Content Marketing: En anderledes tilgang til trafik

Gæsteindlæg af Mikkel Plæhn, der skriver om og arbejder med content marketing, og så er han co-founder af både Bioburn.dk og Vauni Denmark. Det er også muligt at få Mikkel ud som foredragsholder, hvor han deler ud af sin erfaring med bloggen bioethanol-pejs.dk og indholdsbaseret markedsføring, eller lytte til hans podcast Content Marketing Liga med Anders Saugstrup. Her giver han Trendsonline læserne noget af hans forståelse for og erfaring med content marketing – fokuseret søgeoptimering.

Igennem de seneste år er flere iværksættere blevet uddannet på internettet i én ting, og det er at skabe trafik til deres hjemmeside via søgemaskineoptimering. Der er egentlig ikke noget galt i det, men jeg oplever bare ofte et gennemgående problem.

MikkelPlæhn

Op igennem 00’erne har man haft en tendens til at fokusere på generiske søgeord som ”mobiltelefon”, ”computer” og andre søgeord med stor volumen. Det virkede, og det gør det måske stadig for nogen.

Uheldigvis har flere virksomheder indset vigtigheden af en god placering i Google’s søgeresultater, og det har sat pres på konkurrencen. Husk på, at der kun er én virksomhed, der kan ligge nummer et i søgeresultatet, og af netop denne grund bliver det hurtigt til et spil om, hvem der har flest ressourcer.

Før internettet handlede det om at købe sig til den største share of voice i magasiner, ugeblade, radio og tv. I dag er internettet blevet en del af denne strategi om at øge mængden af ”snak” om din virksomhed, men kun ganske få kan følge med.

Så hvad kan man gøre som startup eller iværksætter for at undgå en kamp du ikke kan eller vil deltage i.

Få et nyt mindset

Har du nogensinde tænkt over hvordan du strategisk positionerer din virksomhed? Det tror jeg du har gjort på et eller andet niveau. Præcis det samme kan du gøre når det kommer til at skabe trafik via søgemaskiner.

Når konkurrenten fokuserer på et stort søgeord, kan du med fordel fokusere på et af de (mange tusinde) andre søgeord, som hver dag indtastes i Google’s søgemaskine.

Derudover, har vi en tendens til at blive påvirket positivt, når vi ser store tal, især når det kommer til trafik. Men ville du ikke være tilfreds med den halve mængde trafik, så længe du fik flere kunder?

Har du kun fokus på få (eller slet ingen) søgeord, er det tid til at få et nyt mindset og en ny måde at tænke på trafik.

Enter, Content Marketing

Som iværksætter med eget startup ved du sikkert allerede, at det handler om at finde dine konkurrenters mangler og udnytte dem. Det samme gør sig gældende indenfor online markedsføring. Hvis din konkurrent slår dig på et søgeord, så find et andet ord du kan slå dem på.

Hvis flere af dine konkurrenter fokuserer på søgeord bestående af et ord med en høj søgevolumen og meget konkurrence, ville der så ikke være en strategisk fornuft i at sætte alt ind på søgetermer bestående af 2, 3 og 4 ord med mindre volumen og konkurrence?

Det er her Content Marketing kommer ind i billedet. Ved at målrette indhold mod søgetermer bestående af flere ord med en lav volumen, kan du nemt bygge en stabil mængde trafik.

Hvorfor skal jeg begynde at fokusere på søgeord med lav søgevolumen?

Det kan være en effektiv strategi at fokusere på søgeord med lav volumen, fordi søgende der anvender flere søgeord er mere målrettede, og derfor også oftest tættere på at være klar til at handle. Tænk på den købsproces du gik igennem sidste gang du skulle købe et produkt for mere end 2.000 kroner. Hvordan ændrede din søgeadfærd sig jo tættere du kom på købet?

Jeg selv skulle bruge en forstærker for nogen tid tilbage, og ”forstærker” var hvad jeg søgte efter. Et søgeord med høj konkurrence og masser af annoncer. I starten osede jeg bare, men fandt hurtigt ud af, at jeg ikke vidste nok om forstærkere til at træffe en beslutning. Derfor begyndte min søgeadfærd at ændre sig.

Nu søgte jeg efter ”hvad er forskellen på en forstærker og en receiver”, ”hvilken forstærker skal jeg købe” og tilsvarende for at forstå hvad jeg skulle overveje, inden jeg brugte mine penge.

Uheldigvis var der ingen af de mange butikker, der sælger hifi, som hjalp mig. Der var ingen gode guides, der dukkede op i mine søgninger, og jeg var tvunget til at gå ned i en butik.

Jeg endte med at købe en forstærker fra Hi-Fi klubben, men havde en konkurrent forklaret mig forskellen på en forstærker og en receiver samt lavet en guide til at finde en bedst receiver i forhold til mit behov, så havde jeg nok handlet et andet sted.

En bedre risikoprofil

Hvis du ikke er helt solgt endnu, så lad mig dele endnu et argument, som flere virksomheder glemmer: deres risikoprofil.

Er det langsigtet at skabe langt størstedelen af dine kunder og trafik via få søgeord? Hvad sker der, når dine konkurrenter stjæler bare én enkelt af dine placeringer?

Du mister en masse salg – du har nemlig lagt alle dine æg i en kurv.

Ved at dele din trafik ud på 200 frem for 20 søgeord, spreder du din risiko, og derved beskytter du din forretning bedre.

Hvordan kommer jeg i gang?

Så hvad skal der til for at fange alle de her søgeord? Hårdt arbejde. Du skal sætte dig ned og lave en lang liste over samtlige af de spørgsmål, som dine kunder stiller dig. Gennemgå samtlige emails og hav en notesblok klar når en kunde ringer. Skriv hvert spørgsmål ned, og efter kort tid har du en fantastisk lang liste.

Herefter er der bare en ting for: Skriv en artikel der besvarer hvert eneste spørgsmål på din liste. Der er en god chance for, at du er den eneste der gider gøre det (dine konkurrenter er måske tilfredse med deres trafik, som den er nu), og derfor vil Google præsentere dit svar for den søgende.

Ved du ikke hvor du skal starte så har jeg heldigvis et godt bud. Du kan læse min artikel om hvordan jeg selv fik succes ved at producere indhold, og hey – så har jeg også en adventskalender, der fokuserer på Content Marketing hvori du lærer om flere af aspekterne indenfor Content Marketing.

Og for øvrigt: bare fordi man er et tech startup, betyder det ikke, at man ikke kan anvende denne strategi. Se bare på hubspot, kissmetrics og tilsvarende. Hver dag udgiver de nyt indhold, der er relevant for deres kunder. Og tror du det virker? You bet.

Skrevet af

Læs også

Top