Nordic Venture Forum 2013: Erfaringer fra finale-virksomheden Magick.nu

Danske tech-iværksætter-spirer kan med fordel læse her om den 11. udgave af iværksætterarrangementet Nordic Venture Forum, som blev afholdt i Falconersalen i København i starten af denne uge, 4. og 5. november. Trendsonline var tilstede og her er et udpluk af nogle pointer som skribent Mikkel R. Sørensen, gjorde sig under arrangementet. Læs del 1 om tendenserne mod US her og del 2 om platforme for e-handel her.

Iværksættere og investorer fra hele verden var samlet for at pitche, networke, finde mulige investeringsprojekter, og sidst, men ikke mindst, for at blive inspireret af startup-miljøet.

Pitch-konkurrencen til Nordic Venture Forum 2013

Startup-virksomhederne havde til dette arrangement otte-minutter til at lave deres forretningspræsentationer og efterfølgende havde dommerne syv minutter til at ”eksaminere” pitcherne og spørge ind til deres forretningsmodeller, traction etc. Trendsonlines udsendte overværede forretningspræsentationerne i Mobile og Web kategorien og her var der generelt gjort meget ud af præsentationerne som var meget kreative.

Men desværre – som man af og til oplever til pitch-konkurrencer med skarpe dommere – var det ikke alle der formåede at svare tydeligt – og uden at tale udenom – på de efterfølgende spørgsmål, selv når det drejede sig om basale spørgsmål såsom ”Hvordan adskiller I jer fra konkurrenterne?”.

Magick.nu’s vinder-pitch blev lavet en time inden showtime

Til arrangementet blev Magick.nu klemt ind i pitch-programmet sammen med virksomhederne fra Startupbootcamp efter at det danske startup var kommet til at høre om arrangementet ved et tilfælde:

”Det var helt tilfældigt, at jeg kom til at deltage i arrangementet. Jeg var faktisk ikke tilmeldt oprindeligt, jeg kom til at høre om det da jeg stødte ind i nogle der stod og øvede deres pitch,” fortæller Mikael Breinholst, CEO i Magick. tweet

Mikael_BreinholstSåledes fik Mikael Breinholst på bedste startup manér bakset en PowerPoint præsentation sammen i lyn og hast med en kollega i røret, mens han sad på tilhørerrækkerne.

På trods af tilfældigheden og de få forberedelser blev hans startup vurderet helt i top af juryen: Velkommen til det internationale professionelle forum indenfor investorer og tech-iværksættere, hvor fokus ikke ligger på hvor meget man har nået at øve sig på sin salgstale!

De højest-liggende faktorer på investorernes tjekliste

Ifølge Breinholst selv er han ikke iværksætter-typen, der altid prioriterer sin tid på at deltage til diverse iværksætter/investor-arrangementer for at pitche sit startup, og han peger på tre grunde til, at Magick blev blandt de startups som vandt, og gik videre til European Venture Summit finalen i december:

  1. Der er tale om en interessant teknologi
  2. Der er tale om et erfarent team
  3. Der er tale om at teamet har en god forståelse for deres målgruppe

Noget tyder således på, at disse tre ovennævnte faktorer rangerer højere end tjekpunkter som ”Godt pitch-showmanship” eller ”Super pimpet PowerPoint præsentation” på tjeklisterne hos de investorer, som er af international kaliber og som er rigtig ”fede katte”.

Deltagelse og pitching til diverse events – hvordan prioriterer man?

Breinholst fortæller, at i Magick er de meget i tvivl om hvor meget tid de skal bruge på at tage ud og pitche:

”Vi tog til Websummit i Dublin og deltog i pitch-konkurrencer. Den tid kunne vi i princippet lige så godt have brugt på at ringe til investorerne.” Fortæller Mikael Breinholst, CEO i Magick tweet

På den anden side ser Breinholst dog også mange fordele ved at tage ud i verden og få respons på sit startup fra omverdenen og anbefaler startups at forstå events som Nordic Venture Forum som markedsføringsplatforme overfor investorer som kan afføde kontakter – men ikke kontrakter.

At have en investor er ligesom at have et ægteskab

En investor af international kaliber poster nemlig ikke bare funding i et startup som var det et impulskøb nede i supermarkedet. Breinholst fortæller, at det at få en investor på sit startup tager tid og kan sammenlignes med at skabe en relation med et andet menneske: Faktisk kan det at have en investor tilknyttet, ifølge Breinholst, sammenlignes med at være i et ægteskab.

”Når man som startup skal ud og finde investorer kan det være en god idé at man ikke tager den første og den bedste investor. For man kommer til at have meget kommunikation og samarbejde – også efter kontrakten er underskrevet – og så vil det være ærgreligt hvis kemien ikke passer.” Fortæller CEO i Magick, Mikael Breinholst. tweet

Investorernes holdning til startup produktet

Man kan argumentere for, at i en ideel verden burde investorer udelukkende vurdere hvorvidt startups er fornuftige investeringsprojekter eller ej. Men hertil pointerer Breinholst, at investorer kan have personlige holdninger til hvorvidt et bestemt produkt har værdi eller ej. Således kan visse attraktive investorer have en erfaringsbase indenfor en specifik branche eller område, hvilket, ifølge Breinholst, kan afføde en dualisme hos startuppene mellem at udvikle til kunder eller at udvikle til investorer.

Han oplever, at tendensen er, at mange investorer ønsker at møde kunder/brugere af startuppets produkt for at få validering og dybere forståelse for produktets værdi.

Så næste gang du skal pitche bør du måske hive en af dine kunder med op på scenen!

Pay it forward: Hvad er dine erfaringer med pitching og investorer? Del gerne dine tanker med det danske digital-iværksætter-community i kommentarfeltet. GO! GO!

Top