Julen 2013 sætter ny rekord

Udsigten til ny rekord i julehandlen på nettet har været noget vi i e-commerce regi kun har turde håbe på, men det kan nu bekræftes at julen 2013 var en god forretning for den danske e-handel. Det viser nye tal fra FDIH.
Danskerne køber julegaver på nettet, fordi det er bekvemmeligt, man undgår juletrængsel og lange køer, der er større udvalg nettet, og det er let at finde det specifikke gaveønske til den rigtige pris.
[quote_box_center]”Vi har oplevet endnu en fantastisk jul på nettet, hvor danskerne lægger en stadig større del af deres julegaveindkøb. Så vi er rigtigt glade for udviklingen, og vores seneste stikprøve lige før juleaften viser da også, at 3 ud af 4 netbutikker siger, at julen lever op til deres forventninger,” konstaterer kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.[/quote_box_center]
Business.dk skriver ligeledes at tal fra Nets viser, at e-handlen med dankort i første halvdel af julemåneden steg med 309 millioner kroner sammenlignet med sidste år. Således købte danskerne for over 2 milliarder kroner med deres dankort på nettet fra 1. december til 15. december. Det svarer til en stigning på 17,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Til sammenligning er den fysiske handel med dankort blot steget med 1,9 procent.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv svarer 19 procent af danskerne, at de bruger mellem 26-50 procent af det samlede budget til julegaver på internettet. 9 procent svarer, at de bruger over 50 procent af deres samlede julegavebudget til julegaver på nettet.
Det lader til at den gængse dansker har fået smag for det virtuelle indkøbsunivers, og det er nu og absolut sidste udkald for de fysiske butikker, at oprette en webshop hvis de vil overleve. Der er kun tilbage at konkludere, at krisetider og sparetider ikke er gældende når der skal købes ind til kærlighedens fest – og gudskelov for det!

Julehandel på nettet  (tal indhentet 19-23. december 2013)
  • 5 ud af 10 netbutikker konstaterer, at julesalget er højere end budgetteret
  • 3 ud af 10 rammer budgettet for julesalget
  • 2 ud af 10 netbutikker får et lavere julesalg end budgetteret
  • 3 ud af 10 netbutikker oplever, at kunderne lægger flere penge i den elektroniske indkøbskurv pr ordre end sidste år – halvdelen af butikkerne siger ”det samme”
  • I forhold til 2012 siger 6 ud af 10, at salget i 2013 ligger højere, hver tiende siger ”under 2012” og en tilsvarende andel siger ”det samme”
  • Samlet set svarer 3 ud af 4 netbutikker, at julesalget i 2013 lever op til forventningerne.
  • Julehandel på nettet udgør 1,2 mia. kr. i 2013 mod 0,9 mia. kr. i 2012 – en stigning på over 30 % (Tal fra Dansk Erhverv)
  • Julehandel på nettet udgør nu 15 % af danskernes samlede indkøb op til julen – det var 12 % i 2012

Skrevet af

Top