Digitale trends i 2014 #1

Fokusgrupper, spørgeskemaundersøgelser, forbrugeropinion, face-to-face og antropologiske feltstudier. Det handler om at vide hvor publikum er og hvem de er, og marketingsfolkene bruger flercifrede pengesumme på, at finde ud af hvad forbrugeren vil have. Men måske kan det også handle om, at læne sig tilbage og lade produkterne gøre arbejdet.

Nothing changes on New Years day, sådan starter det omfattende slideshow ”10 Trends for 2014” produceret af Carat – Danmarks mest innovative mediebureau – som nyttigt præsenterer de ti største business- og marketingstrends for det kommende kalenderår.
De ti trends synes mere eller mindre belkendte, dog er de alle i øjeblikket på et tidligt stadie, og det er deres udbredelsesgrad der spås at ekspandere eksponentielt.
Her præsenteres to af de ti bud på trends, og begge har de rettet fokus mod brugerbekvemmelighed vs. markedsføringstricks.

Smarte enheder og teknologisk implementering
Forestil dig at placere din højre tommelfinger på dit venstre håndled for at måle din puls efter en løbetur, eller forestil dig at skulle holde styr på børnene i bilen med hænderne på rettet imens du navigerer vej på et rutekort af foldet papir. Der var en gang hvor teknologien kun fandtes i larmende fastnetmodem og mobiltelefoner med udtrækkelig antenne, men teknologivirksomhederne har set lyset og givet forbrugeren Smart Devices.

Et af disse produkter som snart lanceres, efter næsten et helt års markeds- og brugerundersøgelser, er de omtalte og notoriske Google Glass. Til disse avancerede vidunderbriller findes allerede både app’s og musikprogrammel, og det siges at kunden kan tage et fotografi ved at blinke med øjnene. En anden smart enhed kan findes i huse, hvor husejeren installerer et indendørstemperatur-koordineringssystem, som ud fra ejerens vaner og aktivitetsniveau tilpasser husets celsius grader. Nike+ FuelBand tager ligeledes afsæt i et aktivitetsniveau, og skal agere indikator for forbrugerens fysiske udfoldelser, herunder hvor mange skridt der foretages dagligt og hvor mange kalorier der løbende bliver forbrændt. Enheden placeres på håndleddet og skal være motivation for fysisk aktivitet og sundhed.

Men hvorfor skal det være så smart? Produkterne er smarte, fordi producenterne giver de voksne noget at lege med, og samtidig skaber et tilhørsforhold til kunden. Virksomheder og brands skal for så vidt muligt bestræbe sig på en mere personaliseret approach til deres målgruppe, og ved at en træt mand kommer hjem til et veltempereret hus velvidende at det er en virksomhed der har gjort det ’smart’ for ham, så formodes brandet at vinde mandens loyalitet. Når kvindens armbåndsur fortæller hende, at hun har forbrændt nok kalorier til unde sig et stykke brunsviger, så kunne det tænkes at hun er tilfreds med Nike+ Fuelband, og derved også korporationen bag produktet.

Hvor er du?
En anden trend som Carat har valgt at liste op over ultimative tendenser, er Location & Local.
I en globaliseret tidsalder hvor verdensborgeren kan bevæge sig på tværs af tidszoner og landegrænser, kan det sommetider føles tiltrængt at komme tilbage til nærmiljøet i lokalsamfundet.
Marketingsafdelingerne higer og søger efter at finde kunderne hvor de befinder sig, og ved at få forbrugeren til at benytte local-tjenester på deres mobile enheder, kan afdelingerne lettere målrette markedsføringen mod deres demografiske segmentgruppe. Ved at bruge local-tjenester, kan man advisere og reklamere direkte til forbrugeren, dér hvor de er, om det der sker i forbrugerens lokalsamfund, hvad enten der er tilbud på bårebuketter i en blomsterforretning eller der er kommet nye øko-vare i dagligvarebutikken.
Det allestedsnærværende og verdensomspændende sociale medie Facebook, har gennem længere tid udmærket sig i brug af lokaltjenester, og må tilskyndes at være storleverandør af Geo-targeting (geografisk målrettet markedsføring), og ved at brugeren oplyser simple persondata ved sin profil eller bruger log-in funktionen når der skal komponeres statusopdateringer, lagres disse cookies på en, må man formode, kæmpeserver, som sælger oplysningerne videre til virksomhederne – målrettet markedsføring, direkte til kunden.

Geografiske tilbud
Hvis en virksomhed yder serviceprodukter med mulighed for inkludering af local-tjenester, bør virksomhedens marketingsansvarlige implementere funktionen. For det første opnår virksomheden større bevidsthed om, hvor deres kunder befinder sig i forhold til målgruppesegmentering. For det andet giver det virksomheden mulighed for at benytte Groupon-forretningsmodellen, som til trods for sine fem år på markedet, ikke ses i stor udstrækning herhjemme.

Forretningsmodellen handler om, at en virksomhed præsentere et tilbud. Dette tilbud skal opnå en given kvote af kunder som ønsker at benytte sig af det, før tilbuddet kan realiseres og forbrugeren kan benytte det. Opnås kvoten ikke, bliver tilbuddet altså ikke stiftet. På den måde er der ikke mange monetære risici involveret for retaileren eller virksomheden, som undgår høje markedsførings- og salgsomkostninger. Virksomheden indhenter personlige informationer om de kunder der ønsker at benytte tilbuddet, og kun disse kontaktes i forbindelse med køb af tilbuddet – der smides altså ikke en masse reklameomkostninger efter de uinteresserede købere.

Ved at bruge local-funktioner, kan markedsføringsbureauerne rette forbrugerens opmærksomhed hen mod mindre og mere lokale virksomheder, og derved skabe interesse for Local Purchasing. Sidstnævnte engelsklydende begreb kobles som oftest sammen med frasen ”Think globally, act locally”, og er ligeledes en tendens der i stigende grad har indflydelse i den gængse konsumerisme.

Smart Devices og Location & Local handler om at finde forbrugeren, give forbrugeren det de ikke vidste de manglede, og tænke ud af boksen i markedsføringsregi. Dette i sig selv lyder ikke synderligt sekelsættende eller revolutionerende, men ved at kombinere åbenlyse og lavpraktiske behov med ud-af-boksen-tænkning, marketing og opdateret teknologi, så sidder man tilbage med en succesfuld opskrift for godt købmandskab

Skrevet af

Top