Ny visionær webshop giver norden én samlet profil

Museumsgaver hitter i udlandet, og det samme gør Norden. De to trends er blevet forenet i en ny webshop, CultureNordic, der samler de bedste nordiske gaver fra en række museer i Norden. Det handler både om kulturformidling og om gode gaver. Artiklen er oprindeligt fra shopsonline.dk.

culturenordic_andersrøge

For få uger siden gik webshoppen www.culturenordic.com i luften, som en kulmination af den store efterspørgsel på museumsgaver og på nordisk stil.

CultureNordic er opstået ud af en vision om at give norden en samlet profil udadtil. Det er Cubra der står bag, med de tre partnere Frederik Fabricius, Anders Røge og Morten Halborg Møller, der sammen arbejder med B2B ekstern marketing indenfor især museums og kulturelle institutioner. CultureNordic er B2C salgsplatform, der gratis og gebyrfrit tilbyder nordens museumsgaver en stærkere platform.

“Why buy a mass produced piece of ceramics, when you can buy a locally handcrafted work of art – at the same price? Why buy a mass produced reproduction art, when you can buy an original – at the same price?” Culturenordic.com tweet

Teamet bag denne visionære platform er i gang med at søge seed investering, for at skubbe denne nordiske platform endnu mere i gang.

CultureNordic skaber et samlet butiksvindue for de nordiske museers ikoniske gaver i spændende samspil med kunstnere og designere. På den måde kan hele verden nu købe de verdenskendte nordiske produkter – lige fra Vikingesmykker fra Nationalmuseet til Arne Jacobsens ikoniske vækkeur fra Blixen Museet.

”Fordelen ved CultureNordic er at man her på et enkelt site hurtigt kan shoppe fra adskillige kulturinstitutioner, der hver for sig har deres særlige udtryk og kulturelle ståsted”, fortæller Anders Røge fra CultureNordic. tweet

Store udenlandske museer som MOMA og Tate Modern har oplevet en rivende efterspørgsel fra designbevidste forbrugere i både de fysiske museumsbutikker og online. Således slog omsætningen i Storbritanniens museer sidste år alle rekorder, hvor man nåede en omsætning på over en milliard kroner. Og det er ikke længere blyanter og viskestykker, kunderne putter i kurven. Nu er det vaskeægte kulturarv, forvaltet på en intelligent og spændende måde, der får skalaen til at sprænges. Gaver som et David Bowie-særtryk til 6.000 kr. og glasvaser formet som Thomas Edisons oprindelige lyspære til 145 kr. er blandt eksemplerne.

CultureNordic præsenterer blandt andet gaver fra Nationalmuseet og Blixen-museet og har flere på vej for at efterkomme den store interesse for nordiske produkter hjemme og i udlandet.

”Vores nordiske kulturformidlere står ikke tilbage i kreativitet eller innovation i forhold til deres, ellers meget større, søstermuseer. Derfor er CultureNordic ikke blot en webbutik, men også en formidling af kultur,” fortæller Anders Røge fra CultureNordic. tweet

culturenordic_logo

Julegaveshoppingen kan begynde på: www.culturenordic.com

Culturenordics nyeste film kan ses her: https://vimeo.com/79967220

Skrevet af

Læs også

Top