den svenske App Store.

”Hvis vi skal ud på de fire nye markeder og bruge penge på markedsføring, så skal vi nok have lidt mere investering. Lige nu dækker vi vores omkostninger, men markedet rykker utrolig stærkt, så hvis vi skal have noget mere workforce bag og ind på nye markeder, så har vi brug for mere funding.”

Et godt råd til andre app udviklere

Danmark er et godt testmarked for apps. Babar fortæller, at en app som Minecraft har ligget i toppen i to år, og det er en app, som man downloader én gang, men fordi salget af iPads stadig er så højt, og fordi alle iPads henter Minecraft ned, så ligger den app stadig helt deroppe. Willingness to pay er høj herhjemme.

”Hver dag er der tusinder af iPads der bliver solgt, og de skal jo alligevel have apps. Derfor er man ikke bare en døgnflue, man bliver holdt oppe.”