Tech-Toolbox: Outsourcing fungerer med hårdt arbejde og personlig investering

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Elance.com. Elance er verdens førende Online Arbejdsplatform. På Elance kan du vælge imellem tre millioner freelancere, der kan løse alt fra grafiske opgaver, til kodning af websites, apps og databaser, research, oversættelse, artikelskrivning, social medie marketers, kundeservice support og mange andre kompetencer, som du i din startup har brug for. Medvirkende i disse artikler er Elances brugere med stor erfaring indenfor Online Outsourcing.

Iværksætteren Lars Wiberg Ettrup har haft fingrene i en del startups gennem årene, og er i dag founder af de to bureauer Sociable og Curious, og et tech startup, Linkfire, der har udviklet en ny sharing service. Senest har Lars åbnet kontorfællesskabet Rocket Labs, et miljø for tech og digitalt ligesindede, som hurtigt er vokset fra 4 beboere i sommer, til omkring 20 forskellige startups og bureauer, der nu breder sig over mere end 1000 kvadratmeter.

larsettrup

Trendsonline tog en snak med Lars, som gennem årene har gjort sig mange blandede erfaringer med online outsourcing. Vi gik i dybden med spørgsmålet om, hvad online outsourcing egentligt kræver af dig som udbyder.

”Der kan være mange økonomiske gevinster, men der er meget stor forskel … ”

Lars mener, at flere burde benytte sig af outsourcing. Generelt i livet, bør vi benytte os mere af outsourcing, så vi hver især kan fokusere på vores kernekompetencer.

”Det gør livet lettere, og man kan få lov til at fokusere på det, man er bedst til at tjene penge på. Jeg outsourcer alt fra rengøring og tømrerarbejde til bilmekaniske problemer. Du skal ikke være så bange for at outsource, du gør det allerede hele tiden. Det er faktisk ikke så fjernt for os.”

Han ser hvordan outsourcing kan være et skridt, som mange kan være nervøse omkring. For Lars kan alternativet være, at man måske aldrig kommer ud med sit produkt.

”Du har fået en idé og du vil gerne validere, om der er en forretning. Du laver en business case, og du finder ud af at ja, der er en forretning. Nu blev du den erfaring rigere, og de erfaringer er dét værd. Hvis du for eksempel har startet et tech site, som måske er ret grimt – ja, det var ikke så subtilt,” Lars griner og fortsætter, ”men respekten finder man ikke i den første iteration, man finder den i at du kom ud over stepperne, og du lærte noget!”

”En organisation eller virksomhed skal aldrig nogensinde være lineær, den skal udvikle sig.”

Hvornår skal man benytte sig af online outsourcing?

Lars Wiberg Ettrup har et analytisk øje, der afkoder situationer og mennesker, og det giver ham gode projektleder evner, og det er netop projektleder evnerne, som i høj grad er blevet udfordret og forfinet, når han gennem årene har forsøgt sig med online outsourcing.

”Outsourcer man tekniske elementer, så stiller det store krav til din egen projektledelse. Du kan ikke outsource ansvaret for produktet.”

Som startup anbefales man altid at have de vigtigste kompetencer inhouse i sit eget team. Før man beslutter sig for, om det er en god ide at outsource en opgave, så kigger Lars på kompetencerne og mulighederne i sit eget team, i sit netværk, og i sidste ende må man jo lede ad helt andre veje.

”Grunden til at jeg siger i sidste ende, er, at det altid er bedst at have en leverandør eller en partner i stolen lige ved siden af. Og hvis man ikke kan have det, så er det, at man kan bruge outsourcing.”

”Du skal aldrig outsource dit kerneprodukt. Hvis du er et tech startup, kan det være et problem, men hvis du arbejder med e-commerce, hvor de teknologiske elementer bare er formidling, så kan det være en god løsning.”

Lars har selv brugt outsourcing til dele af udviklingen i hans startup Linkfire. Her fortæller han, hvordan han tog beslutningen om, hvilken udvikling der skulle blive inhouse, og hvilken der kunne outsources.

2013-11-29 15.45.18-2”Jeg spurgte mig selv: Kræver det nogle særlige kompetencer, som vi ikke har inhouse? Har det noget med vores kerneforretning at gøre? I Linkfire består vores tekniske kerneprodukt stort set af en motor, en webservice for at være mere teknisk. Al den grundlæggende interaktion mellem database og brugerinput, sker igennem denne motor, og fremgangsmåden gør det fleksibelt for os at tilkoble flere services eller tredje parts applikationer uden at ændre ved kernen.”

”Derfor er browser extensions, mobile apps, og en masse andre niche services, elementer som jeg gerne outsourcer til nogen med præcis de spidskompetencer. De kan gøre det bedre, og meget hurtigere end vi kan.”

Linkfire har lavet denne video, der forklarer deres produkt nærmere, se den her.

Dit fodarbejde er afgørende

Outsourcing kræver, at du får dine kompetencer i spil, så du kan stille de rigtige spørgsmål. Lars peger især på, at kravspecifikationen er et meget vigtigt element, når man skal finde den rigtige.

”Lav et flowchart, et sitemap, en powerpoint præsentation, eller lav designet på forhånd før du bagefter går over til udviklingen. Jo bedre du kender produktet, jo bedre kan du aligne leverandøren.”

”Og hvis du ikke kan skrive lange forkromede tekster, så gør noget andet. Udtryk det på anden vis. Find nogle eksempler, tag nogle screenschoots.”

Lars har selv været meget kreativ, for at få online outsourcing til at fungere optimalt.

”Jeg skulle lave en animation. Jeg kunne ikke finde ud af hvordan jeg skulle vise en mand der hoppede og jodlede. Og så måtte jeg jo lave en video, for at visualisere det..”

Lars griner, når han fortæller om sin hjemmelavede, men effektive, video af en hoppende og jodlende Lars. Vi ville gerne bringe videoen, naturligvis med formålet at vise vores læsere hvordan man kan visualisere sin idé.

” – og det virkede. Det blev et rigtig godt resultat!”

En klar kravspecifikation og beskrivelse af opgaven, er en lektie, som Lars har lært sig efter et par dårlige erfaringer. Når kravspecifikationerne ikke er kommunikeret helt klart til freelanceren, kan man ende i en situation, hvor det man får leveret ikke stemmer overens med de behov, som man har.

Kommunikation over talent

Hvis du ikke kan vise opgaven med powerpoint, design eller hjemmelavet video, så er man afhængig af god og klar kommunikation.

”Kommunkation er paramount. Vi skal arbejde os frem til et fælles mål.”

Et af rådene fra Lars handler om ikke at gå længere øst end Rusland. Der er flere årsager til det. Dialogen er i realtime, så man slipper for besværet at planlægge med de meget skæve tidsforskelle. Det er lidt dyrere, men til gengæld taler de oftest bedre engelsk. Til sidst, er også den kulturelle barriere mindre. Alt dette betyder, at man giver sig selv bedre mulighed for netop at få alignet deres forventninger.

”I dag har jeg en hel skypeliste over leverandører, som jeg kan trække på. Og de forstår hvad jeg siger.”

Bryd isen og find mennesket bag den digitale mur

Lars taler om outsourcing i meget menneskelige termer. De projektlederevner som han gør brug af, til hverdag, som når han outsourcer, de handler om at huske på, at hele kæden består af mennesker.

”Jeg bruger meget Skype, også selv om det kan være rigtig svært at tale engelsk modsat at skrive engelsk. Når man taler sammen, og man kan se hinanden, så kan man mærke hinanden, joke lidt og bryde isen. Samarbejdet handler jo netop om tillid, for det er langt fra altid, at et projekt bare kører efter planer.”

Faktisk har outsourcing projekter ledt Lars til mange sjove historier. Han har haft en freelancer i Estland, hvor deres samarbejde fungerede så godt, at Lars fik ham til Danmark som praktikant i hans virksomhed. Lars fandt et kollegieværelse til ham, underskrev alle de officielle dokumenter på, at han ikke var gal, men kom for at være i praktik som led i hans universitetsuddannelse.

2013-11-29 15.46.34-1

”Man kan bygge gode forhold op trods langdistance forholdet. Det handler om at bryde isen og finde frem til en menneskelig gensidighed.”

Den værste oplevelse, som Lars har haft, var en freelancer med dårlig attitude og dårligt samarbejde.

”Der blev ikke oveholdt deadlines, og hans computer gik hele tiden af nettet. Produktet var godt, men altså.. Du kan være verdens bedste fodboldspiller, men hvis du er en nar, så er der ingen der gider spille med dig.”

Ifølge Lars er det vigtigt at man tager sine menneskelige kompetencer med ind i arbejdet, og selv bringer et godt samarbejde til bordet. ”Giv og du skal få”, siger Lars. Og det gælder også økonomisk belønning.

Det er det bedste du kan få, når en leverandør begynder at tage ejerskab over projektet og reelt er interesseret i at udføre arbejdet. Det er jo fantastisk, når man oplever at blive udfordret og rykket for information!

De gode råd

Første gang Lars kastede sig ud i outsourcing, var i tiden tilbage på IT Universitetet, hvor ambitionerne for et projekt, var højere en kravene til de studerendes evner.

”Jeg ville gerne lave en opgave, der var federe end de krav, der var sat. Jeg ville have et bedre user interface, og der brugte jeg så online outsourcing – det var faktisk gennem Elance. Jeg betalte for det ud af egen lomme, og jeg skrev det også i min opgave, for jeg synes, at det var en vigtig del af opgaven – og jeg havde haft hånd i hanke med hele projektet selv.”

”Jeg var heldig, at mit første forsøg med outsourcing var en meget positiv oplevelse.”

Det har kostet Lars Ettrup rigtig mange penge og hovedpiner, med deadlines der ikke blev overholdt, folk der forsvandt fra skype og e-mails, og ”det er jo ubehageligt, når man sidder med en vision.” Her er nogle konkrete råd:

  • Gå ikke længere øst end Rusland: jo længere østpå du outsourcer, jo højere økonomisk gevinst, men der er også høje kulturelle og sproglige barrierer.
  • Det er bedre at vælge en senior udvikler, der tager ansvar for kvaliteten, frem for at gå ned på $ 5 i timen, og skulle være i stand til at tjekke kvaliteten selv.
  • Pas på med at outsource til en freelancer, der arbejder ustruktureret.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Elance.com. Elance er verdens førende Online Arbejdsplatform. På Elance kan du vælge imellem tre millioner freelancere, der kan løse alt fra grafiske opgaver, til kodning af websites, apps og databaser, research, oversættelse, artikelskrivning, social medie marketers, kundeservice support og mange andre kompetencer, som du i din startup har brug for. Medvirkende i disse artikler er Elances brugere med stor erfaring indenfor Online Outsourcing.

Skrevet af
Top