Arkiver

NyhederPlatform

Forlaget DreamLitt vil imødekomme digitaliseringen af forlagsbranchen

Et nyt startup blev launchet i foråret 2013, med iværksætter Rikki Tholstrup Jørgensen bag og en drøm om at skubbe til forlagsbranchen gennem forlaget DreamLitt. Forlaget har base på en IT platform, som skal mediere mellem forfattere og læsere.

Forlaget skriver på deres hjemmeside, hvordan de forsøger at imødekomme digitaliseringens mange nye muligheder.

eReolen.dk og eBib.dk er begge services, der gør det muligt at relancere sine titler, men også Mofibo.com og de mange webshops med e-bøger, som f.eks. Riidr.com gør det muligt at få sine gamle titler ud til nye læsere.” Skriver DreamLitt på deres blog.

DreamLitt fungerer i praksis sådan, at man kan deltage i de projekter, som man har en personlig interesse i. Det er IT platformen, som er det afgørende element i konceptforlaget, og det er IT platformen der muliggør en anderledes tilgang til forlagsbranchen.

”Hele projektet er bygget op omkring et IT-system, hvor alle interesserede kan oprette sig og deltage i projekter, som de mener, har interesse.”

Deres første titel udkom på forlaget i juni denne sommer, og 14 nye bogprojekter er i støbeskeen. En af disse er bogen om konflikten på Vejlegården, der har fået titlen ”Den bitre strid – krigen om Vejlegården” og skrives af forfatter Thomas Vilhelm, med udgivelse 1. december (læs et uddrag af bogen her). Bogen er med succes finansieret ved hjælp af crowdfunding, en anden spiller, som Trendsonline også har skrevet om, læs det her og her.

”Pengene skal først og fremmest bruges til at købe forfatteren fri, så han kan hellige sig sit skrivearbejde. Det bliver en lang og hård proces at få de fleste parter i tale, og selvom 3F ikke ønsker at medvirke i bogen, så har forfatteren fået tilsagn fra andre parter fra fagforeningens side, der godt vil udtale sig til projektet.” http://dreamlitt.com/bogen-om-vejlegarden-opnar-fuld-funding/

En mere demokratisk selektionsprocess

Denne form for udgivelse er i tråd med konceptet bag forlaget, der bakker op om en demokratisering af forlagsbranchen, samt et skred i magtbalancen mellem forlag, forfatter og læser.

”Vi satser på langvarige relationer mellem forlaget og forfatterne, og vi forstår, at vi er til for forfatterne og ikke omvendt.”

Forlaget ønsker ”…at invitere almindelige læsere ind som vælgere af den litteratur, vi skal udgive.” Denne tilgang til læseren, som en aktiv del af forlagets udvælgelsesproces, og som en mulig forfatter, er i tråd, med de trends der rører sig i forlagsbranchen. Det er også det vi ser på platforme som Wattpadd, det canadiske startup, som Trendsonline har skrevet om tidligere (læs indlægget her), hvor Wattpadd er indgået i et samarbejde med det amerikanske forlag Sourcebooks, for at tappe ind på dem der skriver de mest popoulære indlæg på platformen. Hos DreamLitt søges der også bredt.

Helt konkret har de ændret selektionsprocessen, ved at skabe det, som de kalder Beautiful Readers. Her søger de almindelige læseheste eller bogorme, folk der læser meget af natur, og alle må være med uanset alder, køn, foretrukne bøger og andet. Deres Beautiful Readers bedømmer de bøger som forlaget overvejer at udgive og bedømmelserne afgør selektionen.

”Du vil blive den første, der læser de manuskripter, der bliver indsendt til forlaget. Du vil kunne hente de anonymiserede manuskripter og læse dem i ro og mag på din egen ebogslæser. Derefter udfylder du efter bedste overbevisning vores bedømmelsesskema, hvorefter din vurdering af manuskriptet sammen med andre Beautiful Readers’ bedømmelser giver forlaget et praj om, hvorvidt teksten er udgivelsesværdig. Du må læse så mange – eller så få – manuskripter du vil.”

Forretningsmodellens udbetalingsstruktur

Det er også denne demokratisering, der gør det muligt for DreamLitt at skabe en on-demand udbetalingsstruktur, hvor forfatteren i de fleste tilfælde modtager mere end halvdelen af bogens indtjening.

”Forfatternes royalties er i de fleste tilfælde over halvdelen af indtjeningen, og der er for forfatteren ingen udgifter forbundet med udgivelsen. Det er derfor ren og skær overskud for forfatterne, hvilket er præcis i forlagets ånd.”

DreamLitt har opstart i det danske, er også i gang med forhandlinger om at komme ind på det tyske, engelske og litauiske marked.

 

Skriv et svar