Wishlistt gik fra online ønskeseddel til social media community

Trendsonline har talt med Daniel Friis Jensen, founder af Wishlistt og co-founder af Studyspot, som vi tidligere har skrevet om. Da Daniel fik ideen til Wishlistt, var det udelukkende tænkt som et værktøj til at skrive ønskelister, men brugerne viste dem, at ideen havde potentiale til meget mere. Nu kan man følge andre ”wishers” på sitet og blive inspireret til at skrive sin egen ønskeliste.

danielfriisjensenI december sidste år gik en frustreret Daniel Friis Jensen rundt og ledte efter en gave til sin søster. Søsteren havde sendt ham en ”hjemmestrikket” ønskeliste, som hun minutiøst havde copy/pasted i et word-dokument. Som enhver god bror ville gøre, gik Daniel Friis Jensen nu febrilsk rundt for at finde nøjagtigt den gave, som søsteren havde ønsket sig. –Så fik han en ide!

Han ville lave et site, som på en nem og social måde holder styr på ønskelisten og giver gavegiveren mulighed for at købe den helt rigtige gave direkte fra sofaen.  Daniel Friis Jensen siger om Wishlistt:

”Du kan arrangere og prioritere ønsker på tværs af ønskelister og – med et enkelt klik – dele en altid helt frisk ønskeliste med venner og familie. I den anden ende gør det livet lettere for gavegiverne, der slipper for at skulle lede forgæves efter dine ønsker.” tweet

Fokus på brugeren er nøglen til succes

Daniel Friis Jensen har brugt aftner og weekender det sidste års tid på at udvikle ideen. Han har brugt mange ressourcer på feedback fra brugerne, fordi han tror på, at det i den sidste ende er brugerne, som afgør, om sitet bliver en succes eller ej. Han mener også, at det er denne dialog med brugerne, som har gjort, at udviklingsfasen har taget længere tid, end man gennemsnitsligt ser hos den type virksomheder.

Wishlistt_ønsker

Det var også brugerne, som afslørede det uventede potentiale, som gemte sig bag ideen om den online ønskeseddel. Daniel Friis Jensen siger:

”Oprindeligt var konceptet tænkt til udelukkende at være et simpelt værktøj til at lave ønskelister. Det har dog vist sig at der har været stor efterspørgsel på det sociale element. Det at man følge hinanden, startede som en mindre feature, men nu er den helt central i konceptet og ret populær.” tweet

Sitet er bygget på frameworket ”Ruby on Rails”, som Daniel Friis Jensen mener, gør processen mere fleksibel, end andre frameworks ville gøre.  Han er i det hele taget ret teknisk orienterede. Derfor involverede han i november sin ven og tidligere samarbejdspartner fra projekter som f.eks. Studyspot Kristian Madsen (som har været en drivende kraft bag den markedsledende virksomhed ADVOkurser.dk). Kristian Madsen står for salg og marketing, og således supplerer de to hinanden godt.

Wishlistt2

Forrretningsmodellen

Teamet er i øjeblikket i gang med at videreudvikle den sociale side af virksomheden, ligesom der er andre nye features på vej.

Eftersom sitet ikke er og ikke skal være brugerbetalt, tjener virksomheden penge ved at opkræve en andel, når et salg finder sted via deres site. Virksomheden er i øjeblikket i gang med at rejse kapital, så de bliver i stand til at udbrede sitet globalt.

På redaktionen hos Trendsonline har vi oprettet nogle brugere på Wishlistt, og glæder os til at prøve denne online ønskeseddel under dette års julegaveindkøb!

Daniel Friis Jensens favoritcitat: ”You want to be extra rigorous about making the best possible thing you can. Find everything that’s wrong with it and fix it. Seek negative feedback, particularly from friends.” – Elon Musk

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Wishlistt bliver til Halusta | Trendsonline.dk

Top