Arkiver

Nyheder

Post Danmark giver dansk e-handel adgang til Kina

Post Danmark har det seneste år været udsat for megen kritik på b.la. trustpilot vedrørende levering og prisstigninger, som har gjort de danske webshopejere både vrede og frustrerede. Vi kan håbe på at denne frustration kan erstattes med gejst, i hvert fald for en stund – Post Danmark publicerede nemlig denne pressemeddelelse i sidste uge og vi må sige, at det pludseligt begynder at se lysere ud for den danske e-handel og dets fremtidige samarbejde med Post Danmark, som skriver;

En ny aftale mellem Post Danmark og China Post giver danske e-handlere adgang til knap 1,4 mia.. kinesiske forbrugere. Det sker gennem på e-handelsplatformen ULE.com, som China Post har drevet siden 2011.

– Vi løfter nu vores flerårige samarbejde til nye højder, hvor vi helt grundlæggende sigter på at få flere forsendelser ud af landet, samtidig med at vi understøtter det danske e-handelsmarked, som jo er ganske vigtig for os, siger Claus Madsen, chef for Den Internationale Forretning i Post Danmark.

Post Danmark har de sidste fem år samarbejdet meget tæt med China Post på frimærke-området. Og det er de gode forbindelser til det kinesiske postvæsen, der har gjort Post Danmark til repræsentant og bindeled for danske e-handelsvirksomheder, som vil etablere sig på den store kinesiske e-handelsplatform.

Den nye aftale indebærer, at Post Danmark skal hjælpe kineserne med at finde de rette danske e-handlere – et arbejde som bl.a. foretages i samarbejde med DI og Foreningen for Danske Internethandlere, FDIH.

Hos FDIH er man også glade for aftalen.

– Vi synes, den rummer særdeles spændende muligheder for vores medlemmer. Oftest kræver en adgang til det kinesiske marked, at man etablerer sig fysisk i Kina, og mange udenlandske virksomheder møder generelt udfordringer ved at trække penge ud af landet. Det er to konkrete barrierer, som denne aftale rækker ud over ved at give de danske e-handlere en nem adgang til en lokal e-handelsplatform, som har erfaringer med internationale udbydere, siger Anette Falberg, der er direktør for FDIH.

China Post har en lignende aftale med det australske og newzealandske postvæsen, der har banet vejen for hver deres nationale e-handelsvirksomheder, ligesom det tyske og italienske postvæsen netop nu arbejder på samme løsning.

Næste skridt i samarbejdet med Post Danmark er at afdække interessen blandt danske e-handlere for at komme på ULE.com. Det sker i første omgang via et orienteringsmøde den 29. januar, som Post Danmark og FDIH står bag i fællesskab.

Det er China Post, der står for den endelige udvælgelse af de danske e-handlere, der kommer på e-handelsportalen. Særligt danske e-handler med varer inden for fx økologi, tøj, børnetøj, design, brugskunst, børnemad og ældrepleje efterspørges af kineserne.

 

Skriv et svar