Handel Dansk – fra ide til færdigt koncept på blot en måned

På blot en måned, har founder, Daniel Due, formået at skabe et nyt holdningsmærke, der skal gøre det lettere for forbrugerne, aktivt at vælge, at handle dansk, når de handler på nettet, udvikle websitet handeldansk.dk og tiltrække 60 virksomheder, der i dag benytter mærket Støtter Dansk Handel. 

En flyvende start
Men Daniel har da heller ikke ligget på den lade side. Da Shopsonline.dk spurgte Daniel, som til daglig er partner i webbureauet onlinebrand.dk, hvordan ideen til det nye holdningsmærke var opstået, svarede han, at det var en dårlig købsoplevelse på nettet, der for godt en måned siden, kickstartede Dansk Handel.
[quote_box_center]”Ideen til `Dansk Handel´ konceptet opstod for en måneds tid siden, hvor jeg handlede på en stor webshop, som reklamerer med fjernsynsreklamer på dansk, deres webshop er på dansk og generelt får man let opfattelsen af, at virksomheden er dansk. Før jeg vidste af det, havde jeg handlet og betalt, og først da jeg fik problemer med leveringen, går det op for mig, at jeg har handlet med et tysk firma.” (Daniel Due)[/quote_box_center]
Over de næste par uger, gik Daniel og tænkte over, hvor svært det faktisk er for forbrugerne, at gennemskue, i hvilket land de handler, samt hvilke konsekvenser det har for Danmark, at danske forbrugere i stigende grad handler i udlandet i stedet for herhjemme.
Derfor igangsatte han en research af danskernes internethandel, som hurtigt bekræftede ham i, at der er tale om milliardbeløb, som hvert år strømmer ud af Danmark og ind i udenlandske virksomheder. Penge der kunne være brugt til at forbedre den danske velfærd og have betalt for hospitaler, skoler og veje og ydermere skabt danske arbejdspladser.

Daniel fastslår, at han ikke er imod internationalisering, men at han synes, at forbrugeren har ret til aktivt, at kunne vælge, om de vil handle dansk, når de handler på nettet. Med det på det rene, tager projektet for alvor fart, og over en enkelt weekend går Dansk Handel fra at være en god ide, til at blive et færdigt koncepts, med et holdningsmærke og en website, hvorfra virksomheder frit kan gå ind og registrere sig, for derefter helt gratis at modtage rettigheden, til at benytte mærket på deres website.
[quote_box_center]”Jeg kickstartede konceptet fredag med en facebook-gruppe og et par indlæg på forskellige fora, for at se om der var opbakning til konceptet. Resten af weekenden benyttede jeg til, at lave webdesign og skrive konceptet færdigt. Mandag tog min programmør førertrøjen på, og så kodede vi ellers resten af dagen, med det resultat, at vi kunne gå live mandag aften med et komplet website.”  (Daniel Due)

”Ja, det handler om at handle hurtigt, når man har en god ide” tilføjer en smilende Daniel Due [/quote_box_center]
Forbrugerne misforstod mærket
Da vi første gang interviewede Daniel Due, havde konceptet kun mødt ganske lidt kritik, og det gratis holdningsmærke var blevet mødt med overvejende positiv interesse fra virksomheder såvel som forbrugere.

Efterfølgende har Daniel dog kontaktet os med et problem, som har betydet, at de er blevet nødt til at ændre mærkets oprindelige navn Handel Dansk, til det nuværende Støtter Dansk Handel. Dette sker som resultat af, at forbrugerne misforstod mærket Handel Dansk og så det som et certificeret mærke, svarende til e-handelsmærket, hvilket vil sige en decideret blåstempling, af de virksomheder som skiltede med mærket. Dette er ikke tilfældet, understreger Daniel, og tilføjer, at de ganske enkelt ikke har ressourcer til, at håndtere den administration, det ville kræve, at blåstemple de enkelte virksomheder.
[quote_box_center]”Støtter Dansk Handel er et holdningsmærke.”[/quote_box_center]
Støtter Dansk Handel er et holdningsmærke. ”Et mærke med et budskab til forbrugeren om, at de virksomheder der vælger at benytte mærket, gør det fordi, de er stolte af at bidrage til velfærds Danmark, ved at skabe danske arbejdspladser, samt betale moms og skat af virksomhedens fulde overskud.”, forklarer Daniel
[quote_box_center]Så da du sidst spurgte, om vi var stødt på problemer, så er der her et. ”Vi var for hurtige til at skrue konceptet sammen.[/quote_box_center]
Hermed kan Daniel i bagklogskabens lys erfare, at på trods af mærkets utvivlsomt flyvende start, set ud fra, at 60 virksomheder allerede benytter mærket på deres websites, har dets hurtige udvikling ikke været helt uden konsekvenser.

Påmindelse til forbrugerne
Det store spørgsmål er nu, om mærket stadig vil have den samme gennemslagskraft hos forbrugerne såvel som virksomhederne. For hvis der ikke føres nogen form for kontrol, og der ikke stilles krav til de virksomheder der benytter mærket, vil forbrugeren måske stille spørgsmålstegn til, hvilken værdi mærket skaber for dem, da de nu alligevel selv skal undersøge, om de virksomheder de handler med, nu også er danske? Og det vil være helt forståeligt, da det jo desværre er en kendsgerning, at virksomheder til tider siger ét og rent faktisk viser sig, at gøre noget helt andet.

Men som Daniel siger, så rammer det vel i sidste ende virksomheden selv, hvis det viser sig, at de misbruger mærket.Og om ikke andet, vil det næsten velgørende gratis holdningsmærke, måske være en påmindelse til forbrugerne om, at de aktivt kan vælge at handle dansk, ved blot at sætte sig ind i den pågældende virksomhed, før de handler.

Det skal du holde øje med når du handler på nettet:
1. Handelsbetingelserne skulle gerne give dig alle de informationer du har brug for, for at identificerer hvor du handler.
2. Dårlig dansk sprogbrug på webshoppen eller hjemmesiden. Minder teksterne for meget om, oversættelser fra Google Translate, og er formuleringerne omvendt? Så skal du måske passe på at handle her.
3. Adressen på webshoppen.

Skærmbillede 2013-12-04 kl. 12.44.27

Skrevet af

Top