Salt 2.0 – iværksætterambitioner i Holstebro

Den 22 januar 2014 tager Holstebro igen hul på den kreative iværksætterfestival SALT.

Holstebro Kommune lagde i januar 2013 en opgave ud til de to kreative iværksættere Kasper Lauritsen og Jacob Vigtoft, der i dag driver 18.01, om at skabe et event, med udgangspunkt i kreativ iværksætteri. Det resulterede i et set-up med cirka 50 deltagende, der var vidne til tre alternative og fangende foredrag.

Holstebro Kommune har været utrolig målrettede omkring at udvikle nye typer af virksomheder, med ekstraordinært fokus på kreativitet. Man er allerede nået langt, men man vil endnu længere.

For at realisere dette ønske har Region Midtjylland og Holstebro Kommune indledt et samarbejde med 18.01, som har overtaget ansvaret for projektet Creative Community, der blev startede op i foråret 2012.

Idéudvikling handler om viljen til at ville.

 ”SALT handler om at skabe lyst og nysgerrighed omkring det at starte egen virksomhed. Vi er nødt til at inspirere til og skabe rammerne omkring fremtidens virksomheder. Det kommer ikke af sig selv. SALT er med til på en spændende måde at sætte fokus på viljen til vækst og give inspiration” siger Mikael Oddershede, der er Erhvervskonsulent for Erhverv og turisme i Holstebro kommune. tweet

Instrumenterne for at udvide et nyt grundlag til disse nye virksomheder er blandt andet målrettede iværksætterkurser, netværksdannelse og kreative alliancer med traditionelle virksomheder.

Men 18.01’s kreative direktør Jacob Vigtoft ser også andre åbninger for at udvikle kommunens strategi.

”Det handler om en mental kovending i hovederne på mange af de kreative talenter vi udvikler i Holstebro fx på dansk talent akademi. Mange af dem opnår aldrig den vej, så deres kompetencer eller talent kan blive en direkte levevej. Det er dog vigtigt at de ikke mister viljen til at udvikle deres potentiale. Her handler det om at lære dem mind-settet bag en forretningsmodel, som kan arbejde på kanten imellem det abstrakte og en solid forretning,” fortæller Jacob. tweet

Derfor er temaet d. 22. januar 2014 også helt klart. Det handler om at forstå og anvende sin kreativitet som et værktøj, med andre ord at håndtere kreativ innovation!

 ”Vi har igennem vores kreative netværk og en masse udviklingsarbejde erkendt vigtigheden i, at man får implementeret en strategi for kreativ innovation. Man behøver ikke at opfinde den dybe tallerken, hvis man bare kan udvikle sin gode idé i form af et lille twist, der gør ydelsen/produktet attraktiv” siger Jacob. tweet

Screen Shot 2013-12-17 at 1.17.48 PM

Enheden for Erhvervs- og Turismeudvikling i Holstebro Kommune deltager i planlægningen og gennemførelsen af iværksætterfestivallen SALT 0.2. Blandt foredragsholderne til dette års kreative iværsætterfestival er:

Carla Cammilla Hjort: Hun har taget den alt andet end lige vej til posten som stifter og administrerende direktør i virksomheden ArtRebels. Hun anbefaler et opgør med vanetænkningen på universiteterne. Hun er måske bedre kendt fra hendes tid i den musik duoen ”Faggot Ferries”, som blandt andet stod bag landeplagen ”Feed The Horse”.

Uffe Buchard: Han er kreativ direktør, modeskribent og så har et medvirket i et utalt af udsendelser af radioprogrammet Mads og Monopolet. Udover at have fingeren på pulsen, når det handler om trends og tendenser, så er han også en mand der har forstået vigtigheden af at sætte ansigt på sin virksomhed for at skabe en direkte kontakt med sine brugere.

Kim Grenaa: Han er kreativ direktør og står bag en række shows og events. Han er blandet andet en af folkene bag DANSK magazine og Dansk Fashion Awards. Kim Grenaa skaber konstant brugerdrevende løsninger for at udvikle og sætte nye standarter indenfor sit felt.

Kulissen bag Salt 2.0 eventen vil være Odin Teateret – og du kan stadig nå det!

Alle er velkomne til at deltage uafhængig af om man er selvstændig eller bare ønsker sin nysgerrighed stillet. Billetter kan bestilles her.

Skrevet af

Top